Search
Generic filters

TEST : Dynaudio Confidence 50

Ny highend-referens

Dynaudio gör det igen, Confidence 50 sätter standarden för högtalare i highend-klassen.

Dynaudio Confidence 50

Ljud & Bild tycker

Slagkraftig och dynamisk, med mäktig bas och en vidunderligt öppen och detaljrik ljudbild.
Kräver stor plats i rummet. Måste ha en förstärkare med muskler.
  • Typ: Trevägs golvhögtalare
  • Bas: 2 x 18 cm NeoTec MDS
  • Mellanregister: 2 x 15 cm MSP
  • Diskant: 28 mm Esotar 3
  • Effekttålighet: 400 W
  • Ingång: Singlewire WBT
  • Känslighet/impedans: 87 dB/4 ohm
  • Frekvensomfång: 35–22 000 Hz
  • Mått/vikt: 21,8 x 151 x 40 cm/49,6 kg
  • Färg: Grå eller svart lack, rubinröd, ljus eller mörk träfaner
Visa mer
Visa mindre

Riktpris: 270000 kr

Det har tagit sin lilla tid att utveckla den nya Confidence-serien, som även använder helt nya material.

De som hängt med ett tag är bekanta med Dynaudios karaktäristiska MSP-membran och den klassiska Esotar-diskanten som Dynaudio har använt i flera årtionden. Confidence-serien använder också MSP och Esotar, fast i nyutvecklade versioner.

Martin Bruun, mekanisk designer, och Danny Pasfall Christensen, elementdesigner.

Men det är inte det enda som är nytt i den nya högtalarserien.

Vi fick en liten pratstund med Martin Bruun, mekanisk designer, och Danny Pasfall Christensen, elementdesigner, som berättade lite om hur Confidence 2.0 började och om den nya Esotar3-diskanten.

MB: – När man ska göra en helt ny högtalare så måste man börja någonstans. Vi började med en lång diskussion om den gamla Confidence och principen med två diskanter. Hur skulle marknaden reagera om vi bara använde en enda? Men med Jupiter som redskap kunde vi göra många fler mätningar, som gav oss lösningen med DDC-principen som vi använder i de nya högtalarna. Vilket bland annat gjorde den gamla konstruktionen överflödig.

– Och här hade vi tänkt lägga in … Martin Bruun pekar och förklarar.

Vi undrade också varför Dynaudio fortfarande använder den klassiska domediskanten när många highend-högtalare har banddiskanter, koaxialelement eller separata diskantkabinett, som B&W gör i 800-serien.

DPC: Vi har gjort alla möjliga mätningar och lyssningstester av olika diskanter och material och landade på domediskanten eftersom vi tycker att den låter bäst.

MB: – Vi använder oss också av en D’Appolito-konfiguration i våra högtalare, som har diskanten placerad i öronhöjd, så B&W:s lösning skulle inte fungera i våra högtalare, då skulle diskanten hamna för högt. Då skulle vi vara tvungna att göra avkall på många av våra principer, till exempel hur elementen är placerade i högtalarna. Eftersom vi har baselement långt uppe i kabinettet var vi också tvungna att tänka på vikten. Det är bland annat därför som vi använder neodym-magneter, eftersom de väger mindre.

 

Ljud & Bild pratar med två av de som har varit med och utvecklat Confidence-serien.

DPC: – Och så låter det bättre.

MB: – Vi använde också förstärkningar på insidan för att ge stöd åt elementen. Och vi experimenterade mycket med olika material. Våra akustiker lyssnade på många av dem, men vi mätte också under tiden, för om något mäter bra så brukar det låta bra, men lyssningstesterna avgjorde alltid våra val.

DPC: – Det är inte bara diskanten som är ny. Alla element är nya, även om de ser likadana ut på utsidan.

MB: – Elementen är också fastskruvade med mellan en och två Nm, eftersom det låter bäst.

DPC: – Esotar-diskanten har en anti-diffraktionsklots på baksidan och vi har förstorat den bakre kammaren, vilket ger mycket mindre resonanser än tidigare.

MB: – Diskanten är också monterad flytande på DDC-fronten, som är formad efter många försök att hitta den optimala krökningen på sidorna, och som man ser är krökningarna lite asymmetriska. Återigen, för det låter bäst.

 

Delningsfiltren är ganska så komplexa i en Confidence-högtalare.

 

Du känner säkert igen känslan. Den där lilla euforin som sprider sig som en sval bris genom kroppen när du upplever något som triggar lyckokänslan. Det kan vara många olika händelser och upplevelser som triggar, men en av dem är definitivt att lyssna på musik.

Speciell när det låter så fantastiskt som det gjorde när vi testade de magnifika Dynaudio Confidence 20. Så då kan du ju bara gissa hur det gick när vi testade de fenomenala Confidence 50.

De smala golvhögtalarna är de näst största i Dynaudios nya Confidence-serie, men inte så stora att de ståtar mer än halvannan meter över parketten. Flaggskeppet Confidence 60 är betydligt större – och en hel del dyrare.

De två högtalarparen utgör tillsammans med Confidence 30 de tre golvstående modellerna i serien, där C60 och C50 är likadant konfigurerade trevägshögtalare. Med två baselement, två mellanregister samt den nyutvecklade Esotar3-diskanten.

Ett par C30 är kanske bästa valet för ett måttligt stort vardagsrum, kanske upp till 40 kvadratmeter. C50 kan gott och väl stå i ännu större rum, medan C60 måste ha ett rum med tillräckligt många kubikmeter luft för att trivas optimalt.

På många sätt känns Confidence 50 som en perfekt kompromiss. Det är en smalare och billigare version av C60, med samma grundläggande egenskaper – och viktigast av allt: samma fantastiska, öppna ljudsignatur med nästan gränslös dynamik och djupkänsla.

Det smala kabinettets böjda sidoväggar och den framskjutna högtalarfronten innebär att det inte finns många högtalare som liknar Confidence-serien. Högtalarna finns i fem olika utföranden, två är fanerade med matt yta, de andra är lackerade. Till exempel den nästan svarta Midnight High Gloss, som nästan är en metallic-lack som gnistrar i solljus.

Naturligtvis finns det andra högtalare i den här prisklassen. Sonos faber Amati Tradition, till exempel. Bowers & Wilkins 800 D3 helt uppenbart, och suveräna KEF Blade 2 och den spännande outsidern Kaya 90 från Vivid Audio.

Avancerad teknik

 








Den droppformade Kaya-högtalaren och Blade 2 skiljer sig markant från de övriga, med oortodox materialkonstruktion och formgivning, men om man synar C50 i sömmarna så upptäcker man att även Dynaudio har en förmåga att tänka i nya banor.

Den förra Confidence-serien hade också en ”svävande” frontplatta som högtalarelementen var monterade på. I den nya serien finns den karaktäristiska frontplattan kvar, fast i en en betydligt mer avancerad version.

Den grå baffeln är gjord av ett kompositmaterial som heter Compex, med utfräsningar som elementen sitter nedsänkta i. På baksidan av Compex-plattan är utfräsningarna gjorda som förstärkningar för att ge maximal styvhet. Den välvda formen ska ge ett mer enhetligt spridningsmönster.

Confidence 60 och 50 har Esotar3-elementet monterat i Dynaudios DDC-baffel (Dynaudio Directivity Control). Det är en formgjuten aluminiumram med en noggrant utformad krökning, som ska ge en bättre kontroll över spridningen av höga frekvenser. DDC-plattan är monterad ”flytande” mellan de två 15 cm stora mellanregisterelementen för att eliminera mekaniska resonanser.

Highend-material

Skandinavisk träfaner.

På insidan är kabinettet förstärkt på flera ställen, bland annat är baselementen stagade från insidan och dämpade för att kontrollera resonanser, och basreflexporten mynnar ut i botten av kabinettet.

Neodym-magneter används i både de nya 18 cm NeoTec-baselementen och de två 15 cm mellanregisterelementen. Båda har membran av magnesiumsilikatpolymer (MSP) som är fästa vid nya lättviktskorger som ger ett obehindrat luftflöde bakom membranen och ett stramare och mer kontrollerat ljud.

Den nya Esotar3-diskanten har också en starkare neodym-magnet som driver det nya membranet, med en större bakre kammare som dämpar resonanser som uppstår i luftströmmarna. En liten diffusor som heter Hexis sitter bakom membranet, för att ge en jämnare frekvensrespons och bättre resonanskontroll.

Delningsfiltret är uppdelat i sektioner och hopsytt med Van den Hul-kablar från WBT-terminalerna på baksidan.

Utvecklad med Jupiter

31 speciellt kalibrerade mikrofoner fångar upp alla ljud från högtalarna.

Confidence-serien har testats och utvecklats i Dynaudios nya mätanläggning Jupiter. Den är ett 13 x 13 x 13 meter stort dämpat rum med två motorstyrda riggar. Den ena ställs högtalaren på och den andra är en sju meter bred, krökt mikrofonrigg framför som mäter signalresponsen från högtalarna.

Den rörliga riggen består av 31 speciellt kalibrerade mikrofoner från Bruel & Kjær som gör 360-gradersmätningar genom att rotera runt axeln. Mätprocesser som tidigare kunde ta flera dagar tar bara ett par minuter med Jupiter, enligt Alex Newman som är Acoustics Designer hos Dynaudio.

Klassens bästa golvhögtalare

Det tog mig ett par minuter att få tillbaka andan efter att Pat Methenys Are You Going With Me sprängt väggarna i vårt testrum. Första gången jag hörde högtalarna i en kontrollerad miljö var i demorummet hos Dynaudio i Danmark. Vårt testrum är hälften så stort och man sitter närmare högtalarna. Därför var det inte konstigt att C50 helt enkelt fyllde rummet direkt från första takten.

Det innebar vissa begränsningar för hur högt jag kunde spela. En liten koll visade att högtalarna inte hade några problem med att nå den angivna gränsfrekvensen i basen. Vilket både James Blakes Limit To You Love och Dire Straits Private Investigations verkligen visade. Så det handlade mer om var någonstans gränsen för ett skönt – högt – ljudtryck låg i rummet.

Jag upptäckte något annat också. Att man inte kan bortse från fysikens lagar. Så mycket membranyta skapar ett massivt ljudtryck, och så länge man kan kontrollera högtalarna till 100 procent kan det spelas högt, utan förvrängning.

En Devialet Expert Pro 220 Pro (i dagsläget utan SAM-kompatibilitet med C50) hade stålkontroll över högtalarna upp till viss punkt. Fast då var det obehagligt högt.

Jämfört med den ena av tvåvägsmodellerna i Confidence-serien, C20, levererar C50 mer bas, nedemot 30 Hz i rummet, och med en fysisk närvaro som får djupbasen i James Blake-låten att massera kroppen helt mör. Pick Withers trummor i Private Investigations känner man i magen.

Det gör man i och för sig med andra högtalare också. KEF Blade 2, till exempel, men Dynaudioerna är mer framåt och inte lika tillknäppta. Confidence C50 påminner mer om en bredbent gitarrist som släpper ner gitarren på höfterna i ena ögonblicket, bara för att sedan korsa benen över en barstol och sprida tonerna från spröd flamenco med en akustisk gitarr. De behärskar allt.

 

Grå lack, den mest neutrala.

Ljudbilden är verkligen djup. Ovan nämnda Blade 2 har visserligen ett mer fokuserat stereoperspektiv, men ljudbilden är större, bredare och djupare med C50. Som dessutom låter mer fysiskt. Det kan bero på att alla element pekar mot lyssnaren, men Dire Straits Love Over Gold får mer live-känsla med Dynaudio.

Det hörs tydligt i konsertinspelningar, där högtalarnas fenomenala förmåga att få fram detaljer verkligen märks. På vår testskiva med Keith Jarretts berömda Köln-konsert hörs fler detaljer och det finns mer luft och djup i ljudbilden.

Både där och i Lise Davidsens Strauss-tolkningar kommer den fantastiskt luftiga Esotar3-diskanten till sin rätt. Den låter så raffinerat och välkontrollerat att man omedelbart tänker på en banddiskant, fast med bättre spridningskontroll.

Min åsikt är att Dynaudio har skapat en varmare klang och samtidigt en mycket öppnare ljudbild i den nya Confidence-serien.

Man kan höra nyanser som sällan blir en del av musikupplevelsen genom andra högtalare som maskerar de finaste klangnyanserna. C50:s enorma dynamiska kontrast tar med lyssnaren på en musikalisk berg-och-dalbana som man bara upplever med de allra bästa highend-högtalarna.

Slutsats

Av alla highend-högtalare vi har testat anser vi att Dynaudio Confidence 50 är en av de bästa. Den är inte bara mycket bättre än förra Confidence-generationen, den flyttar gränserna för hur bra ljud man kan få i den här klassen och utmanar dyrare högtalare på allting utom möjligtvis den djupaste djupbasen. C50 presenterar musiken mot en becksvart bakgrund, med knallstarka klangfärger och en detaljrikedom som nästan är ren konst. Varje musikstycke är en upplevelse med Confidence 50, som är den mest transparenta, precisa och dynamiskt övertygande högtalaren vi har testat i den här klassen.

 

Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
Logga in för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 3 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider
forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.
Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    Samsung Galaxy Z Fold 2 är den hopfällbara mobilen du alltid har önskat dig.
    Vill du bli av med oväsen?
    Vi undrade när highend-klassen skulle få sina första brusreducerande hörlurar. Det är naturligtvis Bang & Olufsen som är först – och Beoplay H95 ger mersmak!
    Den senaste iMacen är den bästa stationära Mac-datorn för många, trots en inte helt oväsentlig nackdel.
    TAG Heuer Connected är mer än en smart träningsklocka, den är ett snyggt armbandsur också.
    JBL ger sig in i ANC-toppklassen med en hörlur som är rolig att lyssna på och som tar bort bruset effektivt.
    Panasonics toppmodell är en riktig godbit för kräsna TV-entusiaster: HZ2000 har en superläcker bild i tvättäkta studiokvalitet!
    HP Sprocket Select fyller absolut ingen funktion. Och den mobila fotoskrivaren levererar faktiskt halvdåliga bilder. Ändå är den helt fantastisk.

    Aktuella erbjudanden

    Annons

    Klipsch The Fives

    Riktpris: 10000 kr Explosivt ljud i vardagsrummet

    Denon Home 350

    Riktpris: 7500 kr Snygg design – mäktigt inre

    Klipsch AW-525

    Riktpris: 8000 kr Hög partyfaktor

    Focal 100 OD 8

    Riktpris: 8000 kr Högtalare för trädgårdsfest
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.