Ljud i bil har blivit en viktig extra inkomstkälla för många hifi-tillverkare. Konkurrensen är stenhård om att komma in på den stora bilmarknaden, och välkända hifi-tillverkare har fått in foten hos de flesta premium-märken som rullar på vägarna.
Vi har testat en hel del bilstereosystem och med några få undantag är det väl värt att lägga de extra pengarna på att uppgradera ljudet i bilen. Särskilt om man är mer än genomsnittligt intresserad av musik och bra ljud.
Men få ljudsystem har varit lika övertygande som det man kan få i en Polestar 3. Den sportiga SUVen levereras som standard med ett 300-watts Harman Kardon-system, fördelat på 10 högtalare i den rymliga kupén.
Men det råder ingen som helst tvekan om att Bowers & Wilkins-systemet är värt varenda krona om du köper en Polestar 3. Även om du inte kan beställa ljudet utan hela Plus-paketet, som har B&W-systemet som en integrerad del.

Ljudanläggningen har 1610 watt effekt fördelad på 25 högtalare, det finns till och med högtalare i nackstöden fram. Med högtalare i taket och en subwoofer längst ned får man 3D-ljud i bilen och Dolby Atmos ger en fantastisk surroundupplevelse.

Plus-paketet som innehåller B&W-systemet har även ett par praktiska funktioner som uppvärmda baksäten och ratt, värme i vindrutetorkarna fram, elektrisk justering av rattstången, mjukstängande dörrar, luftsensor och luftfilter, head-up-display, laminerade rutor och ett fällbart bagagerumsgolv. Sådant som är käckt att ha, eller hur?

Fakta om Polestar 3:
- Long Range Dual-motor har 483 hk och 628 km räckvidd
- Long Range Dual-motor med Performance Pack har 510 hk och 561 km räckvidd
- Luftfjädring med två kammare och adaptiva stötdämpare
- Brembo-bromsar
- Soft close-dörrar
- 4,9 meter lång
- Torque vectoring på bakaxeln
- 0–100 km/h på 5,0 s (4,7 s med Performance)
Bowers & Wilkins 3D Surround Sound
Men tillbaka till B&W-systemet. När kollegan Geir och jag satte på Santanas och Steve Winwoods version av A Whiter Shade of Pale höll vi nästan på att ramla ur våra säten. Bilstereon i Polestar 3 hotade att spränga glastaket och det mullrade något vansinnigt inuti dörrar och säten, samtidigt som ljudet var kristallklart och rent. Vi stirrade häpet på varandra.
Ljudanläggningen är inte slumpmässigt hopsatt av B&W-element. Den är skräddarsydd för Polestar 3 och svenska Dirac har stått för signalbehandlingen. Som bland annat reducerar överhörning och interferens mellan kanalerna samt stöder Dolby Atmos.

Här ska jag snabbt flika in lite viktig information: För att Dolby Atmos ska fungera måste man installera Tidal eller Apple Music i bilens infotainmentsystem. Det är ingen idé att streama från Spotify, det låter mycket sämre än vad man får från både Tidal och Apple Music.
Bowers & Wilkins-systemet har en subwoofer integrerad i bilens kaross som levererar djupare bas än jag kan minnas att jag hört i någon annan bil.

Fyra baselement är monterade längst ner i dörrarna. Det finns sju stycken B&W Continuum-mellanregisterelement. Och fem av B&W:s Nautilus-aluminiumdiskanter, som har samma teknik med en kammare bakom membranen som dämpar resonanser som de dyrare hemmahögtalarna från B&W.
En av dessa Nautilus-diskanter sitter mitt på instrumentpanelen och den kan man inte undgå att se.

De fyra högtalarelementen i nackstöden kompletteras av fyra högtalare i taket och Diracs Opteo-signalbehandling styr allt. Dirac har faktiskt gjort ett så bra jobb med att finjustera ljudbilden att jag knappt behövde röra equalizern som finns till ljudsystemet.
Helt fantastiskt, faktiskt
Eftersom jag är bekant med bilen från provkörningen under lanseringen 2024 hade jag fått en försmak av hur B&W-systemet fungerade i Polestar 3. Den gången lyssnade jag inte på mycket mer än radio, men jag blev ändå ganska förbluffad över hur potent och dynamiskt ljudet var.

Polestar 3 är en stor bil som tränger sig fram genom mycket luft, men tack vare ett cv-värde på 0,29 och ett par smarta aerodynamiska knep är den ganska tyst när man kör. När man sätter på B&W-systemet aktiveras en mild form av aktiv brusreducering. Den tar främst hand om vägbuller och tar inte hänsyn till att man sitter och pratar inne i bilen.
Hela ljudsystemet styrs från den vertikala skärmen på instrumentpanelen och stöder både CarPlay och Android Auto. Det går alltså att streama musik från mobiltelefonen till bilen, men det är först när man installerar Tidal- eller Apple Music-appen från Google Store som man kan utnyttja B&W-systemets enorma kapacitet fullt ut.

Dolby Atmos
Det är också bara då man kan använda Dolby Atmos, som är den nya måste-ha-funktionen i bilarnas anläggningar.
Dolby Atmos är också anledningen till att B&W-systemet har hela 25 högtalare. Låga frekvenser tas om hand av den integrerade 25 cm-subwoofern och de fyra 17 cm-baselementen. Resten fördelas på mellanregisterelement runt om i kupén och fyra 4 cm-fullregisterelement i taket. Lägg till de fyra 4 cm-elementen i nackstöden fram, så inser man att allt detta skapar en enorm ljudbild, och det är då Dolby Atmos kommer in i bilden.
Effekten är tydligast när man spelar musik i Dolby Atmos från Tidal eller Apple Music, då hör man tydligt hur ljudet kommer från alla håll när musiken spelar.
Producenten och musikern Steven Wilson har fått tillstånd att remastra Pink Floyd At Pompeii från 1972. Inspelningen är gjord utan surroundljud, Dolby hade inte ens uppfunnits på den tiden. Men Steven Wilson är som bekant rena rama trollkarlen och har bokstavligen mixat Pink Floyd-inspelningen till nya höjder.

Jag tänker mig att det måste vara något liknande som Pink Floyd-gänget tänkte sig att det skulle låta när de satte sig ner i amfiteatern i Pompeji – men jag gissar att ljudsystemet i Polestar 3 gör ett ännu bättre jobb än de lyckades åstadkomma 1972.
Ljudet sprider sig runt passagerarna och man kan spela så högt man vågar, för det finns ingenting som tyder på att högtalarna börjar förvränga.
I övergången mellan gitarrerna i Santanas och Steve Winwoods A Whiter Shade of Pale, som jag nämnde tidigare, dyker det upp en överraskande kraftfull brygga med en kort trumövergång som dundrar genom baselementen och utmanar subwoofern. Men allt återges klockrent och man hör inte tillstymmelse till skarpa toner.

Steve Wilson igen, den här gången med remixen av A-ha-låten Take On Me i Dolby Atmos som införlivar centerhögtalaren i mixen. Vilket man hör tydligt. Centerhögtalaren spelar med och bidrar till att ge ljudbilden ännu mer djup och skala.
Om man inte spelar musik som är inspelad i Dolby Atmos har man en möjlighet att välja bland de förinställda ljudparametrarna.
Referensläget är studioinställningen, som ger piano, sång och akustiska instrument den mest realistiska presentationen, vilket flyttar ljudbilden närmare passagerarna i bilen.
Studioläget ger utan tvekan den mest exakta ljudåtergivningen, men om man vill finns det även ett surroundläge där man själv väljer hur mycket surroundeffekt som ska läggas på musiken man spelar.
Slutligen har vi läget ”Konserthuset i Göteborg” som var givet för klassisk musik. Här har Dirac försökt återskapa akustiken i konserthuset, men på inspelningar som Jazz At The Pawnshop från intima klubben Stampen i Stockholm fungerade studiomiljön bättre än konserthuset. Klassisk musik lät dock fantastiskt i konsertläget, som även visade sig passa en mängd olika liveinspelningar.
B&W-anläggningen i Polestar 3 skapar ljudupplevelser som är sällsynta i bilsammanhang. Det finns få bilar som kan levereras med ljudsystem med den här nivån av ljudkvalitet. Ett av dem är Burmester-anläggningen i Porsche Taycan, ett annat är naturligtvis Naim-systemet i Bentley.
Det finns ett B&W-system till BMW iX också. Det håller högsta klass, men det saknar den trovärdiga surroundeffekten man får i Polestar 3.
Vi har inte testat B&W-systemet i Volvo EX90 ännu, det ska vara ganska likt det i Polestar 3, antagligen bara lite annorlunda avstämt – och det har ett intressant Abbey Road-läge för att fintrimma ljudet. Det ska vi återkomma till så fort vi testat det.

Slutsats
Ljud i en bil är ett tveeggat svärd. Å ena sidan finns det många hårda ytor och begränsat med plats för tillräckligt stora högtalarelement. Det är ganska bullrigt, särskilt i en bil med förbränningsmotor, och vägljudet är hörbart även i bilar i premiumklassen. Elbilar har förstås fördelen att de är extremt tysta, bortsett från väg- och vindbrus. Men de är en perfekt plats för att skräddarsy ett ljudsystem. Bowers & Wilkins och Dirac har gjort underverk med ljudsystemet i Polestar 3, som skapar en magisk ljudbild med en exceptionellt cool surroundeffekt. Det visar att det är fullt möjligt att få highend-ljud i en bil, så länge man vet vad man gör.
Om du har siktet inställt på en Polestar 3 är mitt solklara råd att välja Plus-paketet med B&W-anläggningen. Du kommer inte att ångra det.

Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!