10 kameror

När bildkvalitet är viktigast

När man behöver något bättre än mobilen är en kompaktkamera eller systemkamera det enda rätta. Här är tio av de bästa just nu.

Det finns få saker som öppnar sinnet lika bra som musik och fina bilder. Båda kräver en helhjärtad insats men ger dig många gånger insatsen tillbaka. Fotografiet är ett särskilt starkt medium, inte bara för att det kan bevara ögonblick på samma sätt som musik utan för att alla visuella intryck förstärks så mycket i betraktarens medvetande.

Förmågan att se potentiella motiv kräver inte någon speciell kamera. Den tekniska kvaliteten beror däremot på utrustningen. Därför är kombinationen ett uppmärksamt sinne och en bra kamera lika nödvändig för erfarna och yrkesfotografer som för nybörjare. Som kanske har extra stor nytta av en bra kamera som gör det enklare att lyckas med bilderna – och som har vuxit ifrån knäppandet och vill utveckla sina kreativa förmågor med en bättre kamera.

Liten och avancerad
Den här gången har vi delat upp testet i två grupper. I stället för vanliga kompaktkameror har vi koncentrerat oss på de bättre modellerna, de som brukar kallas för proffskompakter eftersom de vänder sig mot erfarna fotografer som förväntar sig mycket högre bildkvalitet än vad man kan få med en billig kompaktkamera. Proffskompakterna har bättre zoomoptik med högre ljusstyrka, fler funktioner (till exempel inställning av bländare och slutare), kan lagra råfiler för efterbehandling av bilderna samt är ofta mer gediget konstruerade än vanliga småkompakter. Kort sagt: högre kvalitet.

De kostar dock mer. I det här testet börjar de på 3 000 kronor och snittpriset ligger på över 4 000 kronor, vilket är nästan lika mycket som en systemkamera.

Proffskompakterna har sina uppenbara fördelar i form av sin kombination av storlek och funktionsnivå. De fyra små systemkamerorna i del två av testet har däremot utbytbar optik, högre bildkvalitet och ännu fler funktioner. De är dessutom snabbare på att fokusera och på att ta bilder i serie, och videokvaliteten är överlägset mycket bättre.

En annan fördel med de kompakta systemkamerorna är att de är tillräckligt avancerade för att kunna växa i takt med fotografens kunskaper och ambitioner.

Kompaktkamerorna
Billigast i testet är Casio ZR1000 som kostar 3 000 kronor och har 12,5x zoom, vridbar skärm och hög bildhastighet samt filmar i slowmotion. Fujifilm XF1 är testets kanske läckraste (och minsta) och har flera piffiga detaljer och dessutom störst bildsensor av alla i testet. Olympus XZ-2 tar över efter en av våra favoriter, XZ-1, och har utrustats med vridbar skärm och bättre bildsensor men har lyckligtvis fått behålla det ljusstarka zoomobjektivet.

Samsung EX2F är den enda kompaktkameran som har trådlös överföring av bilderna. Ljusstark optik och vridbar skärm gör den till en potent utmanare. Nikon P7700 har både relativt ljusstark optik och lång räckvidd med 7x zoom, vridbar skärm och förträfflig ergonomi. Sist men inte minst har vi Canon G15, enda testdeltagaren med optisk sökare. Den har också ljusstark optik men saknar den vridbara skärmen som föregångaren G12 hade.

Systemkamerorna
I det här testet deltar Samsung NX20, som är en förbättrad version av NX200 och har trådlös överföring av bilderna till en smartmobil eller surfplatta. Det har Olympus PEN E-PL5 med vridbar pekskärm också, fast då måste man använda Toshibas trådlösa FlashAir-minneskort. Då kan man överföra bilder direkt till iPaden samtidigt som man tar bilder. Trådlös överföring finns även i Sony NEX-6, plus vridbar pekskärm och en fenomenalt bra elektronisk sökare. Canon EOS M har också pekskärm, fast är sämre utrustad än Sony-kameran. Rent tekniskt bygger Canons första kompakta systemkamera på den välbeprövade spegelreflexen EOS 650D, vilket betyder oerhört hög bildkvalitet.

Nikon V2 och Fujifilm X-E1 är inte med i detta grupptest eftersom de inte hann fram till oss i tid, i stället hittar du dem i ett kommande nummer av Ljud & Bild.

Testkriterier och betyg
Alla kameror gick igenom samma checklista. Vi har undersökt greppvänlighet, hur enkelt det är att komma åt de viktigaste funktionerna, responstid, fokushastighet och precision samt naturligtvis kamerans, skärmens och optikens kvalitet.

Testbilder togs i råformat och JPEG med lägsta komprimering. De utsattes för samma motiv inomhus och utomhus. Kromatisk aberration (färgbrytning) testades med samma motiv. Upplösningen mättes mot en färgplansch, färgmättnaden mot en färgkarta under kontrollerade ljusförhållanden.

Bildkvaliteten och videofilmerna granskades på en kalibrerad 27-tums iMac-skärm samt på en kalibrerad 60-tums LED-TV (Philips 60PFL9706). Utskrifterna gjordes av en Epson R3000-fotoskrivare i A3-format.

Alla betyg är satta efter en granskning av olika egenskaper. Viktigast är bildkvalitet och därefter användarvänlighet, funktionsnivå, kvalitetsintryck och prestanda. Kvaliteten på videoinspelning räknas dock inte med i betygsättningen.

Ingen av kamerorna tar dåliga bilder. Däremot har de olika egenskaper och fördelar/nackdelar som undersökts noga innan totalbetyget sätts. Det är ändå viktigt att läsa hela testet och inte bara stirra sig blind på betygen. Bara då kan man verkligen hitta den kamera som passar de personliga behoven bäst.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Produkter i testet

Canon EOS M

Kostsam nybörjarkamera

Canons första kompakta systemkamera har sjunkit en tusenlapp i pris sedan lanseringen. Räcker det?

Strålande bildkvalitet Briljant pekskärm
Få anpassningsmöjligheter Trög hybridfokus Begränsat urval av optik

Canon Powershot G15

Back to basics

Canon har bantat ner sin senaste G-modell och gjort den mer renodlad. Det behöver inte vara någon dum idé alls.

Mycket hög bildkvalitet Användarvänlig Snabb autofokus
Långsam bildhastighet och lagring Ojämn skärpa på tele Högt pris

Nikon Coolpix P7700

Har allt

Nikon P7700 känns som den mest kompletta kameran av alla sex.

Mycket bra skärpa Bra zoomomfång Välgjord skötsel
Optisk förvrängning på vidvinkel Ganska långsam lagring Stor och tung

Samsung NX210

Trådlös multikonstnär

Samsung-kameran klarar det mesta och är ett bra köp för den som vill ha allt på samma gång.

Mycket hög upplösning Lättanvänd Suverän HD-video
Glatt grepp Ojämn optisk skärpa

Sony NEX-6

Komplett kameravidunder

Integrerad sökare och trådlös bildöverföring är bara en del av allt som gör NEX-6 till en vinnare.

Mycket skarp detaljering Bra ergonomi Strålande sökare Välutrustad
Saknar bara pekskärm Hörnskärpa på 16 mm

Fujifilm XF1

Ulv i fårakläder

Trots ett klassiskt utseende har Fujifilm XF1 en utsökt bildkvalitet och en god användarvänlighet

Mycket hög bildkvalitet Blixtsnabb autofokus Flexibla inställningar
Synligt JPEG-brus över ISO 3200 Låsmekanismen på objektivet

Samsung EX2F

Ljusstark Wi-Fi-kamera

Samsung har försökt göra EX2F till en bred kamera. Den kan överföra bilderna trådlöst och har en extremt ljusstark och skarp optik.

Skarp optik och fina bildfiler Mycket bra vridbar skärm Wi-Fi Bra ljusstyrka
Måttlig fokushastighet Trög lagring Brus på hög ISO

Olympus Stylus XZ-2

Knivskarp och smidig

Olympus-kamerans optik är överlägsen alla andra och det är en enorm fördel för XZ-2.

Oerhört höga optiska prestanda Snabb och smidig Vridbar pekskärm
Brus över ISO 1600

Casio Exilim EX-ZR1000

Snabbare än sin egen skugga

Man kan ha mycket kul med Casio-kameran, här får man både bildkvalitet och festliga funktioner för pengarna.

Hög bildkvalitet vid låg ISO 470 bilders batteritid Mycket för pengarna
Kraftigt på hög ISO Ojämn färgåtergivning

Olympus PEN E-PL5

Kompakt och kompetent

Tack vare teknik som lånats från toppmodellen OM-D är detta ett av klassens bästa köp.

Knivskarpa bilder Blixtsnabb fokus och hög bildhastighet Vridbar pekskärm
Liten skärm och små knappar Svag separat blixt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.