Många användare upplever nätverksproblem med Samsung Galaxy S22 Ultra

[Uppdaterad] Samsung lovar bot och bättring.

SamsungGalaxyS22Ultra TOP 989x556 1

SamsungGalaxyS22Ultra TOP 989x556 1

Det började med ett mejl från en läsare i Norge. Han skriver:

”Jag var tidigt ute med att köpa en av de helt nya Samsung-mobilerna, nämligen en Samsung Galaxy S22 Ultra med 512 GB lagringsutrymme. Jag valde att köpa den, trots att det var en dyr telefon, men då förväntar man sig också det bästa.

Tyvärr upptäckte jag att telefonen tappade anslutningen till mobilnätet och de som försökte ringa mig fick höra att jag inte kunde nås eftersom abonnenten hade stängt av telefonen eller var utanför täckning.

Telefonens display visade att jag hade signal och jag kunde även ringa andra. Men medan jag pratade tappade jag upprepade gånger ljudet från samtalspartnern, medan de i andra änden hörde ”brus” som dånet från en signallös TV. Detta kunde pågå i 10-15 sekunder innan ljudet kom tillbaka så vi kunde fortsätta samtalet och efter ett tag kunde det hända igen och igen.

Läs också TEST: Samsung Galaxy S22+ 5G Det bästa valet om du vill ha en äkta Galaxy S-mobil.

Efter mycket felsökning kom jag fram till att dessa problem uppstår när man inaktiverar 4G (VoLTE), eller att telefonen är utanför 4G-täckning, dvs när man endast använder 3G/2G-nätet.

Den 10 mars lämnade jag tillbaka telefonen till återförsäljaren, och de fick skicka en ny telefon till mig som sedan kom den 15 mars. Nöjd packade jag upp och installerade den nya telefonen, men upptäckte att den hade exakt samma problem som den jag lämnade tillbaka!

På Samsungs eget forum ser jag också att många andra upplever samma problem – i flera länder. Det verkar för mig som att Samsung har lyckats producera en toppmobil som inte kan användas för att ringa samtal på ett vanligt GSM-nät.”

Efter vi fått detta mejl har vi undersökt saken och kunnat konstatera att ett stort antal användare rapporterar identiska eller relaterade problem med den nya Samsung-toppmodellen.

Bara på Samsungs eget europeiska forum finns en tråd med rubriken ”Problem med GSM-nätet på Galaxy S22 Ultra”, som än så länge fyller 32 sidor med totalt 310 kommentarer! En liknande diskussion finns även Reddit och i en tyskspråkig version på Samsungs eget forum.

Samsung Galaxy S22 Ultra
Ett utdrag från Samsungs eget europeiska forum, där det i skrivande stund finns över 310 inlägg om nätverksproblem med Galaxy S22 Ultra. (Foto: Peter Gotschalk)

Användarnas klagomål är bland annat:

De första inläggen dök upp för tre veckor sedan, medan de sista inläggen är från idag. Ingen tidpunkt under den mellanliggande perioden har Samsung kommenterat frågan – varken på deras diskussionsforum eller någon annanstans.

Ljud & Bild skickade därför ett par frågor direkt till Samsung i Norden och till Samsungs pr-byrå i måndags. Vi frågade:

  1. Är Samsung medveten om det här problemet?
  2. Vad är orsaken?
  3. Vad ska ni göra åt det?

Vi satte en svarsfrist på två dagar senare, nämligen igår kl. 17, men har inte fått något svar från Samsung, som uppenbarligen inte vill kommentera ärendet.

Därför vill vi fråga er läsare om ni har upplevt liknande problem? Och om någon varit i kontakt med Samsungs kundtjänst och ev fått ett svar som faktiskt löste problemet?

Skriv gärna om din upplevelse i kommentarsfältet nedan. Vi kommer att följa upp historien så fort vi hör något från Samsung eller vi lyckas hitta en lösning på problemet.

Uppdatering 2022-03-25:

I morse fick vi ett samtal från en Samsung-representant som gärna ville bli citerad med följande svar:

”Vi är medvetna om den nuvarande situationen med GSM-nätet som ett litet antal användare har rapporterat om med sin Galaxy S22 Ultra. Våra kunders upplevelse är vår högsta prioritet och vi arbetar hårt för att analysera och lösa denna situation.”

Det verkar alltså som om det är en lösning på gång, vilket måste sägas vara goda nyheter för alla Galaxy S22 Ultra-ägare.

Läs vidare
Exit mobile version