test: Ayre EX-8

Ayre EX-8
Ayre EX-8

Sublim musikcentral

Ayre-förstärkaren har det bästa av två världar och uppfyller de flestas behov.

Plus
Silkeslen och detaljerad med stram dynamik. Kan utrustas med ”alla” ingångar.
Minus
Billig fjärr och en smula komplex installation. Ingen skivspelaringång.

Visst, designen påminner måhända mer om ett sjukhusinstrument än om en Ayre-förstärkare. Kanske beror det på att de kallar EX-8 för ett nav, inte en förstärkare, och att det är därför som designen inte liknar något de har gjort tidigare.

Inte vet jag. Men jag vet att det här är lösningen för väldigt många där ute som letar efter en highend-förstärkare som täcker nästan allt.

Med undantag för skivspelaringång saknar EX-8 ingenting. Om man väljer den bäst utrustade versionen som vi testar här, vill säga.

Den integrerade förstärkaren kan nämligen levereras som en helt analog förstärkare, utan digitala ingångar. Eller så kan man beställa den med optiska och koaxiala digitalingångar, med eller utan USB-port och ethernet. Eller med allting inbyggt.

Då har man en toppspecad DAC som klarar allt utom MQA-filer, som kan styras från en Roon-server och som kombinerar en rad digitala ingångar med tre analoga ingångar.

Anslutningar

Förstärkaren har utgång för separat effektförstärkare, subwoofer och AyreLink (styrning av Ayre-komponenter) samt en särskild utgång för den digitala klockan till en separat digitalomvandlare.

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Man kan strömma till EX-8 också. Antingen med ethernet till hemnätverket eller trådlöst till en antenn som kopplas in på baksidan.

Två optiska, en koaxial och en balanserad, 110-ohms AES/EBU är de digitala ingångarna. Och en balanserad (B1) och två obalanserade (S1 och S2) är de analoga.

Den balanserade och obalanserade utgången kan konfigureras som subwoofer- eller förförstärkarutgång.

Förstärkaren har Ayres speciella högtalarterminaler som bara kan användas med spadkontakter. Det är värt att tänka på för de som sitter med banankontakter på högtalarkablarna.

DAC

Den digitala versionen av EX8 har en digitalprocessor från ESS ombord. Den stöder avspelning av musikfiler upp till 24 bitar och 384 kHz via USB-ingången. Men även DSD-filer upp till DSD128-format för den som behöver det.

Kopplar man en Roon-server till nätverksporten på EX-8 så kan den styra förstärkaren, då får man stöd för Spotify, Tidal och Qobuz.

Ayre-teknik

Förstärkarens digitaldel är utvecklad av Ayre själva, med minimala fasfilter, single-pass 16x översampling och Ayres digitalklocka som ska hålla jitter borta från signalen och garantera maximalt dynamiskt omfång.

Analogdelen i EX-8 är i stort sett byggd efter samma principer som Ayres övriga förstärkare. Det betyder en helbalanserad krets, noll negativ återkoppling, Ayre Equilock som ska ge en mer linjär spänning till utgångstransistorerna – och Ayres Double Diamond-krets där signalen är jordad hela vägen från ingången till högtalarterminalerna. Det minskar RF-brus och elektromagnetiska störningar och minskar risken för överhettning.

Användning

Den medföljande fjärrkontrollen är en billig och plastig historia med för små knappar, som inte precis ger en positiv användarupplevelse. Förstärkaren är å andra sidan välbyggd och gedigen, även om den har en lite väl klinisk industriell design.

Den kan för övrigt även beställas i svart, utan att det kostar extra.

De två knapparna till vänster på fronten dämpar ljudet och väljer ingång. Om man gör inställningar från fjärrkontrollen kan man navigera i menyerna och ändra namn och aktivera/inaktivera ingångar, ställa in wifi, skärmbelysning och annat.

Försätter man förstärkaren i viloläge så kan knapparna på fronten också användas för att navigera i menyerna.

Det krävs en hel del knapptryckningar för att bläddra igenom, ändra och bekräfta inställningar, framför allt wifi-uppkopplingen. Men man gör ju inte det varje gång förstärkaren används, så det är inget stort problem.

En liten anmärkning: om man kopplar TV-ljudet till en av digitalingångarna så måste man gå in i menyerna och aktivera Video Mode. Annars hamnar ljudet ur synk med bilden.

Det är däremot viktigt att Video Mode inte är aktiverat om en CD-spelare eller annan ljudkälla är inkopplad, annars gör inte digitalomvandlaren en ren asynkron omklockning av signalen. Vilket är nödvändigt för att för att få optimal ljudkvalitet från digitala källor.

Ljudet av lent silke

Jag använde förstärkaren i olika anläggningar, med både analoga och digitala ljudkällor och med flera olika högtalare.

Det första intrycket var ungefär som väntat. Jag har testat ett antal Ayre-förstärkare de senaste åren och hoppades på en ljudbild som inte var alltför långt ifrån den enastående integrerade AX-5.

Ingen anledning att oroa sig. Ayre EX-8 är inte bara mer potent på papperet (100 watt per kanal mot 60), ljudet är så nära AX-5 som man kan komma.

Men den nyare EX-8 har bättre grepp om dynamiken och spelar musik med större pondus i basen. Genom de små Dynaudio Special Forty lät det som om förstärkaren lade till en halv oktav i basen, och när jag spelade högt hade den bättre kontroll.

Analog musik från LP genom en phono-förstärkare (Gryphon Sonett och Audio Research PH9) och analog anslutning till kabel-TV med live-musik lät oansträngt och dynamiskt. Med digitala ljudkällor som CD via optiska ingången och bärbar dator via USB med Tidal HiFi Masters-filer var klangen snudd på helt neutral, med bara en antydan till klädsam värme. Av det slag som ger röster mer bättre klang och fyllighet.

Rent ut sagt vackert, om du frågar mig.

EX-8 har inte samma vridmoment som den starkare Gryphon Diablo 120, eller samma enorma klang som en McIntosh MA9000 vältrar sig med, men Ayre-förstärkaren låter lite mer raffinerad tack vare en silkeslen och obesvärad textur.

Ta till exempel stråkar. Som Marianne Thorsens Mozart-inspelning på 2L med Trondheimsolistene. Den låter skarpare fokuserad, fast har lite mindre klang längst ner.

Ayre-förstärkaren har bättre fokus på detaljer också, och ljudbilden är mer transparent än hos Diablo 120. Fast det handlar inte om rätt eller fel, snarare om vad man gillar.

Hörlursuttaget speglar egentligen ljudet i högtalarutgångarna. Ett par Sennheiser HD 660S låter mäktigt dynamiskt och upplöst genom EX-8, som definitivt har en duglig hörlursförstärkare inbyggd. Och både en vanlig jack-kontakt och balanserade hörlursutgångar på fronten.

Slutsats

Den fullspäckade versionen av Ayre EX-8 är en ytterst prisvärd highend-förstärkare. Med allt man behöver i form av digitala ingångar, nätverksanslutning och Ayres väl beprövade förstärkarteknik är detta ett oerhört välljudande alternativ till de närmaste konkurrenterna med inbyggd DAC. Den plastiga fjärrkontrollen är en fotnot i ett välljudande partitur till en lyckad komposition av analogt och digitalt highend-ljud.

<
>
Så här ser insidan ut när alla digitalingångar och nätverkskortet är monterat.
Visst, designen påminner måhända mer om ett sjukhusinstrument än om en Ayre-förstärkare. Kanske beror det på att de kallar EX-8 för ett nav, inte en förstärkare, och att det är därför som designen inte liknar något de har gjort tidigare. Inte vet jag. Men jag vet att det här är lösningen för väldigt många där ute som letar efter en highend-förstärkare som täcker nästan allt. Med undantag för skivspelaringång saknar EX-8 ingenting. Om man väljer den bäst utrustade versionen som vi testar här, vill säga. Den integrerade förstärkaren kan nämligen levereras som en helt analog förstärkare, utan digitala ingångar. Eller så kan man beställa den med optiska och koaxiala digitalingångar, med eller utan USB-port och ethernet. Eller med allting inbyggt. Då har man en toppspecad DAC som klarar allt utom MQA-filer, som kan styras från en Roon-server och som kombinerar en rad digitala ingångar med tre analoga ingångar.

Anslutningar

Förstärkaren har utgång för separat effektförstärkare, subwoofer och AyreLink (styrning av Ayre-komponenter) samt en särskild utgång för den digitala klockan till en separat digitalomvandlare. Man kan strömma till EX-8 också. Antingen med ethernet till hemnätverket eller trådlöst till en antenn som kopplas in på baksidan. Två optiska, en koaxial och en balanserad, 110-ohms AES/EBU är de digitala ingångarna. Och en balanserad (B1) och två obalanserade (S1 och S2) är de analoga. Den balanserade och obalanserade utgången kan konfigureras som subwoofer- eller förförstärkarutgång. Förstärkaren har Ayres speciella högtalarterminaler som bara kan användas med spadkontakter. Det är värt att tänka på för de som sitter med banankontakter på högtalarkablarna.

DAC

Den digitala versionen av EX8 har en digitalprocessor från ESS ombord. Den stöder avspelning av musikfiler upp till 24 bitar och 384 kHz via USB-ingången. Men även DSD-filer upp till DSD128-format för den som behöver det. Kopplar man en Roon-server till nätverksporten på EX-8 så kan den styra förstärkaren, då får man stöd för Spotify, Tidal och Qobuz.

Ayre-teknik

Förstärkarens digitaldel är utvecklad av Ayre själva, med minimala fasfilter, single-pass 16x översampling och Ayres digitalklocka som ska hålla jitter borta från signalen och garantera maximalt dynamiskt omfång. Analogdelen i EX-8 är i stort sett byggd efter samma principer som Ayres övriga förstärkare. Det betyder en helbalanserad krets, noll negativ återkoppling, Ayre Equilock som ska ge en mer linjär spänning till utgångstransistorerna – och Ayres Double Diamond-krets där signalen är jordad hela vägen från ingången till högtalarterminalerna. Det minskar RF-brus och elektromagnetiska störningar och minskar risken för överhettning.

Användning

Den medföljande fjärrkontrollen är en billig och plastig historia med för små knappar, som inte precis ger en positiv användarupplevelse. Förstärkaren är å andra sidan välbyggd och gedigen, även om den har en lite väl klinisk industriell design. Den kan för övrigt även beställas i svart, utan att det kostar extra. De två knapparna till vänster på fronten dämpar ljudet och väljer ingång. Om man gör inställningar från fjärrkontrollen kan man navigera i menyerna och ändra namn och aktivera/inaktivera ingångar, ställa in wifi, skärmbelysning och annat. Försätter man förstärkaren i viloläge så kan knapparna på fronten också användas för att navigera i menyerna. Det krävs en hel del knapptryckningar för att bläddra igenom, ändra och bekräfta inställningar, framför allt wifi-uppkopplingen. Men man gör ju inte det varje gång förstärkaren används, så det är inget stort problem. En liten anmärkning: om man kopplar TV-ljudet till en av digitalingångarna så måste man gå in i menyerna och aktivera Video Mode. Annars hamnar ljudet ur synk med bilden. Det är däremot viktigt att Video Mode inte är aktiverat om en CD-spelare eller annan ljudkälla är inkopplad, annars gör inte digitalomvandlaren en ren asynkron omklockning av signalen. Vilket är nödvändigt för att för att få optimal ljudkvalitet från digitala källor.

Ljudet av lent silke

Jag använde förstärkaren i olika anläggningar, med både analoga och digitala ljudkällor och med flera olika högtalare. Det första intrycket var ungefär som väntat. Jag har testat ett antal Ayre-förstärkare de senaste åren och hoppades på en ljudbild som inte var alltför långt ifrån den enastående integrerade AX-5. Ingen anledning att oroa sig. Ayre EX-8 är inte bara mer potent på papperet (100 watt per kanal mot 60), ljudet är så nära AX-5 som man kan komma. Men den nyare EX-8 har bättre grepp om dynamiken och spelar musik med större pondus i basen. Genom de små Dynaudio Special Forty lät det som om förstärkaren lade till en halv oktav i basen, och när jag spelade högt hade den bättre kontroll. Analog musik från LP genom en phono-förstärkare (Gryphon Sonett och Audio Research PH9) och analog anslutning till kabel-TV med live-musik lät oansträngt och dynamiskt. Med digitala ljudkällor som CD via optiska ingången och bärbar dator via USB med Tidal HiFi Masters-filer var klangen snudd på helt neutral, med bara en antydan till klädsam värme. Av det slag som ger röster mer bättre klang och fyllighet. Rent ut sagt vackert, om du frågar mig. EX-8 har inte samma vridmoment som den starkare Gryphon Diablo 120, eller samma enorma klang som en McIntosh MA9000 vältrar sig med, men Ayre-förstärkaren låter lite mer raffinerad tack vare en silkeslen och obesvärad textur. Ta till exempel stråkar. Som Marianne Thorsens Mozart-inspelning på 2L med Trondheimsolistene. Den låter skarpare fokuserad, fast har lite mindre klang längst ner. Ayre-förstärkaren har bättre fokus på detaljer också, och ljudbilden är mer transparent än hos Diablo 120. Fast det handlar inte om rätt eller fel, snarare om vad man gillar. Hörlursuttaget speglar egentligen ljudet i högtalarutgångarna. Ett par Sennheiser HD 660S låter mäktigt dynamiskt och upplöst genom EX-8, som definitivt har en duglig hörlursförstärkare inbyggd. Och både en vanlig jack-kontakt och balanserade hörlursutgångar på fronten.

Slutsats

Den fullspäckade versionen av Ayre EX-8 är en ytterst prisvärd highend-förstärkare. Med allt man behöver i form av digitala ingångar, nätverksanslutning och Ayres väl beprövade förstärkarteknik är detta ett oerhört välljudande alternativ till de närmaste konkurrenterna med inbyggd DAC. Den plastiga fjärrkontrollen är en fotnot i ett välljudande partitur till en lyckad komposition av analogt och digitalt highend-ljud. [gallery ids="84321,84322,84323,84324,84325,84326" ]
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Ayre EX-8
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • Typ: Integrerad förstärkare
  • Effekt: 2 x 100 watt 8 ohm
  • Teknik: Transistor
  • Anslutningar: Ethernet, USB, koaxial, AES/EBU, 2 optiska, 3 analoga, pre/sub-utgång
  • Skivspelaringång: Nej
  • Hörlursuttag: Ja
  • DAC: ESS ES9038Q2M 24 bit/384 kHz
  • Nätverk: Nej
  • Mått/vikt: 44 x 10 x 33 cm/11 kg
  • Webb: perfect-sense.se
Pris: 79000,-

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
test
Panasonic Lumix DC-S1R

Bästa kameran

Lumix S1R är rena rama ymnighetshornet – och en av de bästa kamerorna vi har testat.

grupptest
6 stativhögtalare

Galet bra ljud på liten plats

Du anar inte hur bra ljud du kan få från en kompakt högtalare om du är villig att gå upp en del i pris.

Duell
Gaming-laptops

Ny sheriff i stan

De första datorerna med Nvidias snabbaste PC-grafikprocessor hittills har kommit. Vem passerar mållinjen först?

Dags att köpa iPad?

Om du har funderat på att köpa en ny surfplatta så är tiden kommen.

Ljusstarkt porträttobjektiv till Sony alpha

Tyst, snabbt och med snygg boheh är några av egenskaperna man får med Samyangs 85mm f1.4.

Mässbilder från Sound Society 2019

Även i vårt grannland Danmark finns det naturligtvis hifi-mässor. Här är bilder från en av dem!

Tidal ger studioljud i iPhone

Tidal-användare kan glädja sig åt att iPhone har fått MQA-stöd, och alltså kommer närmare ljudet från inspelningsstudion.

grupptest
5 trådlösa brusreducerande hörlurar

Tyst och skönt på flyget

Brusreducerande hörlurar motverkar trötthet och skonar hörseln på långa flygresor.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glödande klangmästare

En av de bästa rörförstärkare vi har testat raserar alla fördomar.

Sonos One får nytt innehåll

Sonos One Gen 2 är lika enkel att använda som tidigare. Så vad är det egentligen som är nytt?

Vår favoritkamera blir bättre

Leica Q2 är kanske den perfekta resekameran.

test
Acer Swift 5 SF515-51T-58UX

Nedbantad Acer

Acer Swift 5 är den lättaste ultrabärbara datorn i sin kategori. Men den är ingen lättviktare för det!

test
Audiovector QR5

Den mest kompletta ­högtalaren

Audiovector QR5 levererar rytmen utan att tveka, ger musiken luft – och slår nästan undan benen på sina egna toppmodeller.

test
ikko OH1

Glänsande ljud

Kinesiska ikko debuterar med stora ambitioner till små priser.

Recension
Triple Frontier

Greed is good…

Före detta amerikanska elitsoldater bestämmer sig för att råna en sydamerikansk knarkbaron. Det går inte riktigt som planerat.

test
IKEA Trådfri Set med uttag

På och av och mer

Gör dum elektronik lite smartare. Särskilt med Trådfri Gateway

test
IKEA Trådfri Gateway

IKEAs port till det smarta hemmet

Om du vill få ut det mesta ur dina Trådfri-enheter så klarar du dig inte utan en Trådfri Gateway.

test
IKEA Trådfri Set för dimning

Smart lampa för nybörjare

Det är enkelt att komma igång med de dimbara Trådfri-lamporna, men på egen hand är de inte så smarta.

MWC 2019: Nya datorer från Lenovo

MWC är inte bara en mobilmässa. Lenovo hade datorer för både lek och allvar.

test
Klipsch Cornwall III

Livlig 60-åring

Klipschs stora högtalare spelar förvånansvärt fräscht och levande för att vara 60 år gamla.