Det kan verka begränsande att du inte kan spela dina gamla PC-spel på din PlayStation, eller att du inte kan spara dina framsteg när du spelar Skyrim på din Nintendo Switch på tåget och sedan fortsätta där du slutade på din Xbox hemma.
Men när du väljer om du ska köpa en speldator, en Xbox, PlayStation eller Nintendo, låser du in dig i ett ekosystem och måste på många sätt följa tillverkarens regler, betala deras priser för spel och underkasta dig deras begränsningar.
En av de nyaste typerna av ”konsoler” på marknaden är den bärbara speldatorn, som har vunnit mycket mark de senaste åren med nya modeller som Lenovo Legion Go, Nintendo Switch 2, Steam Deck och Asus ROG Ally X.
Och de försöker göra allt: spela på resande fot med betydligt bättre prestanda än Nintendo Switch. En Windows-upplevelse, men optimerad för spel och användning med en kontroller.
Xbox ägs av Microsoft, och det verkar som om den nya Asus ROG Xbox Ally är det första stora steget mot att slå samman användarupplevelsen och spelkatalogen från Xbox med den modulära prestandan och operativsystemet hos en dator.
Fortfarande två versioner
Asus ROG Xbox Ally X skulle dock lika gärna kunna kallas ROG Ally X 2, eftersom den i stort sett liknar den ursprungliga Asus ROG Ally X som vi testade förra året. Ergonomin har dock förändrats, eftersom sidohandtagen nu är inspirerade av Xbox-kontrollen, vilket ger en mycket, mycket bekvämare spelupplevelse, trots den något högre vikten.
Liksom tidigare ROG Ally finns det två versioner, varav den kraftfullare, som vi testar här, heter Ally X. Den har 1 terabyte lagring, ett 80 Wh-batteri, 24 gigabyte minne och en AMD Ryzen AI Z2 Extreme-processor. Den vanliga (och mycket billigare) ROG Xbox Ally har endast 512 gigabyte lagring, ett 60 Wh-batteri och den mindre kraftfulla AMD Ryzen Z2 A-processorn.
Användarupplevelse
Xbox har nu en dedikerad knapp som tar dig till ditt Xbox-bibliotek, Game Pass och streaming. När man startar Xbox Ally startar det direkt i den här appen i stället för i vanliga Windows. Detta sparar minne, eftersom man inte använder de vanliga Windows-funktionerna om man bara spelar. Xbox-knappen används också för att snabbt växla mellan inställningar och komma åt genvägar till till exempel Steam (som för övrigt erbjuder en stor del av PlayStation:s exklusiva spel). Det finns därför inte mycket man inte kan spela med en ROG Xbox Ally i handen.
Även om Xbox-teamet har fått lov att modifiera Windows-systemet för att optimera upplevelsen för den lilla Ally, finns det fortfarande vissa utmaningar när det gäller mjukvaran. Vissa appar öppnas till exempel mycket långsamt, eller så växlar den inte automatiskt till rätt program när man öppnar den. Det är inte hopplöst besvärligt, men upplevelsen är ännu inte helt smidig. Jag tyckte faktiskt att Xbox Ally var lite mer besvärlig att navigera än den tidigare Ally X. Lyckligtvis påverkar detta inte själva spelupplevelsen.
Prestanda
ROG Xbox Ally kunde lätt ha lanserats utan några andra förändringar än integreringen av Xbox-spel och förbättrad ergonomi. Priset, som är mycket högt, har inte höjts sedan den Xbox-lösa versionen av ROG Ally X. Men lyckligtvis har ännu mer hästkrafter tillförts. Faktum är att det har skett i sådan utsträckning att jag tvingas hitta några nyare spel att testa det med för att se var gränserna går.
Det visuellt imponerande och actionfyllda Far Cry 6 är fortfarande en formidabel motståndare, och med medelhöga grafiska inställningar (vid full 1080p-upplösning och i det maximala strömanslutna läget ”35W turbo”) når vi ofta 65 fps, vilket är extremt imponerande. Det lägsta jag kunde pressa ner det till var 50 fps.
Även med Ultra-grafikinställningar sjönk vi sällan under 45 fps när Xbox Ally var ansluten till ström. Om man håller fast vid Ultra-inställningarna men drar ur strömsladden sjunker prestandan till cirka 40 fps.
I racingspelet Forza Horizon 5 från 2021 kan man förvänta sig över 50–60 fps, även med grafiken inställd på Ultra.
Xbox Ally X pressas hårdare när man kör det grafiskt intensiva S.T.A.L.K.E.R. 2 från 2024.
Full 1080p, medelhöga grafikinställningar och ”35W turbo”-läge ger en otroligt vacker bild, men bara cirka 20–25 fps, vilket inte räcker för att man ska kunna sugas in i upplevelsen. I 720p och inställningar på ”låg” blir estetiken lite lidande, men i gengäld kör vi med rimliga 32–40 fps, där jag inte längre tänker så mycket på det och kan låta mig uppslukas av spelet.
Det verkar inte finnas något spel som ROG Xbox Ally X inte kan köra om man är villig att kompromissa lite med upplösningen.
Om du kopplar ur den mitt i ett intensivt Far Cry 6-spel (medelhög grafikinställning och 1 080p upplösning) kommer 30 minuters intensivt spelande att förbruka 21 procent av batteriet, vilket ger en total batteritid på cirka 2 timmar och 22 minuter. Det är 22 minuter längre än den gamla Ally X. Inte illa alls, med tanke på att Ally X hyllades för sin ökade batteritid, vilket är den största akilleshälen för handhållna konsoler.
Slutsats
Det är fortfarande mer Asus än Xbox över nya Ally X, men integrationen av Xbox för maskinen ett steg närmare en riktig allt-i-ett-konsol utan begränsningar. Och eftersom priset är oförändrat samtidigt som prestanda och batteritid har förbättrats är det svårt att inte se ROG Xbox Ally X som en stor framgång. Särskilt om man redan har många spel i sitt Xbox-bibliotek. Det finns fortfarande några mindre problem med operativsystemet som gör att det inte är helt lika idiotsäkert att använda som en konsol, men det är ett litet pris att betala. Den saftiga prislappen kommer troligen fortfarande att avskräcka många.














