Monitor Audio Radius HD

Brittisk elegans

Engelska Monitor Audio ställer upp med ett väldigt läckert system. Testets största högtalare i center- och frontkanalerna utlovar storverk.
Låter stort och rent. Bra dynamik. Kraftfull subbas.
Vi vill ha mer upplösning.
5.1-högtalarsystem 1-tums diskant 2 x 4-tums mellanregisterbasar 10-tums subbas Känslighet: 90 dB Omfång: 25–35 000 Hz (+/–3 dB) Pris: 21 200 kr

Monitor Audios läckra Radius HD-serie innehåller flera modeller. Det här systemet består av tre likadana, avlånga R255HD till center- och frontkanalerna och två små R90HD till bakkanalerna. Subbasen är den största i serien, R370HD, som är bestyckad med ett 10-tums baselement och en 250-watts förstärkare. Kraftigast i hela testet. Frontkanalerna är dessutom testets största. Ändå håller nog de flesta med om detta är ett läckert system. Välj mellan svart, vitt eller silver, eller ett av tre olika träutföranden.

Ljudkvalitet
Med ”Terminator 4” på Blu-ray är allt dukat för strålande filmupplevelser. Ljudet är klockrent, dialogen tydlig och surroundljudet stort och sömlöst. Ljudbilden är livligare än hos KEF, samtidigt som Monitor Audio kan spela högre. Subbasen är kraftig och gör specialeffekterna engagerande. Det känns i hela kroppen när rymdskepp startar och robotar sprängs i tusen bitar. Samtidigt är det faktiskt inte nödvändigt att spela vansinnigt högt för att man ska bli underhållen, eftersom ljudbilden är så öppen och väldetaljerad.
Akustisk musik är trovärdig och detaljerad. Ane Bruns röst har känslan i behåll och ger nästan gåshud i låten ”Half Open Door”. Högtalarna färgar ytterst lite i lägre mellanregistret, som ofta maskeras av sämre högtalare och kan ge ett sämre samspel med subbasen. Men så är inte fallet här. I förhållande till den absoluta referensen saknas det lite upplösning i toppen, för diskanten kan bli lite väl energisk emellanåt. Inte så mycket att den blir vass, men det känns som om KEF har en lite mjukare övertonstruktur. Vi är dock imponerande av hur mycket Monitor Audio-systemet ger för pengarna. Även om det kanske tappar lite mot KEF i ren linjaritet, så uppväger det för detta med dynamik. Sammantaget är Radius HD ett mer underhållande system.

Monitor Audios Radius HD-serie spelar musik och filmljud med en strålande klarhet och dynamik. Subbasen är dessutom kraftfull och hänger med på noterna. Dialoger och sångröster är klockrena och ljudbilden omringar oss på ett imponerande sätt. Detta livliga system saknar bara lite upplösning för att få toppbetyg.

Scandyna Minipod 5.1

Science Fiction i vit plast

Är det ett rymdskepp? Michelin-gubben? Nej, här snackar vi högtalare. I vit plast! Men låt dig inte luras, Scandyna använder sig av högteknologi för att finslipa ljudet.