Nyheter

Publish AS köper tidningen/webbplatsen ”Watt”.
forfatter

19 maj köpte Publish AS, som ger ut tidningen/webbplatsen Ljud & Bild i Sverige, Norge och Danmark, den norska hifi- och hemmabiotidningen ”Watt”.

”Watt” har getts ut i Norge sedan februari 2012, med en journalistisk stab från tidningen ”Hjemmekino”.

Vid övertagandet har ”Watt” cirka 1 500 prenumeranter och lika många sålda lösnummer. Bruttoupplagan är cirka 5 500.

Efter att norska skattemyndigheten begärt företaget bakom (HL Media mk2 AS) i konkurs köpte Publish AS utgivningsrättigheterna, märkesnamnet och prenumeranterna från konkursboet.

Tidningen ”Watt” fusioneras med omedelbar verkan med Ljud & Bild och redan från sommarnumret är vi en enda tidning/webbplats.

I och med detta stärker Ljud & Bild greppet om hemelektronikmarknaden i Norge och garanterar samtidigt att dagens ”Watt”-prenumeranter inte drabbas ekonomiskt av konkursen. Samtliga ”Watt”-prenumeranter får lika många nummer gratis av Ljud & Bild som de hade kvar på sin prenumeration av ”Watt”.

Tor Aavatsmark, VD för Publish, säger:
”Det är tråkigt att konstatera att det inte finns en tillräckligt stor norsk marknad för att motivera två nischtidningar – något som naturligtvis också hänger ihop med den allmänna nedgången för tryckta medier det senaste årtiondet. Samtidigt är Publish medveten om sin marknadsposition och vi är ödmjuka inför att vi finns kvar som det enda tryckta mediet i vår bransch. När det är sagt så är konkurrensen fortfarande stor på nätet. I och med uppköpet av ”Watt” stärker ”Ljud & Bild” sin position och kommer att ge en ännu bättre täckning av den spännande ämnesområdet som hemelektronik representerar. Vi tackar personalstyrkan på ”Watt” som har byggt upp tidningen till en solid och fackligt välgrundad tidning, och hoppas att deras prenumeranter kommer att finna sig tillrätta hos den nya tidningen. Med en personalstyrka på 10 journalister i hela Skandinavien har Publish AS både tyngden och den rätta fackliga bredden för att åstadkomma en tidning/webbplats med stor spännvidd och samtidigt leverera tillräckligt intressant material i alla kategorier inom konsumentelektronik. ”

Chefredaktör Lasse Svendsen försäkrar att:
”Ljud & Bild även i fortsättningen ska ha ett stort fokus på både hifi och hemelektronik. Ett viktigt ämnesområde som vi följer noga. ”

Efter uppköpet har Ljud & Bild ett sammanlagt skandinaviskt läsartal (print/webb/digitalutgåva) på cirka 870 000 per nummer/månad.

Första numret av den fusionerade tidningen Ljud & Bild/Watt blir sommarnumret 6/7-2015 som finns i kiosk från och med 23 juni.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.