surround
Maximal upplösning: 96 kHz/24 bitar
Mikrofoningång
Batteritid: 4 timmar
Lagring: SD-kort (512 MB ingår)
Pris: 3 000 kr

Tanken bakom H2 är förstklassiga stereoinspelningar var som helst, så länge man håller sig ovanför vattenytan. Spelaren rymmer hela fyra mikrofoner, ett stereopar på framsidan och ett på baksidan, så att man kan spela in i olika lägen som ger varierande stereoperspektiv. Genom att aktivera båda paren går det dessutom att spela in i surround – antingen i fyra kanaler som två separata stereospår, eller sammanslaget i ett stereospår som kan avkodas med exempelvis Dolby Pro Logic II. Zoom-diktafonen är testets största och mest klumpiga, vilket delvis beror på att den ska få plats med de fyra mikrofonerna. Utförandet påminner mycket om en stormembransmikrofon från 70- eller 80-talet, och man får nog lov att säga att H2 är ganska så ful.

Funktionerna är däremot många, bland annat finns det en inbyggd metronom så att man kan hålla takten om man spelar in något instrument. Man kan välja mellan många olika ljudkvaliteter, från riktigt lågupplöst MP3 ända upp till okomprimerat 96 kHz/24 bit-ljud. SD-kortet på 512 MB som ingår räcker inte till långa inspelningar, men det går att ladda med minneskort som har högre kapacitet. I bruksanvisningen står det att H2 stöder maximalt 4 GB, men vi har provat med 16 GB och det gick också fint.

I studiosammanhang kan inspelaren fungera som en mikrofon genom att den kopplas till en dator via USB. Då spelar man in med PC:ns in­spelningsprogram i stället. I detta sammanhang kan H2 även användas som ett ljudkort. Koppla in ett par hörlurar eller en stereo till hörlursuttaget, så skickas datorns ljud genom H2. Inspelaren får ström från två AA-batterier som räcker till fyra timmars inspelning. Ute på fältet är det bra att kunna byta batterier, utan att behöva vara beroende av en laddare.

Användning
Zoom-inspelaren smyger inte precis ned diskret i bröstfickan, det är den för klumpig för. Men den tar igen för sitt utseende med stora möjligheter. Välj mellan Låg, Medel och Hög mikrofonkänslighet och finjustera sedan. Det är också enkelt att välja mellan olika mikrofonegenskaper. Utöver de inbyggda mikrofonerna kan man koppla in en extern mikrofon via minijack.

H2:s ljudkvalitet är märkbart högre än Yamahas. Med studioinspelningar briljerar den med en rappare och mycket mer balanserad bas, och den reagerar bättre på plötsliga växlingar i ljudvolym (transienter). Dessutom har den en mycket finare upplösning längre upp i tonregistret. Resultatet är att luftiga kvinnoröster fångas med en mycket bättre övertonstruktur. I normalläge (”Front”) är stereoperspektivet ytterst korrekt och naturligt, med fin separation mellan instrumenten. Hela frekvensregistret, från bas till diskant, låter riktigt naturtroget, vilket gör att H2 passar för att spela in i stort sett vilket instrument som helst. Vi reserverar oss dock en smula när det gäller trummor, där kan inspelningar låta lite återhållsamma. Det saknas lite attack i trumrytmer, särskilt i mellanbasen. Bastrumman låter lite väl snäll.

I övrigt är Zoom-inspelaren väldigt bra på att spela in ljud utomhus. Den är ett perfekt tillbehör till video­kameran eftersom den fångar upp naturljud och stadsbrus på ett synnerligen övertygande sätt. Särskilt i surroundläge, då skiljer den exceptionellt väl på allt som händer och sker. H2 är en modern klassiker som k­nappast lär bli omodern i första taget.

Yamaha Pocketrak 2G

Liten och lätt

Yamaha har satsat på att göra Pocketrak 2G ultraportabel genom att minska ner på vikten och yttermåtten.