Pianotonerna flödar obehindrat genom i rummet, som på en sammetskudde. Basen är varm och mjuk, det finns inte en enda aggressiv ton någonstans, från de djupaste till de högsta. Sångrösten är silkeslen och luftig, och det första ordet som slår mig är ”ljuvligt”.
Musiken låter så naturlig och organisk som man kan bara önska sig att få från vinyl på en highend-skivspelare. Och på samma gång ser den förbaskat bra ut. Kontrasten mellan den svarta pianolacken och de blanka stålytorna gör att skivspelaren ser exklusiv ut, den får andra i samma prisklass att se ut som något slumpmässigt hopslängt som påminner om en skivspelare.
The Classic Reference
The Classic Reference, som den heter, är den ”civila” versionen av Pro-Ject-modellen som gjordes för att fira Wienfilharmonikernas 175-årsjubileum. Den finns till och med i en exklusiv version, i akaciaträ och mässing, som naturligtvis kostar mer men som rent tekniskt är identisk med versionen i svart lack.

Den här modellen är faktiskt inte Pro-Jects dyraste, men kanske den vackraste. Den ser ut som en möbel som man vill ha stående framme hela tiden – och eftersom den levererar en ljudkvalitet som är lätt att tycka om så räknar jag med att dess ägare kommer att använda den ofta.
Det är inget fel på användarvänligheten heller. Med en elektronisk hastighetsväxlare kan man spela 33-, 45- och 78-skivor. Den S-formade tonarmen i polerad aluminium har ett avtagbart pickuphus med SME-fattning, så det är enkelt att byta pickup. Det ingår ett dammskydd, en grå Leather it-lädermatta, kablar och en Clamp it-skivpuck.

Pick it MC9
Vi testade med Pro-Jects egen Pick it MC9, som levererades med testexemplaret. En moving coil-pickup med 0,35 mV utspänning, skarp elliptisk slipning och kryogenbehandlad nålarm. 6N-koppartråd lindad runt en Telar 57-järnkärna, inrymd i ett lätt aluminiumhus. Med ett rekommenderat nåltryck på 1,8 gram, 12µm/mN dynamisk följsamhet och en vikt på 9,5 gram passar den fint i den 230 mm långa EVO AS HG-armen.

EVO 9 AS HG
Som har azimut- och höjdjustering och levereras med två motvikter. En extra tung för när man installerar en tyngre pickup än den vi testade med.
Tonarmen är mycket välgjord. Poleringen är fläckfri och med fyra ABEC 7-lager i upphängningen svävar den mjuk ovanför skivtallriken när man ställer in nåltrycket.

Höjdjustering innebär att man måste plocka fram en insexnyckel och försiktigt höja eller sänka armbasen tills man når optimal höjd. Om man måste. Spelaren levereras med tonarmen monterad. Pickuphuset, den TPE-dämpade motvikten och antiskating-vikten – i ett snöre – är det enda som behöver monteras.
Förutom silikonremmen och den polerade aluminiumskivplattan. Som ska ha den grå lädermattan ovanpå. De medföljande kablarna är Pro-Jects egna RCA-kablar, men spelaren har även balanserade utgångar.

När den används med någon av Pro-Jects balanserade pickuper kan man koppla skivspelaren till ett av Pro-Jects phonosteg med balanserade ingångar och då sänker man brusgolvet ytterligare.

PSU
Tyvärr levereras spelaren med en väggtransformator av samma typ som ingår till de billigaste spelarna från Pro-Ject. Jag rekommenderar starkt att köpa en Power Box RS2 Phono, en av Pro-Jects separata nätdelar. Vår erfarenhet säger oss att det ger en mycket stabilare rotation, och följaktligen bättre ljud.
Mätningar
Vilket leder mig till mätningarna av rotationshastighet och avvikelse. Pro-Ject hävdar själva att spelaren inte ska ha en större rotationsavvikelse än ± 0,08 % vid 33,33 varv och att hastighetsvariationerna (wow & flutter) ska ligga inom ± 0,03 %.
De säger ingenting om detta gäller med väggtransformatorn eller en Power Box, men våra mätningar med väggtransformatorn blev så här:
Vi mätte spelarens rotationshastighet till 33,13 varv/min, vilket ger en avvikelse på −0,61 %. Wow & flutter-mätningen gav en avvikelse på 0,39 %. En del mer än vad det skulle vara, alltså, men inom marginalerna som vi kan godkänna.

Silkeslent och varmt ljud
Liksom andra skivspelare i Pro-Jects Classic-serie är Reference dämpad med TPE-blandningen mellan chassit och aluminiumskivplattan, som i en sandwich. Justerbara fötter med dämpning och den tunga skivtallriken med TPE-dämpning har gjort skivspelaren ganska okänslig för yttre vibrationer.
Vårt testexemplar hade dessutom en Pro-Ject Ground it-dämpningsplattform, vilket gjorde att den praktiskt taget var immun mot vibrationer. Det gav bland annat basdynamiken ett rejält lyft. Rytmerna på Ezra Collectives dubbelalbum Dance, No One’s Watching hade perfekt tyngd och det svängde inte bara något vansinnigt om musiken, låtar som Hear My Cry hade en fysisk närvaro som man kunde känna i kroppen.
Mässingsblåset lät behagligt varmt och Olivia Deans röst flödade som varm honung ut ur högtalarna. Som jämförelse är en Cyrus Audio TTP mer neutral, och den dynamiska kontrasten är nog bättre hos Cyrus, men Pro-Ject-spelarens styrka ligger i dess organiska, nästan legato sätt att släppa lös musiken i rummet.
I Sades Turn My Back on You lät basen saftig och fet. Vokalharmonierna var vackert fokuserade i den stora ljudbild som spelaren vecklade ut. Det fanns inte ett enda felskär och när musiken stannade var det som en svart vägg när tystnaden sänkte sig. Inget brus.
Det mer episka albumet Love Over Gold med Dire Straits har många dynamiska utmaningar, men Pro-Ject-spelaren tog dem på rak arm. Dynamiken i Private Investigations är kanske mer bestämd med en Technics SL-1200G och en Ortofon Windfeld Ti, och basen mer distinkt, men Pro-Ject tillför mer värme till musiken och klangerna. Basen låter fylligare och även om de plötsliga transienterna från trummorna i Private Investigations inte är lika direkta och snabba som med Technics- och Ortofon-kombinationen så finns det mer klangbotten här. Det finns också en varmare klang i mellanregistret, vilket passar både Mark Knopflers röst och hans gitarr.
Den lysande 2L-inspelningen Polarity med Jan Gunnar Hoff har mycket dynamik, men också mycket av ljudet från Sofienbergskyrkan, där inspelningen gjordes. Den klangen kommer fram mycket väl i ljudbilden och skapar en realistisk känsla av att höra framträdandet live i sitt eget vardagsrum.
Med en ännu bättre pickup går det att få fram mer ur LP-skivornas spår. Pro-Ject har en specialutgåva av en Ortofon-pickup – 175 VPO – som är ännu bättre än Pick it MC9. Den kanske kan ge ett skarpare fokus och en mer raffinerad ljudbild, särskilt i diskanten, där jag tycker att MC9 är lite laidback. Men herregud, vad vackert det låter med den här pickupen också!
Slutsats
Pro-Ject The Classic Reference är en vacker och användarvänlig skivspelare med en ljudkvalitet av highend-klass. Den levereras med gott om tillbehör, inklusive en Pro-Ject Pick it MC9-pickup och en skivpuck. Även om den medföljande väggtransformatorn inte är optimal så har skivspelaren ett varmt och organiskt ljud med bra basdynamik och detaljrikedom. Om man gillar att höra musik på det mest naturliga sättet för pengarna är The Classic Reference en av de bästa skivspelarna vi har testat i den här klassen. Rekommenderas varmt.
Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total år!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!



