TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING
Nyhet

Många användare upplever nätverksproblem med Samsung Galaxy S22 Ultra

[Uppdaterad] Samsung lovar bot och bättring.

forfatter
Uppdaterad: 2022-03-25 - 13:55 // Först publicerad: 24 mars 2022

Det började med ett mejl från en läsare i Norge. Han skriver:

”Jag var tidigt ute med att köpa en av de helt nya Samsung-mobilerna, nämligen en Samsung Galaxy S22 Ultra med 512 GB lagringsutrymme. Jag valde att köpa den, trots att det var en dyr telefon, men då förväntar man sig också det bästa.

Tyvärr upptäckte jag att telefonen tappade anslutningen till mobilnätet och de som försökte ringa mig fick höra att jag inte kunde nås eftersom abonnenten hade stängt av telefonen eller var utanför täckning.

Telefonens display visade att jag hade signal och jag kunde även ringa andra. Men medan jag pratade tappade jag upprepade gånger ljudet från samtalspartnern, medan de i andra änden hörde ”brus” som dånet från en signallös TV. Detta kunde pågå i 10-15 sekunder innan ljudet kom tillbaka så vi kunde fortsätta samtalet och efter ett tag kunde det hända igen och igen.

Läs också Den hemliga Galaxyn är tillbaka Det bästa valet om du vill ha en äkta Galaxy S-mobil.
Samsung Galaxy S22+ 5G

Efter mycket felsökning kom jag fram till att dessa problem uppstår när man inaktiverar 4G (VoLTE), eller att telefonen är utanför 4G-täckning, dvs när man endast använder 3G/2G-nätet.

Den 10 mars lämnade jag tillbaka telefonen till återförsäljaren, och de fick skicka en ny telefon till mig som sedan kom den 15 mars. Nöjd packade jag upp och installerade den nya telefonen, men upptäckte att den hade exakt samma problem som den jag lämnade tillbaka!

På Samsungs eget forum ser jag också att många andra upplever samma problem – i flera länder. Det verkar för mig som att Samsung har lyckats producera en toppmobil som inte kan användas för att ringa samtal på ett vanligt GSM-nät.”

Efter vi fått detta mejl har vi undersökt saken och kunnat konstatera att ett stort antal användare rapporterar identiska eller relaterade problem med den nya Samsung-toppmodellen.

Bara på Samsungs eget europeiska forum finns en tråd med rubriken ”Problem med GSM-nätet på Galaxy S22 Ultra”, som än så länge fyller 32 sidor med totalt 310 kommentarer! En liknande diskussion finns även Reddit och i en tyskspråkig version på Samsungs eget forum.

Samsung Galaxy S22 Ultra
Ett utdrag från Samsungs eget europeiska forum, där det i skrivande stund finns över 310 inlägg om nätverksproblem med Galaxy S22 Ultra. (Foto: Peter Gotschalk)

Användarnas klagomål är bland annat:

  • De kan inte ringas upp av andra även om de har full signal
  • Ljudet försvinner i 10-15 sekunder åt gången under ett samtal
  • Det tar längre tid att upprätta en anslutning till andra telefoner när du ringer dem med Galaxy S22 Ultra
  • Det hjälper inte att skaffa ett nytt SIM-kort
  • Å andra sidan kan inaktivering av 4G och 5G lösa problemet, men de flesta användare anser att detta är en helt oacceptabel nödlösning.
  • Förutom ovanstående förslag har Samsungs support inte gett någon användbar hjälp

De första inläggen dök upp för tre veckor sedan, medan de sista inläggen är från idag. Ingen tidpunkt under den mellanliggande perioden har Samsung kommenterat frågan – varken på deras diskussionsforum eller någon annanstans.

Ljud & Bild skickade därför ett par frågor direkt till Samsung i Norden och till Samsungs pr-byrå i måndags. Vi frågade:

  1. Är Samsung medveten om det här problemet?
  2. Vad är orsaken?
  3. Vad ska ni göra åt det?

Vi satte en svarsfrist på två dagar senare, nämligen igår kl. 17, men har inte fått något svar från Samsung, som uppenbarligen inte vill kommentera ärendet.

Därför vill vi fråga er läsare om ni har upplevt liknande problem? Och om någon varit i kontakt med Samsungs kundtjänst och ev fått ett svar som faktiskt löste problemet?

Skriv gärna om din upplevelse i kommentarsfältet nedan. Vi kommer att följa upp historien så fort vi hör något från Samsung eller vi lyckas hitta en lösning på problemet.

Uppdatering 2022-03-25:

I morse fick vi ett samtal från en Samsung-representant som gärna ville bli citerad med följande svar:

”Vi är medvetna om den nuvarande situationen med GSM-nätet som ett litet antal användare har rapporterat om med sin Galaxy S22 Ultra. Våra kunders upplevelse är vår högsta prioritet och vi arbetar hårt för att analysera och lösa denna situation.”

Det verkar alltså som om det är en lösning på gång, vilket måste sägas vara goda nyheter för alla Galaxy S22 Ultra-ägare.

Kommentarer

Subscribe
Notify of
12 Kommentarer
oldest
newest most voted
Inline Feedbacks
View all comments

Jag har samma problem med min S22 Ultra 512mb som de flesta andra verkar ha med tappat ljud under samtal. Rätt vad det är hör mottagaren mig inte längre och jag får upprepa det jag sagt de senaste 10-15 sekunderna. Samtalet bryts dock inte. Jag upplever också att när det händer hörs ett svagt plopp eller klick i mitt öra. Dessutom tycker jag att den har dålig mottagning/sändning och att den klassiska ”robotrösten” som inte går att tyda oftare dyker upp både hos mig och hos den jag pratar med. Min tidigare telefon hade betydligt bättre mottagning/sändning vilket även kan… Read more »

Jag har också en Samsung s22 ultra 512mb jag har också problem med att jag tappar ljudet 10-15 sekunder under samtalet.

Upplever prassel i telefon när jag pratar och även de personerna på andra sidan telefon upplever det som dålig täckning ljud.
Videoklipp och ljud hänger inte heller ihop som klipp på Facebook, instagram, nyheterna samt på youtube
Har samsung s22 ultra sedan 25 februari.

Har en S22+ som bryter samtal hela tiden. Bryter även kontakt med internet under samtal, men det gjorde även min S10 efter en uppdatering också.
Har testat att stänga av 5G då jag trodde det var det men problemet kvarstår. Verkar vara när den hoppar av från 4G till något lägre.

Även Galaxy S22 har detta problem. Använder vanligtvis laptop på tåget till och från arbetet som kopplas till mobil hotspot. Efter att jag bytt till S22 så är detta en längre möjligt då uppkopplingen falerar gång på gång. Min tidigare telefon Oneplus 8T hade aldrig detta problem?

Bäst iPad Air hittills Apples senaste iPad Air gör nästan att iPad Pro får svårt att hävda sig som bästa surfplattan på marknaden. Tyvärr bygger skärmen fortfarande på gammal teknik.
En era är över 21 års iPod-historia har nått vägs ände. Apple tillverkar inga fler iPod Touch.
Sony lanserar ny toppmobil för entusiaster Den nya Android-mobilen satsar extra mycket på video och foto.
Bli en bättre golfspelare Garmin vill hjälpa dig toppa formen på golfbanan.
Så här testar du Nothings nya gränssnitt Nothing phone (1) kommer först i sommar, men intresserade kan prova det nya användargränssnittet för Android redan nu. Läs hur här.
Crouching tiger, hidden dragon OnePlus 10 Pro och Xiaomi 12 Pro kostar lika mycket och riktar sig mot samma användare. Här kan du läsa vilken av de två kinesiska mobilerna du ska köpa.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend