Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

JVC DLA-HD750

Ett snäpp Bättre

Allt kan förbättras. JVC:s nya HD750 är beviset. Den har lyckats flytta gränserna för bildkvalitet i den här klassen – och petat vår referens från tronen.
Ljud & Bild tycker
Mästerlig kontrast. Stora justeringsmöjligheter. Tyst. Motorstyrd fokus och zoom. Lysande THX-läge.
Kräver omfattande kalibrering.
Specifikationer
• JVC DLA-HD750 • Digital HD-projektor • 3 x 0,7-tums D-ILA-bildpaneler • 1920 x 1080 upplösning • Max 50 000:1 i kontrast Pris: 69 000 kr

De allra flesta suckar hänfört över bildkvaliteten från JVC HD100, vår referensprojektor och vinnare av titeln Årets projektor i vårt kavalkadnummer. Men kännare och filmentusiaster vill ständigt ha lite mer, det där lilla extra som gör filmupplevelserna ännu häftigare. Därför är det lätt att komma med en uppföljare som tillfredställer behovet av LITE mer. Lite mer kontrast, lite större färgspektrum och lite mer ljusstyrka – till slut har man en produkt som även finsmakarna är nöjda med ett tag till. Det var detta recept jag var säker på att JVC hade följt när de lanserade HD750 under hösten 2008: en uppföljare till projektorkungen HD100.

Av just den anledningen hoppade jag till när jag monterat fast projektorn i takfästet och gjort alla grundinställningar. Trots att bilden inte ens var grovkalibrerad så verkade JVC:s fabriksinställningar vara uppseendeväckande bra. I det mörka rummet kom det i mesta laget ljus från HD750, men HD100:s problem med ljusare hörn hade försvunnit. Annars var det inte mycket som var LITE bättre. Snarare var det tal om märkbart bättre. Och det skulle bli ÄNNU bättre.

Små tekniska förbättringar
Bakom den nya designen döljer det sig bekant teknik för den som läst på lite om hemmabioprojektorer. JVC HD750 har tre D-ILA-bildpaneler, likadana som i föregångaren HD100, men HQV Reon-VX-bildbehandlingen från Silicon Optix är ny, och färgstyrningen i HD750 är betydligt mer omfattande än i billigare projektorer. Den har fått en egen meny för Color Management, där man kan fintrimma färgkanalerna individuellt genom att ändra färgton, färgmättnad och ljuston. JVC anger att HD750 har en kontrast på 50 000:1, vilket åtminstone i teorin är en påtaglig förbättring mot föregångarens 30 000:1.

Stora synliga förbättringar
Hur synligt detta är i praktiken beror på bildinställningarna och rummet som projektorn står i. Signalkällorna i testet var Sonys Blu-ray-spelare BDP-S5000ES och en HDTV-mottagare. Men även med så bra förutsättningar finns det utrymme för förbättringar. Bildkvaliteten är mycket hög utan att man har kalibrerat en millimeter, men när projektorn anpassas efter duken och rummets mörkläggning, förbättras färgbalansen och kontrasten markant.

JVC-projektorn har förprogrammerade bildparametrar som man snabbt kan välja med fjärkontrollen, inklusive en THX-inställning i menysystemet där parametrarna är anpassade efter bildkvaliteten i THX-godkända biografer. Min personliga erfarenhet av denna inställning är att färgerna är lite för kraftiga och att vitbalansen har avvikelser som inte på något sätt är allvarliga, men som går att förbättra.

Annons

Projektorn grovkalibrerades med separata inställningar för TV-program och Blu-ray. Inställningarna kan lagras i upp till tre minnesplatser. Sedan finkalibrerades den med kalibrerings-DVD-skivor, vilket gav en märkbart bättre vild. Men för 100-procentig optimering av bilden rekommenderar vi att man kostar på sig en professionell kalibrering av HD750, för den här projektorn har stor potential för fantastisk bildkvalitet.

Utan kalibrering är färgerna lite väl kraftiga, vilket ger extra grönt gräs och övermättade röda och blå fotbollsdräkter i sändningar från Canal+ Sport HD. För att få en mer dämpad, naturlig färg­återgivning måste färgerna sänkas flera snäpp och jag var dessutom tvungen att dämpa grönt och blått individuellt för att det skulle kännas som om man satt på Anfield-stadion och inte hemma i vardagsrummet.

Kontrastgraderingar
Projektorns interna uppskalning gav mig nästan sömlösa panoreringar när snabba rörelser gled jämna och mjuka över duken. Vilket alltid lyfter filmupplevelserna. Men det är projektorns becksvarta svärta och fint graderade kontrast som är den mest synliga förbättringen jämfört med föregångaren.

Färgrika scener med eldig flamenco, där bilden dominerades av rött och svart, visade vilka framsteg HD750 har gjort med färg- och kontrastgraderingar. Till och med när jag dämpade bländaren och vred ned ljusstyrkan gick det att se svarta hårstrån mot den kolsvarta bakgrunden där andra projektorer inte ens hade fått fram så mycket som en hårtest.

Men svärta allena räcker inte. I scenen från ”Casino Royale” på Blu-ray där en klassisk Aston Martin kör fram till hotellreceptionen – två gånger – visar många projektorer varför det finns utrymme för förbättringar i kontrasten. Medan de flesta projektorer har problem med kontrastgraderingar lyckas HD750 glatt undvika att visa bilen som silvergrå ovanför dörrhandtagen och svart under, i stället ser man tydliga gråtoner som ger bilden ett större djup.
Eftersom hela bilden tjänar på de fina kontrastgraderingarna så ser man skillnader i gradering lättare också. På så sätt skapar projektorn en större djupkänsla, eftersom den inte återger gråtoner i ett smalt, grått spektrum.

Annons

Den kan också pressa fram tillräckligt mycket ljus för de flesta rum som är inte är fullständigt mörklagda, men i väldigt mörka rum bör man sänka bländaren för att behålla svärtan och förbättra kontrasten, samtidigt som högdager inte bränner ut lika lätt.

Färgbalansen kan och bör justeras av användaren eller ett inhyrt proffs, för min erfarenhet av HD750 är att den ger en lite varm vitbalans och övermättade färger med standardinställningarna. THX-läget – som aman märkligt nog måste ställa in från menyerna – är mycket bättre och rekommenderas för alla som inte vill göra omfattande inställningar.

Slutsats
JVC HD750 är den nya kontrastkungen. Den kostar tre gånger så mycket som Sony VPL-HW10 men har synligt bättre kontrastomfång och svärta. Färgåtergivningen och den optiska skärpan är däremot inte bättre. Men JVC-projektorn skapar en känsla av tredimensionalitet som inte Sony-projektorn har i samma höga grad.

Panasonic PT-AE3000, för under halva priset, är en starkare rival på kontrast, men till skillnad från Sony-projektorn har den inte en lika neutral färgåtergivning. I samma prisklass är det bara JVC:s egen HD100 som kan nå HD750 till anklarna – och det är fortfarande en strålande projektor. Fast tack vare bättre kontrast­omfång, utökade justeringsmöjligheter, tystare fläkt och förbättrad objektivinställning, tar JVC H750 plats på tronen som vår nya referensprojektor.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.

ingen bindningstid Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter
Av

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.