Om du inte känner till märket Procella behöver du inte skämmas, det var inte så länge sedan vi inte heller hade hört talas om denna svenska högtalartillverkare. Men faktum är att de fått mycket uppmärksamhet på hemmabiomässor över hela världen, där de vunnit flera priser för bäst ljud. Och det är kanske inte så konstigt med tanke på att Procella-gänget kommer från biografljudbranschen. Exakt hur högtalarna låter ville vi ta reda på, och efter ett ivrigt telefonsamtal tog det inte lång tid förrän en lastpall dök upp utanför tröskeln.
I förhållande till de fem stilfulla högtalarsystemen vi också testar i detta nummer är Procellas utformning av det mer funktionella slaget, utan större hänsyn tagen till det estetiska. Högtalarna är gjorda för att höras, inte ses – men så är de också något av det allra grymmaste vi har hört i hemmabioväg.
P6 och P15
Högtalarna i Procella-systemet är byggda efter samma principer som referensbion hos DTS i London (se faktaruta). För att åstadkomma en helhetlig ljudkaraktär återges front-, center- och bakkanalerna av helt identiska högtalare. Både satelliterna och subbasen har slutna kabinett för att transientresponsen ska bli så optimal som möjligt. Högtalarelementen håller otroligt hög kvalitet och diskanten har ett horn som ger en jämn spridning, hög effektivitet och framför allt ett osedvanligt högt ljudtryck för att komma från en så liten högtalare.
P6 uppfyller THX-kraven för små biografer, ändå är den bara 12,5 centimeter djup och enkel att hänga upp på väggen med fästet som ingår. Procella rekommenderar att frontkanalerna allra helst monteras i en så kallad baffelvägg bakom en akustiskt transparent filmduk.
Pricken över i är subbasen P15 som tack vare dubbla 15-tummare är kapabel att flytta åtskilliga mängder luft. Den är avsedd för THX-godkända biosalonger på upp till 100 kubikmeter. Över det rekommenderas två subbasar, eller Procellas större P18-modell.
Ljudkvalitet
Systemet vi testat består av fem stycken Procella P6 som front-, center- och bakhögtalare samt en styck P15-subbas. Lyssningsintrycken är baserade på en provisorisk montering i vårt eget lyssningsrum. Men även med en uppställning som inte är hundraprocentigt optimal kan man höra att högtalarna har en stor potential, större än det mesta annat vi har hört från specialanpassade biohögtalare.
Det första man lägger märke till är hur oansträngt allt låter. Upplösningen, klarheten och dynamiken är i en klass för sig. Sätt på en kaotisk filmscen, till exempel attacken på Helm’s Deep i ”Sagan om de två tornen” så blir du förbluffad över hur avslappnat och välnyanserat det låter. Detta är en scen jag sett otaliga gånger förut, men aldrig hört ett sådant stoiskt lugn och så god kontroll. Till och med när tiotusen vrålande orcher stormar fram på skärmen kan jag höra regndropparna och filmmusiken i bakgrunden.
Ljudet är klockrent i alla kanaler och överträffar till och med många påkostade hifi-högtalare. Nyckeln är horndiskanten som ser till att det finns ett betydande ”headroom” jämfört med konventionella högtalare. Vanliga domediskanter trivs inte särskilt bra på ljudtryck över 100 decibel, och därför hittar man ofta både två och tre stycken i en THX-godkänd högtalare.
De flesta snackar om subbasar när det gäller hemmabio men det är i centerkanalen allt händer. Alldeles för många hemmabiografer dras med en underdimensionerad centerhögtalare, men det gäller inte Procella. I stället för en tunn och ansträngd dialog får man här starka och klara röster som träffar dig rätt i magen. Rösterna har en enorm klarhet utan att ha en för färgad klang, så de låter förförande äkta.
Sammanhållningen i ljudet är troligtvis det bästa med Procella-systemet. Helt likadana högtalare på alla håll och kanter har absolut sina fördelar även på den här kvalitetsnivån. Dynamiken är lika bra från alla riktningar och volymen är perfekt matchad. Man hör det speciellt bra på filmmusiken som är lättflytande genom frontkanalerna, med ett rejält djup och perspektiv som är väl separerat från resten av ljudet.
Basen från P15-subbasen överlåter inte mycket åt slumpen. Bestämt och brutalt är bara förnamnet. Jämfört med andra macho-subbar som SVS och Velodyne har P15 inte samma våldsamma muller i den allra djupaste basen, men däremot har den en våldsam slagkraftighet från 40–50 Hz och uppåt. Dessutom är den väldigt snabb, precis och linjär, vilket gör att den fungerar lika bra till musik på Blu-ray som till filmljud. Men även om en enda P15 gott och väl räcker rent ljudtrycksmässigt så hade vi gott kunnat tänka oss en extra subbas för att jämna ut basresponsen i rummet, något som Procella också rekommenderar.
Även om det handlar om specialanpassade biohögtalare så fungerar de förvånansvärt bra till musik. Tack vare sin precisa, men varma och behagliga klang låter de utmärkt med allt från hiphop till klassiskt, även om liveinspelningar på Blu-ray låter allra bäst. Michael Jacksons ”This is it” på fullt ös gör att man funderar på att byta ut hela den kostsamma tvåkanalsstereon mot en fullblodsanläggning från Procella. Maken till ljudtryck, dynamik och realism får man leta länge efter!
Kräver installation
I en annan artikel i detta nummer testar vi flera högtalarsystem som är gjorda för att få fram biokänslan hemma i vardagsrummet på ett elegant och smärtfritt sätt. Procella är av en helt annan kaliber när det gäller ljudkvalitet och pris – och krav på installation. Priset på ett komplett 5.1-system är gott och väl över hundratusen kronor, och då räcker det inte med att ställa upp dem lite varstans och koppla in en billig hemmabioreceiver. De här högtalarna passar dig som vill bygga ett riktigt biorum från grunden, med allt vad det medför.
Slutsats
Vi kunde ha skrivit mycket mer om de här högtalarna, men detta är knappast det sista du hör om Procella. Bild & Ljud Hemma har nämligen skaffat en uppsättning P6 och P15 som fasta referenshögtalare till vårt biorum. Procella-systemet är de bästa biohögtalarna vi har hört hittills, och således värdiga efterträdare till vårt Miller & Kreisel 150 THX-system. Nästa steg blir att installera högtalarna på ett korrekt sätt i vårt testrum, vilket vi hoppas kunna berätta mer om i ett kommande nummer.
Historien om Procella börjar med svensken Anders Uggelberg och holländaren Gerben Van Duyl, som båda har en bakgrund från DTS (Digital Theater Systems). Anders är THX-certifierad biografdesigner och har ritat fler än 100 THX-godkända biografer och ljudstudior. När han blev ombedd att konstruera ett nytt lyssningsrum för DTS europeiska huvudkvarter i London började han med att leta efter högtalare som levde upp till hans och DTS krav. Bion skulle inte ha fler än 32 sittplatser men ljudet skulle vara av referenskvalitet, kapabelt att återge befintliga och kommande högupplösta ljudformat. Ett av kraven – och en av de största utmaningarna med THX-godkända biografer – var enhetligt ljud på varje sittplats.
Anders hittade inga högtalarsystem på marknaden som kunde leva upp till dessa krav i en liten salong, och utvecklade därför själv ett högtalarsystem från grunden, där han kombinerade designelement från både professionella biohögtalare och såväl studiomonitorer som High End-hemmabiohögtalare.
Systemet var färdigt 2005 och blev en braksuccé. Artister, ljudingenjörer och producenter lovordade ljudet i DTS-rummet. Det kom flera förfrågningar om huruvida det gick att bygga fler sådana rum. Intresset gav de två utvecklarna blodad tand och en kort tid senare lämnade de DTS och skapade högtalarmärket Procella.
Läs hela artikeln med LB+
Hösterbjudande
Full tillgång till allt innehåll i 4 veckar
LB+ Total månad
Full tillgång till allt innehåll i en månad
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
- Tillgång till mer än 7500 produkttester!
- Stora rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Nyhetsbrev med senaste nyheterna varje vecka
- L&B TechCast – en podd med L&B
- Inaktiverade annonser