Kerr Acoustic är brittiska. Faktum är att de är så inhemskt brittiska att de på sin kontaktsida tar för givet att folk hittar till Woodlands Farm i Ely. Och att de inte behöver sätta någon landskod framför det lokala telefonnumret. Men för oss utlänningar från kontinenten ligger företaget alltså i Cambridgeshire i England. Och om du vill ringa dem så behöver du sätta +44 framför telefonnumret.
Kerr Acoustic är ett familjeföretag med rötter i musikbranschen och deras högtalare är ganska populära i inspelningsstudior. Men de kan absolut användas för musiklyssning hemma också.
I sann och klassisk brittisk tradition tillverkas kabinettet av baltisk björkplywood, som sedan antingen faneras eller spraylackas. Kabinettet verkar gediget, men är förvånansvärt lätt med tanke på konstruktionsprincipen. Kerr Acoustic K300 MK3 har nämligen ett transmissionslinjekabinett.
Transmissionslinje
Transmissionslinjen är en konstruktionsprincip som är ganska sällsynt i dag men som framför allt brittiska PMC har bidragit till att popularisera de senaste åren.
Medan de så vanliga basreflex- och slavbaskabinetten har en port eller ett passivt element som bildar en resonanskrets med luften i kabinettet för att ge ett extra tillskott i botten, förlitar sig transmissionslinjen på tidsfördröjning i en lång labyrintliknande tunnel inuti kabinettet.
Tunneln är så lång (upp till flera meter) att den bakre utstrålningen från baselementet kommer i fas med ljudet från elementets framsida vid systemets resonansfrekvens. I bra system kan resultatet bli en djup och nyanserad bas. Och resultatet är nästan oundvikligen ett kabinett som är större än vad ett basreflexkabinett med samma nedre gränsfrekvens och samma högtalarelement skulle vara.
Klassisk bestyckning
Elementen i Kerr Acoustic K300 MK3 är välkända, på gränsen till klassiska: Ett 6,5-tums Scanspeak Revelator-bas/mellanregister och en NeoX2.0-banddiskant från kinesiska Fountek. Vilket inte på något sätt är ett dåligt val.

Högtalaren ska klara ett frekvensomfång från 33 Hz till 45 kHz. Känsligheten anges till respektabla 89 dB. Detta, tillsammans med en impedans på 6 ohm, bör göra den till en relativt enkel uppgift för de flesta förstärkare. Vilket däremot inte betyder att den är okritisk mot vad den kombineras med.
Kabinettet är ganska smalt (19,5 cm), men mer än dubbelt så högt och även nästan dubbelt så djupt. Så det krävs bra stativ med stor yta överst.
Förnämlig finish
Finishen är riktigt elegant. Testexemplaren var fanerade med äkta valnöt och lackade i högglans. Högglanslacken kostar dock extra. Förutom träfaner kan man beställa K300 MK3 i valfri färg i RAL-skalan. Mot extrakostnad. Men eftersom det inte finns någon teknisk skillnad så anger vi här grundpriset för versionen i ek eller valnöt, men utan blank lack. Den vackra finishen innebar dock att vi var extra noga med att inte repa de ganska stora stativhögtalarna när de balanserades på golvstativen.
Ljudkvaliteten
Transmissionslinjehögtalare har traditionellt haft ett rykte om sig att vara ineffektiva. Det är delvis oförtjänt och handlar mer om de högtalarelement som har använts i klassiska modeller, inte minst de från IMF.
Vi har tidigare testat den större modellen i samma serie, Kerr Acoustic K320 MK3. Den mindre K300 MK3 har samma element men är både mindre och billigare.
Det mindre kabinettet innebär av naturliga skäl en kortare labyrint – och därför ett mindre utdraget frekvensomfång i den djupaste änden. I praktiken är skillnaden bara 9 Hz (K320 MK3 går ner till 24 Hz), men eftersom högtalaren dessutom är fri från de tendenser till imponatoreffekt som vissa mindre samvetsgranna tillverkare kan sträva efter i basreflex- och slavbaskabinett, kan Kerr Acoustoc K300 MK3 mycket väl uppfattas som basfattig.
Det är den inte. Faktum är att basen är både (relativt) djup och nyanserad. Men den upplevs inte som mullrande, utan som ett övertygande fundament. Vilket är helt utmärkt, vi är bara inte vana vid det.
Med det sagt finns det naturligtvis fortfarande en gräns för hur fysisk återgivningen från ett 6,5-tums baselement kan vara.
Vad som däremot är uppenbart är klarheten och precisionen. Kerr Acoustic K300 MK3 är en högtalare som blottlägger detaljerna i en produktion. En högtalare som man mer lyssnar genom än man lyssnar på.
Det man hör är en stor och detaljerad akustisk scen, där det finns tydlig plats mellan alla medverkande.

Med rätt inspelningar kan de små Kerr-högtalarna avslöja nya detaljer i välkända låtar och förkorta avståndet mellan inspelningsrummet och lyssningsrummet. En testklassiker som MTV:s liveversion av Hotel California fick lite mer atmosfär och storlek än normalt.
Sammantaget gjorde de transparenta engelsmännen att man ville lyssna på mycket mer favoritmusik, utan att ha något annat syfte än att njuta av den. Även en uråldrig inspelning som Musical Box från Genesis Live, som verkligen inte är överproducerad och polerad, väcktes till liv. Och även om det knappt finns en ton över 10 kHz på den gamla inspelningen så får den en ny luftighet när den återges av banddiskanterna.
Den exakta och transparenta återgivningen gör det dock också enkelt att hitta inkonsekvenser i en del inspelningar, som ingår i mixen. Inte på det slående sätt som vi är vana vid att kalla för monitorljud, utan på ett obesvärat och naturligt sätt. Vilket är mycket mer praktiskt för professionell musikproduktion.
Ett exempel på detta är Hans Nielsen och Zhao Congs Moonlight on Spring River, som låter exotiskt fascinerande, men där det tydligt avslöjas att spåret är ett lapptäcke av ursprungliga inspelningar i Kina, orkesterinspelningar i Prag och senare elektroniska tillägg i ljudstudion i Vanløse.

Konkurrenter
Kerr Acoustic K300 MK3 ligger i en prisklass där man kan tillåta sig att ställa extremt höga krav. Dynaudio Contour 20 Black Edition har mer kraft och explosivitet, i kombination med en lika stor akustisk scen.
Raidho X1.6 har inte samma dynamiska förmågor, men å andra sidan en nästan magisk upplösning.
Om valet ska falla på någon av dessa två eller på Kerr Acoustic K300 MK3 blir en fråga om preferenser. För alla tre ger fantastiskt ljud för alla pengarna.
Slutsats
Kerr Acoustic K300 MK3 är en lyckad högtalare från en brittisk nischtillverkare med hög hantverkarmässig standard. Materialvalet är exklusivt och utförandet likaså. Det går inte att undvika att detta smittar av sig på priset, som också är exklusivt.
Rent ljudmässigt levererar de ganska kompakta transmissionslinjekabinetten en kvalitet som motiverar prislappen. De skalar bort lager för lager av oklarheter från ljudet och visar dig din favoritmusik på gott och ont. Vad annars kan du förvänta dig av en högtalare som främst är avsedd för professionellt bruk?
Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total år!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!







