Epoz AktiMate Maxi
2 x 60 watt (RMS, 4 ohm)
iPod-docka
Internetradio
Mediespelare
Pris: 9 500 kr

Epoz är ett samarbete mellan Epos och Creek, två välrenommerade brittiska märken, som för närvarande är stationerat i Australien. AktiMate-serien är kompletta anläggningar förklädda till renodlade högtalare, och Maxi är den största modellen.
Storleken är tämligen respektabel. Detta är stativhögtalare som inte utan problem tar plats i bokhyllan, de bör absolut stå på ett par ordentliga stativ.
När det gäller utförande kan du välja mellan svart eller röd pianolack, och valnötsfaner.

Gedigen konstruktion
Varje högtalare är utrustad med en 6,5-tums mellanregisterbas av polypropylen och en diskant av aluminium. I den vänstra döljer det sig även en förstärkare som lämnar 2 x 60 watt i 4 ohm (vilket är högtalarnas impedans) och medan många andra skulle ha valt en effektiv klass D-förstärkare har Epoz satsat på en i klass AB, vilket är tyngre och mindre effektivt men som i de flesta fall låter bättre. Försteget har digital volymkontroll men själva förstärkningen är analog.

iPod och internetradio
Högtalaren har en iPod-docka på toppen också (med begränsat stöd för iPhone) och fjärrkontrollen som ingår styr iPoden fullständigt. På baksidan finns en USB-port, som spelar musikfiler från USB-minnen och MP3-spelare, samt analoga in- och utgångar. AktiMate Maxi har dessutom FM- och internetradio och kopplas till nätverket trådlöst eller med kabel, så att man får tillgång till musikbiblioteket på nätverksanslutna hårddiskar och datorer. Någon videoutgång från iPod finns inte, och om du vill ha CD-spelare får du koppla in en sådan själv.

Prestanda
Det är enkelt att ansluta till nätverket och att få tillgång till nätradio och streaming från nätverkshårddiskar. iPod-dockan fungerar också utmärkt. När man får allt detta för den nätta summan 9 500 kronor skulle man kanske kunna tro att det inte funnits särskilt mycket pengar över till ljudkvalitet. Men så är det inte. Den här anläggningen låter betydligt bättre än vi hade vågat hoppas.
Ljudet är kraftfullt och basinstrument har fin substans. Här är det bra kontroll på musiken och ljudbilden grötar aldrig ihop sig. Instrumenten urskiljs fint och längst upp i registret är upplösningen god.
Ljudet är ganska så fylligt, för att örat ska luras att tro att högtalarna är större än de är. Helt neutralt låter det alltså inte, basinstrument får lite större fokus. Av den anledningen bör högtalarna stå en bit från bakväggen. Kvinnoröster är lite fylligare i sitt lägre register än vad som är helt naturligt, samtidigt som mellanregistret är lite tunnare. På det stora hela är mellanregistret lite dämpat. Ändå är ljudet kolossalt mycket bättre än man har lov att förvänta sig av en sådan här anläggning, och längre upp är upplösningen imponerande. Högtalarna har ett stort ljud och anläggningen tål en rejäl omgång. Tvärtemot vad vi trodde så kan den som vill absolut spela tillräckligt högt för fester.
Det enda vi saknar är en bättre fjärrkontroll, eftersom den som ingår är en tunn historia som inte alltid svarar på knapptryckningarna, samt en subbasutgång för den som vill ha ännu mer bas.