Blu-ray Profil 1.0
1080p/24
Dolby TrueHD, DTS-HD
Master Audio
1 HDMI ut, ingen HDMI in
Pris: 8 000 kr

Bärbara musikapparater har de flesta idag, antingen i form av en MP3-spelare eller helt enkelt en mobiltelefon med musikuppspelning. Men tills nyligen var det en apparat för personligt bruk där man använde hörlurar. På senare tid har det dock blivit allt vanligare med högtalare på spelarna vilket är både bra och dåligt. Bra om man bara vill spela en snutt för kompisen, mindre kul på bussen där alla tvingas lyssna på någon annans musiksmak vare sig man vill eller inte. Speciellt som ljudkvaliteten är så dålig att även bra artister låter förskräckligt.

Större är bättre
Vi rekommenderar att man istället köper sig ett par portabla högtalare som ger en betydligt bättre upplevelse. Inte för att terrorisera folk på tåget men det finns många tillfällen då det är helt okej att spela musik offentligt. Sommarhits vid grannens poolkant, lite jazz på utflyktsfilten eller varför inte ta med dem på semestern. Fördrinken på balkongen eller efterfesten på rummet blir betydligt roligare till bra musik.

I år har vi höjt lägstanivån för produkterna. Att testa småhögtalare för några hundralappar som alla låter dåligt är det ingen mening med. Istället har vi försökt lägga oss antingen runt 600 kronor för enkla högtalare utan finesser eller på dryga tusenlappen för Bluetooth-lösningar. Vill man ha ett bredare urval kan man även läsa förra årets test eftersom många av de modellerna fortfarande säljs. Det kan du läsa gratis på www.bildochljud.se.