• Element: 2 x 1-tums diskant, 2 x 5-tums bas
  • Förstärkare: 120 watt
  • Ljudkällor: BT 4.2 (aptX, AAC), 3,5 mm, RCA
  • Batteri: Nej
  • Mått/vikt: 34,3 x 24,8 x 13,2 cm/6,8 kg
  • Webb: shop.fender.com

Fender är världsberömda för sina gitarrer och gitarrförstärkare. Nu är den amerikanska tillverkaren på banan med sina första bärbara och trådlösa högtalare. Det låter välbekant med tanke på att Marshall gjort samma sak. Men medan Marshall licensierar sitt namn till en tredje part och inte har särskilt mycket med tillverkningen att göra så utvecklar Fender alla sina högtalare själva, i Kalifornien. På så sätt får de kontroll över både design och ljud. De som har Fender-gitarrförstärkare ska känna igen ljudsignaturen när de spelar sin favoritmusik genom en av Fenders trådlösa högtalare!

Monterey är den största och den orange-bruna tweed-versionen vi testar här har ett utseende som är baserat på Fender Deluxe Amp 5E3 från mitten av 1950-talet. Loggan på framsidan ser också ut som den gjorde då. Högtalaren finns även i svart, med den nyare loggan som kom på 1960-talet. Då ser den mer ut som andra gitarrförstärkare, till exempel Fender Rumble.

Panelen på ovansidan påminner väldigt mycket om en gitarrförstärkare. Foto: Geir Gråbein Nordby

Användning

Panelen med knappar på toppen liknar en gitarrförstärkares. Minijack-ingången ser ut som en gitarringång i miniatyr, och volym- och tonkontroller är precis som på en vintage Fender-förstärkare. På tweed-versionen går siffrorna från 1 till 12, på den svarta versionen går de till 10. Det är bara för att de ska se tidsenliga ut, rent ljudmässigt är de precis likadana. Utöver tonkontroller finns en EQ-omkopplare på baksidan, som är en loudness-funktion med fylligare ljud.

Högtalaren har ett bärhandtag, men inget batteri. Men handtagen är ändå en bra idé eftersom vikten är nästan sju kilo.

Bluetooth kopplas in genom att man trycker på Pair-knappen på ovansidan. En liten gitarrtrudelutt hörs som bekräftar att parkopplingen är gjord.

Ljudkvalitet

Jag blev imponerad av högtalarens varma klang. I låten Dark Child har Marlon Williams gitarr en fin krispighet och fyllighet och rösten är rund och bra, utan att kännas beslöjad eller grumlig. Det finns en fin balans i ljudet, som visserligen är mer smörigt och varmt än har otrolig attack och dynamik.

Rockiga Demon in Profile med Afghan Whigs låter tufft, även om blåset kanske kunde ha varit lite mer framåt. Monterey kan spela både högt och kraftfullt och fyller utan problem ett mellanstort rum med ljud. Högtalaren har en inbyggd limiter av god kvalitet som förhindrar att det börjar skorra när man drar på för mycket. I stället blir det starkt komprimerat, vilket samtidigt skyddar högtalaren.

Fender Monterey är som skapt för rock och blues, och råheten i elgitarrer kommer fram väldigt väl. Det låter balanserat och bra också, även om det saknas lite dynamik och spänst – man får liksom aldrig fram transienterna ordentligt. På det området får Fender Monterey se sig besegrad av exempelvis Audio Pro Addon C10, som ligger ett snäpp över i ren ljudkvalitet. Men det ska mycket till för att klå Fenders coolness. Det här är definitivt en högtalare vi hade kunnat tänka oss att ha i garaget!

picture3 picture6 picture7
<
>
Monterey i svart ser ut som en Fender-gitarrförstärkare från 1970-talet. Foto: Fender

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.