Argon HP1

Tung bas i stora kåpor

Komfort och rejäl bas i prisvärda lurar.
Ljud & Bild tycker
Komforten är riktigt bra och basåtergivningen är strålande.
Ingen fjärrstyrning av smartmobil eller surfplatta. Tappar överblicken vid höga ljudtryck.
Specifikationer
  • Typ: Over-ear, sluten
  • Element: 50 mm
  • Frekvensomfång: 20–22 000 Hz
  • Känslighet: 103 dB
  • Impedans: 32 ohm
  • Kabel: 120 cm löstagbar
  • Vikt: 260 gram
forfatter

Argon HP1 är testets största rent fysiskt och – tillsammans med Sony MDR-100AAP – undantaget från regeln genom att vara av over-ear-typ. Eftersom de dessutom inte är hopfällbara så passar de bäst för att tas med om platsbrist inte är en avgörande faktor.

Öronkåporna är stora och grafitfärgade i plast och huvudbygeln är vadderad med konstläder hela vägen runt. Det ger ett förtroendeingivande, behagligt utseende – fast utan att man någonsin förväxlar materialen med aluminium och skinn. Kabeln är löstagbar och tygöverdragen, och känns stabil men samtidigt lite styv. Styvheten innebär att ljud, till exempel friktion mot tyget, lätt fortplantar sig upp till öronkåporna.

Det finns inga extrafunktioner i form av fjärrstyrning eller annat. HP1 är bara ett par hörlurar som man ska ha när man lyssnar på musik.

 

Ljudet

Basen är djup utan att vara dominerande eller bullrig. Mellanregistret är bra och har OK upplösning, men ljudbilden drar markant mot det mörka hållet och det finns en viss ”fjärr-effekt”. Diskanten hör man inte mycket av. Stor dynamik och höga ljudtryck är inte Argon-lurarnas bästa kompis. När det spelas högt och med många transienter blir ljudet en smula onyanserat.

 

Slutsats

Argon HP1 är stora och läckra hörlurar med stabil bas och bra komfort. På en fest i baksätet med tunga elektroniska beats är de perfekta. Med andra musikstilar är basen helt enkelt för dominerande. Vikten och storleken gör dem svåra att ha med sig överallt.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Också i detta test:

Philips SHX50

Diskoljus och basdunk

Sätt igång ett party i baksätet med Philips röjarlurar.

Inbyggd ljusshow och tuff design tilltalar nog många. Och det är bra tryck i basen.
Inte särskilt rent ljud och de tar mycket plats i bagaget. Och så är de förhållandevis dyra.

Koss iPorta Pro 2.0

Uppdaterad klassiker

Ultrabärbara hörlurar med stort ljud.

Extremt lätta och transportabla. Förbluffande bra och öppet ljud med ännu mer förbluffande bas.
Inte samma tryck i basen som stora, slutna hörlurar. Omgivningen får vara beredd att lyssna på musiken.

JBL Synchros E30

Neutralt ljud med stil

JBL:s små hörlurar överraskar positivt.

Fängslande ljud. Förtroendeingivande konstruktion.
Går inte att fälla ihop. Komforten hade kunnat vara bättre.

Klipsh R6i On-Ear

Diskret och festlig

Klipsch har ett behärskat yttre, men ett spralligt ljud.

Fängslande ljud. Förtroendeingivande konstruktion.
Går inte att fälla ihop. Komforten hade kunnat vara bättre.

Sony MDR-100AAP

Stort ljud med matchande färg

Sonys kulörta hörlurar gör allt rätt.

Bäst ljud och fenomenal upplösning. Komforten är i topp. Finns i många färger.
Testets klart dyraste. Inte tillräckligt kompakta för ett liv i farten.

AKG Y40

Storstadssmart och resklar

AKG bjuder på bra ljud i kompakt och robust förpackning

Superkompakta och robusta hörlurar med fräsch design. Läckert och öppet ljud som klär röster.
Större lurar är bekvämare att ha på sig. Diskanten är inte riktigt i klass med det fina mellanregistret.

Pioneer SE-MJ722T

Kan allt

Även om Pioneers lurar tillhör de billigaste så låter de som en miljon kronor.

Fenomenal bas och en upplöst och läcker återgivning. Både låter och ser dyrare ut än de är.
Inget relevant för de här pengarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.