Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

JVC DLA-HD950

JVC DLA-HD950

Ljud & Bild tycker
Klassledande svärta. Omfattande justeringar. Motorstyrd fokus och zoom.
Kräver omfattande kalibrering.
Specifikationer
Upplösning 1920 x 1080 Panel 3 x 0,7-tums D-ILA Bildstorlek 60–200 tum 16:9 Objektiv 2x zoom, motorstyrt Maximal ljusstyrka 900 ANSI Lumen Maximal kontrast 50 000:1 Lägsta fläktljud 9 dB Ljuskälla 200 Watt UHP Vikt 11,2 kg Mått (B x H x D) 37 x 17 x 48 cm Pris: 69 900 kr

Ska man uppgradera sin projektor är det väldigt käckt att veta om nya projektorer är bättre, och då ger ett test en bra vägledning. För – som detta är ett bra exempel på – om man bara läser specifikationerna är det svårt att hitta bra skäl att uppgradera från gamla HD750 till nya HD950. Form, specifikationer och tekniska data är påfallande lika om man jämför nykomlingen med föregångaren.
Men JVC har inte legat på latsidan och bara finputsat en gammal projektor, som man kanske skulle kunna tro, och sedan bara skickat med en ny – och mycket bättre – fjärrkontroll.
HD970 använder sig av samma tre D-ILA-bildpaneler, med understöd från en HQV Reon VX-processor från Silicon Optix. Nykomlingen HD950 har också behållit den utomordentliga – och omfattande – färgstyrningen där man kan ändra färgkanalerna individuellt genom att ändra färgton, färgmättnad och ljuston. Till och med projektorns maximala bildkontrast är densamma, måttliga 50 000:1, och ljusutbytet på 900 ANSI Lumen är likadant. Så det är inte så konstigt om man funderar på vad som egentligen är förbättrat.
 
(O)synliga förbättringar
Bland förbättringarna finns Clear Motion Drive (kallas också Creative Frame Interpolation) som lägger till en extra bildram i bilden, enligt ett mönster som kallas interpolering, för att få jämnare videovisning med mindre hackiga rörelser när film visas med 24, 25 eller 30 bilder per sekund. Effekten av CMD är störst när man tittar på sport eller action på TV. På film i HD kan man få lite mattare detaljskärpa om funktionen är påslagen. Somliga gillar det, andra hatar det – prova själv.
Precis som alla projektorer har HD950 en färdig uppsättning bildparametrar som man snabbt kan välja på den nya och prydliga fjärrkontrollens knappar, inklusive ett THX-läge i inställningsmenyn där parametrarna är anpassade efter bildkvaliteten i THX-godkända biografer. I HD950 är TXH-inställningarna de överlägset bästa, och förbättrade från HD750.
Till och med Natural-läget på fjärrkontrollen har övermättade färger, alltför mycket ljus och avvikelser som helt enkelt inte alls passar, till exempel färger som mest påminner om tecknad film. Långt från naturligt, med andra ord.
Tryck på THX i stället, så faller färgerna på plats. Kontrasten är synbart bättre, delvis för att ljuset dämpas. Men även med THX-läget finns det utrymme för förbättringar.
 
Videokvalitet
HD950 har ett rikligt urval av parametrar som erfarna användare kan vältra sig i. Precis som Epsons TW5000 och TW5500 är den ISF-certifierad (Imaging Science Foundation), vilket betyder att den har de parametrar för bildkalibrering som proffs behöver när de fintrimmar projektorer i installationer. Dessa inställningar inkluderar Color Management System (CMS) där man kan justera komplementfärgerna (RGB) och cyan, magenta och gult, samt finkalibrera färgtemperatur och gamma för att bilden ska bli optimal.
Vi fick hjälp med kalibreringen (se separat beskrivning). Om man inte anser att THX-inställningen är så bra att det räcker och blir över, rekommenderar vi att man låter kalibrera projektorn. Det finns nämligen mycket att vinna på att låta ett proffs ställa in HD950.
Med så stora möjligheter att fintrimma bildkvaliteten är det inte så konstigt att JVC levererar både den bästa och mest naturliga projektorbilden på filmduken. Och den avgjort bästa svärtan vi har sett från någon projektor vi har testat. Början av ”Watchmen” är mörk, de första scenerna utspelas i en mörk lägenhet. Projektorn lyckas med konststycket att skapa ett totalt mörker som verkar trovärdigt, samtidigt som den får fram skarpa detaljer från skuggor, vilket annars så fina projektorer som Epson TW5000 och Sony VW80 inte klarar.
Precis som med föregångaren HD750 kontrollerade vi kontrastgraderingarna, bland annat med scenen från James Bond-filmen ”Casino Royale” där en klassisk Aston Martin DB5 i silvermetallic kör fram till hotellentrén. Och det är precis som med HD950 fullt möjligt att se gråtoner på bilen som är osynliga med de flesta projektorer. Sådant skapar en större djupkänsla eftersom projektorn återger gråskalan med betydligt fler graderingar.
I en scen från ”Watchmen” sänks en kista ned i en grav när det regnar. Med HD950 kan man se ljuset spegla sig i det svartlackade kistlocket och se ljuset spela i reflektionerna från regndropparna under tiden kistan sänks. Fenomenalt bra, och även om scenen är kort så lägger ett vaksamt öga märke till den enastående detaljåtergivningen i kistlocket.
Även om ”G.I. Joe” är en struntfilm så innehåller den actionscener i ett halsbrytande tempo. Många av dem äger rum i mörker, och där visar JVC-projektorn varför den är bäst i klassen. CGI-animeringar av bakgrunder och effekter ser bitvis spektakulära ut och projektorn får lekande lätt fram detaljer som uteblir med projektorer som har färre kontrastgraderingar. Samtidigt är HD950 fantastiskt bra på snabba rörelser, till exempel jakten på skurkarna längs Paris gator.
Minst lika viktig är återgivningen av gräs och himlen, röda föremål som bilar och blommor – för att inte tala om hudtoner. Många modernare projektorer har färger som redan direkt ur kartongen ser naturliga och trovärdiga ut (till exempel Sony VPL-VW80). Så är inte fallet med HD950, men efter kalibrering är färgåtergivningen nästan hundraprocentigt korrekt. Avvikelserna är så marginella att bara de mest kinkiga entusiasterna kan hitta något att klaga på. Men projektorn måste kalibreras för att hudtoner och färgrika föremål ska se trovärdiga ut.
 

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.

ingen bindningstid Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter
Av

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.