Oppo PM-3

Lättdriven och bärbar

Oppos billigaste hörlur balanserar bra ljud med testets mest bärbara utförande.
Ljud & Bild tycker
Både hopfällbara och lätta att driva med mobilen. Ljudet är välbalanserat och bra. Utan att vara bäst på något är PM-3 ett tryggt val oavsett musikstil eller smak.
Det finns hörlurar som är mer bekväma. Vi hade rent allmänt velat ha ett lite piggare ljud.
Specifikationer
  • Typ: Sluten, over-ear
  • Hopfällbar: Delvis
  • Mikrofon och fjärrkontroll: Ja
  • Element: Planar Magnetic
  • Impedans/känslighet: 26 ohm/102 dB
  • Vikt: 320 gram
forfatter

Oppo PM-3 är en kompakt hörlursmodell som delvis går att fälla ihop och dessutom sitter skönt på huvudet. Byggkvaliteten är fin men själva kåporna kan lätt kännas lite för små och trånga om du har ett huvud som är större än genomsnittet.

Det ingår två kablar, en på 1,2 meter och en lång på 3 meter för hemmabruk. Designen är stilren, fast kanske inte den mest spännande i svart färg, vilket vårt testexemplar hade.

PM-3 har ärvt många av sina tekniska lösningar från toppmodellen PM-1 och är en så kallad planar-magnetisk konstruktion. Elementet är en tunn halvledar-bricka som täcker hela kåpans storlek och drivs av en magnet på varje sida. Andra magnetostat-hörlurar är mer tungdrivna, men de här klarar 102 dB i 26 ohm, vilket är ganska bra om man ska driva dem med mobilen.

 

Ljudet

Rent ljudmässigt låter Oppo välbalanserat, utan några problemfrekvenser alls som maskerar andra. Det gör att akustiska instrument låter trovärdigt och helhetligt, samtidigt som musiken andas som den ska. Oberoende av om det är mans- eller kvinnoröster som sjunger så får Oppo fram tonstrukturen och placerar dem i centrum av handlingen.

Körer skildras mer detaljerat och öppet än med Sony, och utan puckeln i basen som framhäver basrösterna för mycket jämfört med barytonerna. Oppo-lurarna är däremot inte lika luftiga och välnyanserade som Shure i övertonregistret. Rymden känns inte lika stor, så musiken kunde gott ha andats mer här.

Oppos största brist är dynamiken. Det finns inte samma liv och gnista i tonerna som hos de bästa. Längst upp i crescendo-partierna glider tonerna in i varandra mer än hos både Audio-Technica och Shure.

Med det sagt så låter Oppo PM-3 väldigt skapligt och missar aldrig. Det mesta låter bra, även pop, rock och hiphop. Dessutom har Oppo den stora fördelen att den är bärbar, och har mikrofon och fjärrkontroll på den kortaste kabeln så att man kan svara i telefon och styra musikens grundfunktioner.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Onkyo A800

Storslaget ljud

Onkyo överraskar med en fyllig bas från öppna hörlurar, samtidigt som musiken lever och andas.

Musiken återges med luft och detaljer, samtidigt som basen är fylligare än hos många andra öppna konstruktioner. Det låter helt enkelt utsökt!
Det finns bekvämare lurar, eftersom A800 trycker mot tinningen. Kvalitetskänslan är inte riktigt i topp.

Sennheiser HD 630VB

En modern knorr

Den här hörluren från Sennheiser är verkligen en frisk fläkt! Variabel basrepons och härlig passform passar folk i farten.

Upplöst och detaljerat ljud följs upp av en steglös basförstärkning som får fram det bästa ur platta inspelningar. Hörlurarna är hopfällbara och byggda för bärbart bruk.
Kåporna är lite breda och klumpiga och ljudbilden får inte fullt lika många lager av detaljer som med de allra bästa.

Shure SRH1540

Nästan magisk

Du kan inte hamna fel med Shure. Och SRH1540 låter varmare än vi är vana vid från dem.

Nästan optimal klangbalans för all slags musik. Stor och öppen ljudbild med varm klang och stor detaljrikedom. Bra allroundlurar.
Går inte att fälla ihop och avslöjar obarmhärtigt dåliga ljudfiler.

Sony MDR-Z7

Fyllig och skön musik

Sonys lurar fängslar oss med sin fylliga och trivsamma bas, i kombination med en stor ljudbild. Men de passar inte alla.

Sitter väldigt skönt på huvudet och många lär fastna för den frodiga basen och den stora ljudbilden. Fungerar till nöds med mobilen.
Saknar lite detaljer i övertonerna. Dynamiken kunde ha varit ännu bättre och basen kan bli i fylligaste laget.

Beyerdynamic T90

Detaljer av toppklass

Kanske den mest neutrala, dynamiska och öppna ljudbilden vi har hört för under 5 000 kronor.

Snacka om superluftig och stor ljudbild! Musiken får vingar och man sitter och hör hur varenda inspelning är mixad. Komforten är dessutom av högsta klass
Somliga tycker nog att ljudet är väl analytiskt. Hörlursförstärkare är absolut nödvändigt.

Audio-Technica ATH-A1000Z

Strid ström av detaljer

De här slutna hörlurarna låter så luftigt och detaljerat att man skulle kunna tro att de hade en öppen konstruktion.

Vill du ha en superluftig ljudbild, där även de minsta detaljerna sprutar in i örat på dig – och inte vill ha öppna lurars ljudläckage – så är det här rätt modell.
Basen kan verka en smula tunn, somliga saknar säkert värme och luftighet.

HiFiMan HE-400i

Himmelsk musik

Inga andra hörlurar för under 10 000 kronor ger lika magiska musikupplevelser.

HiFiMan bemästrar konsten att balansera upplösning och dynamik med fyllighet och mjukhet. Rena drömmen att lyssna på!
Kräver en ordentlig förstärkare.

Audioquest Nighthawk

Fylliga rytmer

Nighthawk återger musiken nästan lika mörkt som namnet antyder, med en frodig bas men tyvärr lite för få övertoner.

Den fylliga basen är en dröm om spellistan innehåller elektroniska rytmer. Suverän komfort!
Vi saknar övertoner.

Sonus faber Pryma

Lyx på öronen

De ser ut som en miljon dollar, och låter nästan lika bra.

Gillar du hur Sonus fabers högtalare låter så kommer du att älska den dynamiska attacken i Pryma. Designen är dessutom väldigt spännande och välgjord, bland annat sitter kåporna fast med spännen.
Alla faller inte för klangkaraktären, som fokuserar väldigt på mellanregistret.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.