Få upplevelser slår känslan av att sitta i en välbalanserad hemmabio där alla högtalare samarbetar för att skapa en sömlös ljudbild runt omkring dig. För att lyckas med detta behövs eminent processning och framför allt förstärkareffekt, och i Marantz AV 20 och AMP 20 får vi båda. Målet är inte bara ljud som hörs, utan en känsla av att vara helt omsluten av en ljudbild som gör att gränsen mellan film och verklighet nästan suddas ut.

För de som har övervägt flaggskeppsduon AV 10 och AMP 10, men tycker att prislappen på drygt 150 000 kronor är för mastig, kan AV 20/AMP 20-kombinationen vara ett lockande alternativ. Med 13.4 kanaler i stället för 15.4 och 12 förstärkarkanaler i stället för 16 får du all kvalitet – och nästan kvantitet – till ett betydligt lägre pris. Och sanningen är att väldigt få av oss någonsin kommer att behöva de extra kanalerna. 13 högtalarkanaler plus 4 separata subwoofers är mer än tillräckligt för de flesta hemmabiosystem. Varför betala för kapacitet som man inte kommer att använda?

Flexibilitet i världsklass
AV 20 är själva hjärtat i systemet. Ett tekniskt kraftpaket med 13.4 kanaler, vilket innebär att det kan driva fyra separata subwooferkanaler. Här får du en processor som hanterar alla moderna ljudformat, inklusive Dolby Atmos, DTS:X Pro, IMAX Enhanced och Auro-3D.
Du behöver inte oroa dig för flexibiliteten. Alla utgångar finns både som balanserad XLR och obalanserad RCA. Så du har full frihet att välja anslutning baserat på kabellängd och personliga preferenser. Med långa kablar, särskilt till subwoofers, är XLR-anslutningarna ovärderliga för att undvika brus och brum.
AMP 20-slutsteget har 12 kanaler, var och en specad till 200 watt med två kanaler i drift samtidigt. Det bör vara tillräckligt med kraft för att driva även de mest krävande högtalarsystemen. Och om du har passiva subwoofers så kan det funka för dem också – enligt min erfarenhet är det dock i lägsta laget, så då kan det vara nödvändigt att brygga några av kanalerna. Vilket är enkelt att göra med det här slutsteget.
AMP 20 är nämligen helt konfigurerbar. På baksidan finns omkopplare för varje kanalpar, vilket gör att du kan välja mellan normal drift, bryggkoppling (för dubbel effekt) eller bi-amping (separata förstärkare till diskant och bas). Valmöjligheterna gör att du kan anpassa effektfördelningen exakt efter dina högtalare. Fast det är klart, om du har så här stora behov kan de extra kanalerna i storebror AMP 10 snart bli aktuella ändå.

Rumskorrektion knyter ihop systemet
Rumskorrektion är avgörande för optimal ljudkvalitet och AV 20 ger dig två förstklassiga alternativ. Inbyggda Audyssey MultEQ XT32 gör ett gediget jobb och är enkel att använda, men har begränsade justeringsmöjligheter för idealiskt ljud. Med PC-programmet Audyssey MultEQ-X (kräver licens) får du fler inställningsmöjligheter.
Men de bästa upplevelserna får man, enligt min mening, med Dirac Live. Det kräver en separat licens, eventuellt också en Bass Control-licens för fullständig kontroll över upp till fyra subwoofers, samt en MiniDSP UMIK-1-mätmikrofon. Fördelen är överlägsen faskorrigering som skapar en sömlös integration mellan alla högtalare i systemet. Du kan till och med rita din egen målkurva för att få perfekt klangbalans.
Dirac kräver mer arbete med PC-anslutning och tar längre tid att ställa in, men resultatet är värt ansträngningen. Den sömlösa övergången mellan front-, höjd- och surroundkanaler måste upplevas för att förstås.
Jag skulle fortfarande vilja att fler gjorde som Onkyo och integrerade en enklare version av Dirac direkt i processorn, där man också skulle kunna använda den medföljande Audyssey-mikrofonen.
Filmupplevelsen
Marantz-setet har körts både i testrummet med vårt Procella THX Ultra-referenssystem och hemma hos mig med Miller & Kreisels InWall 150-serie. På redaktionen har vi 7.1.4, alltså fyra takhögtalare, och hemma har jag 7.2.2.
Filmen ”Dune: Part II” har en scen där Harkonnen-soldater jagar Fremen i öknen. Marantz-kombinationen återger på ett mästerligt sätt den kusliga tystnaden när soldaterna rör sig genom sandstormen. Varje steg, varje liten rörelse är exakt placerad i ljudbilden och när skottlossningen plötsligt brakar loss så flyger projektilerna genom rummet med en övertygande realism som får nackhåren att resa sig.
”The Batman” visar en annan sida, med sin mörka, atmosfäriska Atmos-mix. Under den spektakulära biljakten med Pingvinen håller Marantz-förstärkarna koll på det öronbedövande motorljudet, regndropparna som slår mot taket och det lågfrekventa motorljudet– allt medan Hans Zimmers pulserande filmmusik dundrar utan att tappa definition. Dialogen förblir tydlig även i de mest kaotiska ögonblicken. Men det är i de tystare scenerna som systemet verkligen glänser.

Tillräckligt med effekt?
Om jag måste sätta fingret på något, och ja, det ska jag, så är det att jag vet att Procella-systemet svarar ännu bättre på ännu mer förstärkarkraft. Visst finns det mer krut här än med några av de integrerade flerkanalsförstärkarna från Marantz och Denon, men jag skulle tro att man får ut ännu mer dynamik ur exempelvis Rotel RMB-1555, med 5×120 klass AB-watt. Då behöver du två stycken för att närma dig samma antal kanaler, men du hamnar ändå långt under priset för en AMP 20.
Musik i surround
En av de största överraskningarna med AV 20/AMP 20-kombinationen är hur fantastiskt den hanterar musik i surround. 2L-utgåvan ”Tuvayhun” av Kim André Arnesen med Nidarosdomens flickkör och TrondheimSolistene är en uppenbarelse att höra genom den här anläggningen.
Djupa orgeltoner breder ut sig i rummet med en sällsynt auktoritet och precision, medan de luftiga solostämmorna svävar över ljudbilden med en elegans och finkänslighet som ger mig gåshud och en klump i halsen. Rummet återskapas med stor realism och jag känner mig transporterad ut ur testrummet och in i katedralen.

Härlig stereomusik
Många processorer och förstärkare gör mig besviken när det gäller ren stereoåtergivning, men AV 20 och AMP 20 imponerar även här. Bachs ”Toccata och fuga” i d-moll ställer extrema krav på ett system med sitt komplexa samspel mellan olika röster och massiva dynamiska svängningar. Marantz-duon hanterar mästerverket med övertygelse. Orgelpiporna framträder med tyngd och precision, bastonerna är djupa och kontrollerade och de högre registren svävar fritt i rummet med lysande separation. Det är naturligtvis inga problem att hitta en highend-stereoförstärkare som gör ett ännu bättre jobb, men skulle bara fattas annat. Poängen är att många hemmabiosystem avslöjar sina kompromisser när det gäller musik i stereo, medan Marantz-systemet framstår som en som en tvättäkta multitalang.
AMP 20 klarar sig också väl under kraftfulla dynamiska utbrott i stereoläge, men det är inte dess största styrka. Det är en konst att förmedla de finaste nyanserna i en pianissimo-passage lika övertygande som ett stort crescendo, och även om AMP 20 lyckas med det så finns det mer magi att hämta i en integrerad stereoförstärkare som kostar en fjärdedel av den här förstärkarkombinationen.

Jämfört med integrerade flaggskepp
Med ett totalpris på 128 900 kronor placerar sig AV 20/AMP 20 i highend-segmentet. Det är fortfarande naturligt att jämföra kombinationen med Marantz dyraste integrerade Cinema 30 (50 000 kronor) och Denon AVC-A1H (82 000 kronor). Båda är integrerade förstärkare av hög kvalitet, de stöder Dirac Live och levererar gott om kraft till en hel hög kanaler.
Med sina 11.4 kanaler är Cinema 30 en utmärkt förstärkare som kommer att tillfredsställa de flesta hemmabioentusiaster. Den saknar dock XLR-anslutningar och har färre kanaler. För många är den ändå mer än tillräcklig, och priset är betydligt lägre. Ljudet är inte lika finmaskigt och upplöst som med förstärkarkombinationen och musik i stereo hanteras inte lika övertygande.
Denon AVC-A1H har 15.4 kanaler för ett massivt 9.1.6-system och har XLR-utgångar för fyra subwoofers. Den saknar däremot balanserade anslutningar för alla andra kanaler, så en separat förstärkarkombination ger större flexibilitet. Å andra sidan kostar Denon-förstärkaren nästan 50 000 kronor mindre än AV 20/AMP 20-kombinationen.
Rent ljudmässigt tillhör alla tre alternativen toppklassen, men AV 20/AMP 20 har det där lilla extra i kontroll, dynamik och detaljrikedom. Den separata strömförsörjningen för processor och slutsteg ger renare ljud och bättre kontroll. Frågan är om den subtila förbättringen är värd den betydande prisskillnaden.
För en vanlig 7.1.4-konfiguration kommer Cinema 30 att vara mer än tillräcklig för de flesta, medan Denon AVC-A1H kommer att vara det självklara valet för den som behöver 15 kanaler. AV 20/AMP 20 är för den kompromisslösa entusiasten som betalar för att få det bästa.

Slutsats
Marantz AV 20 och AMP 20 är bland av det allra yppersta man kan köpa inom hemmabio i dag. Kombinationen ger enastående ljudkvalitet, stor flexibilitet och en byggkvalitet som motiverar prislappen. Med Dirac Live (som tillval) får du en rumskorrektion som i stort sett eliminerar rummets akustiska egenheter och skapar ett sömlöst ljudlandskap runt lyssnarna.
Jämfört med storebröderna AV 10/AMP 10 är AV 20/AMP 20 en utsökt balans mellan prestanda och värde. Det du sparar genom att ta bort de två extra processorkanalerna och de fyra extra förstärkarkanalerna i toppmodellerna kan i stället investeras i bättre högtalare eller en extra subwoofer.
Om du vill komma undan lite billigare kan du satsat på AV 10-processorn och leta efter en billigare effektförstärkare. Sådana finns.
Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total år!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!








