Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Panasonic PT-AE4000

Panasonic PT-AE4000

Av / 2010-06-01 - 06:00
Panasonic PT-AE4000
Marius

Panasonics fyrkantiga HD-projektorer har alltid givit mycket valuta för pengarna. Bildkvaliteten har genomgående varit utmärkt, och det gäller även PT-AE4000. Fast bildkvaliteten kommer inte av sig själv. Och som om inte det vore nog så har Panasonic gjort bort sig när de utvecklat färgstyrningen. Vilket gör det extra svårt att få ut det allra bästa ur projektorbilden.
PT-AE4000 är som en kapplöpningshäst med stor potential. Man kan se att den har massor av kraft inombords, det gäller att träna bort lite oregelbundenheter och dämpa den värsta ivern, så får man en vinnare. I Panasonics fall handlar det om en omfattande kalibrering av gråskala, färgbalans och färgtemperatur. När lampan får upp värmen första gången man sätter på projektorn så spretar färgbalansen åt alla håll och kanter. Ljusstyrkan är alldeles för hög och den utannonserade kontrasten i det närmaste frånvarande.
Det är märkligt. Panasonic har ju ansträngt sig för att göra PT-AE4000 så bra som möjligt. I pressmeddelandet från lanseringen i höstas berättas det om en ny 170-wattslampa, 50-procents bättre rött, nästan en fördubbling av kontrasten jämfört med föregångaren samt tre LCD-paneler med vertikalt placerade kristaller för att göra svärtan ännu bättre. Med andra ord: precis vad alla hemmabioentusiaster vill höra.

Installation
Panasonic har till och med givit projektorn CMS (Color Management System) där man kan gå in på rött, grönt, blått, cyan, magenta och gult och fintrimma färgmättnaden och styrkan individuellt, så att man verkligen ska kunna optimera bildkvaliteten. Dessvärre har inställningen minimal inverkan i praktiken, och är närmast värdelös om man jämför med hur mycket man kan klämma ur exempelvis Epson EH-TW5500 med CMS.
Med lite hårt arbete är det däremot möjligt att komma väldigt nära referensen från Epson. PT-AE4000 har bland annat en förbättrad Detail Clarity-bildprocessor där man kan ställa in detaljskärpan i sju steg, och Frame Creation, som Panasonic kallar den (andra beteckningar är Frame Interpolation eller bara FI), vilket innebär interpolering med fler bildramar per sekund vilket ökar bildfrekvensen upp till 100 Hz.
Projektorn har inte autofokus, men motorstyrd fokus och zoom som sköts från fjärrkontrollen. Linsförskjutningen ställs in med två små rattar på ovansidan av projektorn, en process som kräver lite justering fram och tillbaka tills bilden är på plats till hundra procent. En fin detalj är möjligheten att anpassa bilden automatiskt efter bildytan på duken. Intelligent Lens Memory kallar Panasonic egenskapen och den går ut på att projektorn växlar automatiskt mellan vanligt bredformat (16:9) och Cinemascope (2,35:1) för att anpassa biofilmens extra bredd efter duken utan att man behöver ty sig till en separat, anamorfisk extralins.

Bildkvalitet
Jag häpnade när jag såg bilden medan jag bläddrade mig genom Panasonics förinställda bildparametrar. Standard-läget gav för mycket ljus, låg kontrast och ett inte särskilt klädsamt och kallt färgstick, med kraftigt övermättade färger. Och det blev värre. Inte förrän jag kom fram till Color 1, 2 och 3 föll allting nästan på plats och bildkvaliteten kunde äntligen karaktäriseras som god. Men inte mer. Jämfört med en välkalibrerad EH-TW5500 låg PT-AE4000 så långt efter att den inte kunde utmana Epson-projektorn.
Panasonic-projektorn har en dynamisk bländare (iris) som justerar kontrast och ljusstyrka automatiskt eller manuellt. Dessutom har den en kontrastskiva i kombination med ett polarisationsfilter som dämpar ljuset från LCD-panelerna och ökar kontrasten. När lampan dämpades till Eco-läge gick det att få en djupare svärta och märkbart bättre kontrast på filmduken.
Detail Clarity-inställningen kan vara lockande att använda. Bilden ser nämligen inte omedelbart knivskarp ut. Fokusjusteringen med små försiktiga tryckningar på fjärrkontrollen är inte något exakt sätt att få perfekt fokus, men efter lite fram och tillbaka sitter den till slut. Med Detail Clarity ökar man skärpan, men också bruset, så funktionen bör användas med viss försiktighet. Vårt testexemplar hade dessutom en viss pixelförskjutning mellan LCD-panelerna, vilket inte går att justera som på dyrare projektorer. Den bidrar till att bilden bitvis uppfattas som lite mindre skarp än med exempelvis Sony VPL-VW40 och Epson TW5500, fast i praktiken är skillnaden marginell.
Projektorn lyckas väl med att reducera små hackningar i snabba panoreringar, till exempel i scenen från Nassau på Bahamas när flygplanet landar i Bond-filmen ”Casino Royale” på Blu-ray. Projektorns Frame Creation är inte lika silkeslen som TW5500:s FI-funktion och läge 1 eller 2 är att föredra framför läge 3 som bara passar till sport på TV. Använder man interpoleringen till film så försvinner mycket av det filmiska uttrycket som orsakas av en låg bildfrekvens (24 bildramar per sekund). I tågscenen från Montenegro i samma film lyckas projektorn få fram detaljer i mörka områden på ett utmärkt sätt. Början med tåget i kvällsljus klarar den också fint. Man kan se detaljer i träden och det finns ytterst få bildstörningar även om man ställer in Detail Clarity till läge 2.
Effekt- och katastroffilmen ”2012” är spektakulär i 100 tum och många av de mörka nyckelscenerna i filmen ska helst inte drunkna i grova kontrastgraderingar och överdriven svärta. Just svärtan är inte fullt i klass med TW5500 eller JVC HD950, men skillnaden är inte stor. Och i ”2012” lyckas Panasonic-projektorn få fram gott om detaljer i skuggor i scener som när den stora Antonov 500-maskinen ska lyfta, fullastad med sportbilar, på vad som är kvar av startbanan. Cockpitscenen är väldigt mörk och man ser att PT-AE4000 inte riktig klarar av samma svärta som TW5500 här heller, även om detaljskärpan är mycket god. Det finns en tendens till att färgerna drar åt lite olika håll beroende på om scenerna är ljusa eller mörka. Och det gäller för övrigt på alla filmer. Färgbalansen sitter inte lika bra som i Sonys bästa SXRD-modeller eller JVC:s D-ILA-modeller.

Fakta Panasonic PT-AE4000

Upplösning
1920 x 1080p

Panel
3 x LCD

Bildstorlek
40–300 tum, 16:9

Objektiv
2x zoom, fjärrstyrd

Maximal ljusstyrka
1600 ANSI Lumen

Maximal kontrast
100 000:1

Fläktljud
22 dB

Ljuskälla
170-watts UH (2 000 h)

Vikt
7,3 kg

Mått
46 x 13 x 30 cm

Ljud & Bild tycker

Bra färgåtergivning efter kalibrering. Utmärkt gråskala Mycket bra kontrastgradering. Välfungerande interpolering. Kalibrering helt nödvändig. CMS inte särskilt användbart. Svärtan inte kolsvart. Behöver pixelförskjutning.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Precision ända ut i fingertopparna

Hemmabio: De här sopar banan med soundbars

Denon har överträffat sig själva

”Osynlig” storskärm med laser

Skrämmande realistisk biobild

Nya Apple TV är ett krutpaket

Laserskarp biobild

Nu får du Google TV på alla skärmar

Ta med dig bilden vart som helst!

Helt galet hemmabioljud

Gnistrande hemmabio med svindyr projektor

Sony HT-A9: Vilket surroundljud!

Ljud & Bild
Rulla till toppen