Search
Generic filters

Ljud & Bild + Watt = sant!

Publish AS köper tidningen/webbplatsen ”Watt”.

19 maj köpte Publish AS, som ger ut tidningen/webbplatsen Ljud & Bild i Sverige, Norge och Danmark, den norska hifi- och hemmabiotidningen ”Watt”.

”Watt” har getts ut i Norge sedan februari 2012, med en journalistisk stab från tidningen ”Hjemmekino”.

Vid övertagandet har ”Watt” cirka 1 500 prenumeranter och lika många sålda lösnummer. Bruttoupplagan är cirka 5 500.

Efter att norska skattemyndigheten begärt företaget bakom (HL Media mk2 AS) i konkurs köpte Publish AS utgivningsrättigheterna, märkesnamnet och prenumeranterna från konkursboet.

Tidningen ”Watt” fusioneras med omedelbar verkan med Ljud & Bild och redan från sommarnumret är vi en enda tidning/webbplats.

I och med detta stärker Ljud & Bild greppet om hemelektronikmarknaden i Norge och garanterar samtidigt att dagens ”Watt”-prenumeranter inte drabbas ekonomiskt av konkursen. Samtliga ”Watt”-prenumeranter får lika många nummer gratis av Ljud & Bild som de hade kvar på sin prenumeration av ”Watt”.

Tor Aavatsmark, VD för Publish, säger:
”Det är tråkigt att konstatera att det inte finns en tillräckligt stor norsk marknad för att motivera två nischtidningar – något som naturligtvis också hänger ihop med den allmänna nedgången för tryckta medier det senaste årtiondet. Samtidigt är Publish medveten om sin marknadsposition och vi är ödmjuka inför att vi finns kvar som det enda tryckta mediet i vår bransch. När det är sagt så är konkurrensen fortfarande stor på nätet. I och med uppköpet av ”Watt” stärker ”Ljud & Bild” sin position och kommer att ge en ännu bättre täckning av den spännande ämnesområdet som hemelektronik representerar. Vi tackar personalstyrkan på ”Watt” som har byggt upp tidningen till en solid och fackligt välgrundad tidning, och hoppas att deras prenumeranter kommer att finna sig tillrätta hos den nya tidningen. Med en personalstyrka på 10 journalister i hela Skandinavien har Publish AS både tyngden och den rätta fackliga bredden för att åstadkomma en tidning/webbplats med stor spännvidd och samtidigt leverera tillräckligt intressant material i alla kategorier inom konsumentelektronik. ”

Chefredaktör Lasse Svendsen försäkrar att:
”Ljud & Bild även i fortsättningen ska ha ett stort fokus på både hifi och hemelektronik. Ett viktigt ämnesområde som vi följer noga. ”

Efter uppköpet har Ljud & Bild ett sammanlagt skandinaviskt läsartal (print/webb/digitalutgåva) på cirka 870 000 per nummer/månad.

Första numret av den fusionerade tidningen Ljud & Bild/Watt blir sommarnumret 6/7-2015 som finns i kiosk från och med 23 juni.

Kommentera

Lämna ett svar

    Läs också

    Snart får svenskarna ännu en strömningstjänst att välja mellan.
    SteelSeries Arctis 9 är ett trådlöst headset med surroundljud som fungerar till både PC och PlayStation.
    GoPro Hero9 Black har 5K-video, ännu bättre videostabilisering – och äntligen en selfieskärm.
    Kompakt highend med gott om muskler.
    En närmare titt på både utsidan och insidan av Microsofts nya spelkonsoler.
    30 oktober släpper Disney+ den andra säsongen av serien The Mandalorian.
    En kompaktare och billigare modell av Sony Xperia 1 II. Med nästan samma specifikationer.
    Och priserna blir överkomliga.

    Aktuella erbjudanden

    Annons
    Prisjakt.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.