Behringer Truth B1030A

Proffshögtalare

Bra ljud och imponerande inställningsmöjligheter men något opraktiska för hemmabruk.
Ljud & Bild tycker
Ljudkvaliteten Proffsinställningarna Byggkvaliteten
Ingen volymkontroll Saknar hörlursutgång Opraktiskt för amatören
Specifikationer
  • Element: 5,25 tum + 1 tum
  • Uteffekt: 2 x 50 W RMS
  • Frekvensomfång: 50 Hz-20 kHz
  • Ingångar: XLR, RCA, teleplugg
  • Utgångar: -
  • Mått: 26,1 x 39,3 x 34,5 cm
forfatter

Behringer Truth är studiomonitorer och inte menade att smälta in bredvid en laptop. Bara storleken gör detta i praktiken omöjligt så dessa ska man placera på en mer dedikerad plats om man envisas med att använda dem. Trots frontens plast utstrålar de kvalitet och hela kabinettet känns mycket stabilt och välbyggt. Fronten har en lampa som visar att de är på samt en indikator för överbelastning.

På baksidan blir det mycket uppenbart att det här inte är några vanliga datorhögtalare. Man har nämligen snudd på löjliga inställningsmöjligheter. Dels för placeringen av högtalarna, dels för rummets dämpning och karaktär samt för eventuell bashögtalare. Wow! Det kan dock bli lite väl överväldigande för den genomsnittlige användaren. Man har dessutom möjlighet att koppla in dem med obalanserade XLR-pluggar. På framsidan är det desto mindre att hålla reda på, men om man vill ha hörlursutgång finns USB-gränssnittet UCA222 som tillbehör.

För att vara monitorer har de en ovanligt bred ljudbild så man måste inte sitta på sin plats för att njuta av ljudet. Det är nämligen precis det man gör då de spelar mycket rent och med bra kontroll. Ger man sig tid att ställa in dem efter placering och rum så blir det rentav ett utmärkt ljud. De har även tillräckligt med kraft för att kunna fylla ett rum med musik till festen. Och vill man ha ännu mer kraft finns modellen B1031A med 8-tums element.

Slutsats
Truth är välbyggda studiomonitorer snarare än vanliga datorhögtalare. De är mycket proffsiga med många ingångar och mycket detaljerade inställningsmöjligheter för högtalarnas placering och rummets karaktär. Kanske lite väl proffsigt för den genomsnittlige användaren som undrar varför det inte finns någon volymkontroll eller hörlursutgång. Ljudet kan man dock inte klaga på. Här får man både kraft och kontroll som gör att de utan ansträngning spelar de flesta musikstilar med finess.

 

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Också i detta test:

Alesis M1 Active 520 USB

Seriös kontroll

Välbyggda högtalare med USB-inkoppling ger ett kontrollerat ljud som imponerar.

Ljudkvaliteten USB-inkoppling Överbelastnings-varning
Storleken Utseendet

Creative Gigaworks T40 Series II

Smala men klena

Den smala formen gör dem lättplacerade men begränsar tyvärr ljudet.

Känns mindre än de är Bas- och diskantkontroller In- och utgång i fronten
Plastiga Små element

Cerwin-Vega XD3

Rockiga lillebrorsor

Cerwin-Vega lyckas låta rock’n’roll trots att både storleken och priset är minimala.

Billiga Hörlursuttag Ingång i fronten
Små element

Bose Companion 20

Smart hightech

Stilfulla premium-högtalare med praktisk fjärrkontroll och utmärkt ljud.

Fjärrkontroll Snygga och kompakta Imponerande ljud
Många sladdar Något obalanserat ljud

Argon 7340A V2

Prisvärt skrivbords ljud

För vardagligt lyssnande vid datorn låter Argon bra nog och har dessutom ett trevligt pris.

Priset USB-laddningsuttag Subwooferutgång
Ingen hörlursutgång Klen bas

Fostex PM0.4n

Små och färgglada

Skrivbordsvänliga högtalare i fina färger, men de är något opraktiska till vardags.

Praktisk storlek Många färger
Något begränsade resurser Ingen hörlursutgång Volymkontroll på baksidan

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Jonas Ekelund

(f. 1969): Frilansjournalist. Jonas har jobbat för Ljud & Bild sedan 2007 med det mesta som kan kallas bärbart. Det vill säga mobiler, trådlösa högtalare och hörlurar. Ibland klampar testandet in på kollegernas områden multirum-ljud, hemmabio och foto. Han startade sin bana som teknikjournalist på IDG och skrev bland annat för PC för Alla, Internetworld och det som senare blev M3.