Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

Många användare upplever nätverksproblem med Samsung Galaxy S22 Ultra

[Uppdaterad] Samsung lovar bot och bättring.

Av / Uppdaterad: 2022-03-25 - 13:55 // Först publicerad: 24 mars 2022
Många användare upplever nätverksproblem med Samsung Galaxy S22 Ultra

Det började med ett mejl från en läsare i Norge. Han skriver:

”Jag var tidigt ute med att köpa en av de helt nya Samsung-mobilerna, nämligen en Samsung Galaxy S22 Ultra med 512 GB lagringsutrymme. Jag valde att köpa den, trots att det var en dyr telefon, men då förväntar man sig också det bästa.

Tyvärr upptäckte jag att telefonen tappade anslutningen till mobilnätet och de som försökte ringa mig fick höra att jag inte kunde nås eftersom abonnenten hade stängt av telefonen eller var utanför täckning.

Telefonens display visade att jag hade signal och jag kunde även ringa andra. Men medan jag pratade tappade jag upprepade gånger ljudet från samtalspartnern, medan de i andra änden hörde ”brus” som dånet från en signallös TV. Detta kunde pågå i 10-15 sekunder innan ljudet kom tillbaka så vi kunde fortsätta samtalet och efter ett tag kunde det hända igen och igen.

Läs också Den hemliga Galaxyn är tillbaka Det bästa valet om du vill ha en äkta Galaxy S-mobil.

Efter mycket felsökning kom jag fram till att dessa problem uppstår när man inaktiverar 4G (VoLTE), eller att telefonen är utanför 4G-täckning, dvs när man endast använder 3G/2G-nätet.

Den 10 mars lämnade jag tillbaka telefonen till återförsäljaren, och de fick skicka en ny telefon till mig som sedan kom den 15 mars. Nöjd packade jag upp och installerade den nya telefonen, men upptäckte att den hade exakt samma problem som den jag lämnade tillbaka!

På Samsungs eget forum ser jag också att många andra upplever samma problem – i flera länder. Det verkar för mig som att Samsung har lyckats producera en toppmobil som inte kan användas för att ringa samtal på ett vanligt GSM-nät.”

Efter vi fått detta mejl har vi undersökt saken och kunnat konstatera att ett stort antal användare rapporterar identiska eller relaterade problem med den nya Samsung-toppmodellen.

Bara på Samsungs eget europeiska forum finns en tråd med rubriken ”Problem med GSM-nätet på Galaxy S22 Ultra”, som än så länge fyller 32 sidor med totalt 310 kommentarer! En liknande diskussion finns även Reddit och i en tyskspråkig version på Samsungs eget forum.

Samsung Galaxy S22 Ultra
Ett utdrag från Samsungs eget europeiska forum, där det i skrivande stund finns över 310 inlägg om nätverksproblem med Galaxy S22 Ultra. (Foto: Peter Gotschalk)

Användarnas klagomål är bland annat:

  • De kan inte ringas upp av andra även om de har full signal
  • Ljudet försvinner i 10-15 sekunder åt gången under ett samtal
  • Det tar längre tid att upprätta en anslutning till andra telefoner när du ringer dem med Galaxy S22 Ultra
  • Det hjälper inte att skaffa ett nytt SIM-kort
  • Å andra sidan kan inaktivering av 4G och 5G lösa problemet, men de flesta användare anser att detta är en helt oacceptabel nödlösning.
  • Förutom ovanstående förslag har Samsungs support inte gett någon användbar hjälp

De första inläggen dök upp för tre veckor sedan, medan de sista inläggen är från idag. Ingen tidpunkt under den mellanliggande perioden har Samsung kommenterat frågan – varken på deras diskussionsforum eller någon annanstans.

Ljud & Bild skickade därför ett par frågor direkt till Samsung i Norden och till Samsungs pr-byrå i måndags. Vi frågade:

  1. Är Samsung medveten om det här problemet?
  2. Vad är orsaken?
  3. Vad ska ni göra åt det?

Vi satte en svarsfrist på två dagar senare, nämligen igår kl. 17, men har inte fått något svar från Samsung, som uppenbarligen inte vill kommentera ärendet.

Därför vill vi fråga er läsare om ni har upplevt liknande problem? Och om någon varit i kontakt med Samsungs kundtjänst och ev fått ett svar som faktiskt löste problemet?

Skriv gärna om din upplevelse i kommentarsfältet nedan. Vi kommer att följa upp historien så fort vi hör något från Samsung eller vi lyckas hitta en lösning på problemet.

Uppdatering 2022-03-25:

I morse fick vi ett samtal från en Samsung-representant som gärna ville bli citerad med följande svar:

”Vi är medvetna om den nuvarande situationen med GSM-nätet som ett litet antal användare har rapporterat om med sin Galaxy S22 Ultra. Våra kunders upplevelse är vår högsta prioritet och vi arbetar hårt för att analysera och lösa denna situation.”

Det verkar alltså som om det är en lösning på gång, vilket måste sägas vara goda nyheter för alla Galaxy S22 Ultra-ägare.

Peter Gotschalk
(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

36 reaktioner på ”Många användare upplever nätverksproblem med Samsung Galaxy S22 Ultra”

  1. Erik Liljehag

    Jag har samma problem med min S22 Ultra 512mb som de flesta andra verkar ha med tappat ljud under samtal. Rätt vad det är hör mottagaren mig inte längre och jag får upprepa det jag sagt de senaste 10-15 sekunderna. Samtalet bryts dock inte. Jag upplever också att när det händer hörs ett svagt plopp eller klick i mitt öra. Dessutom tycker jag att den har dålig mottagning/sändning och att den klassiska ”robotrösten” som inte går att tyda oftare dyker upp både hos mig och hos den jag pratar med. Min tidigare telefon hade betydligt bättre mottagning/sändning vilket även kan ses på signalstyrkan, inte bara på staplarna i överkant utan även under simkortsstatus/signalstyrka. Trist, för en telefon borde ju rimligen funka som det och dessutom är den rejält dyr. I stort gillar jag den annars skarpt.

  2. Jag har också en Samsung s22 ultra 512mb jag har också problem med att jag tappar ljudet 10-15 sekunder under samtalet.

  3. Upplever prassel i telefon när jag pratar och även de personerna på andra sidan telefon upplever det som dålig täckning ljud.
    Videoklipp och ljud hänger inte heller ihop som klipp på Facebook, instagram, nyheterna samt på youtube
    Har samsung s22 ultra sedan 25 februari.

  4. Har en S22+ som bryter samtal hela tiden. Bryter även kontakt med internet under samtal, men det gjorde även min S10 efter en uppdatering också.
    Har testat att stänga av 5G då jag trodde det var det men problemet kvarstår. Verkar vara när den hoppar av från 4G till något lägre.

  5. Även Galaxy S22 har detta problem. Använder vanligtvis laptop på tåget till och från arbetet som kopplas till mobil hotspot. Efter att jag bytt till S22 så är detta en längre möjligt då uppkopplingen falerar gång på gång. Min tidigare telefon Oneplus 8T hade aldrig detta problem?

  6. Har samma problem med min går inte prata i telefonen. Lagt den åt sidan och använder min gamla telefon. Även så hänger den sig och skärmen svartnar får starta om den 3-4gånger om dagen 😡 kasst så dyr telefon och den går ej använda

  7. Jag är också en av dom som har problem under samtal.. pratar ofta långa samtal och under ett 20min samtal med en kompis försvann jag 7 gånger i 5-20 sekunders intervaller… sjukt jävla störande och supporten kan inte hjälpa mig..

  8. Hej jag har en s22 ultra burgundy den är 1 månad gammal nu och den tappar täckning titt som tätt mellan 10 – 15 sekunder. Provat med allt nu. Omstart från början. Trodde ett tag att det var fel på operatören. Men nej. Det är fel på softweren i mobilen. Suck.bunden i 3 år. Får ingen hjälp av samsung.

  9. Likadant med min, tappar uppkoppling till nätet.
    Mobilen har stängt av sig vid samtal.
    Nu startar den inte alls, laddar inte.
    Det har vart irriterande 3 veckor….

  10. Problem med internet på mycket fler platser och senaste tiden alltid problem med stream att ljudet är efter…

  11. Felet började denna vecka med ständiga avbrott över 4G……dagens uppdatering kanske löst det lite men oklart i nuläget.

    1. Har haft min i två månader nu. Tidigare hade jag en Samsung s9 och den funkade felfritt under 4 år. Tycker precis som tidigare skrivare i denna tråd. Men upplever att jag även får hålla på att starta om telefonen hela tiden p.g.a. att den tappar mobilnätet när den hoppar mellan 4G och 3G till GSM nätet. Efter jag starta om telefonen så kan jag få sms som skickades för 8-9 timmar sedan. Och man märker tyvärr inte att något är fel förens man ska skicka något själv. Är sjukt besviken på denna mobil.

      1. Precis samma erfarenhet, S9an fungerade utmärkt under 4 år och min S22 Ultra tappar konstant kontakten. Kan ofta inte ha den i fickan och vissa rum har sämre mottagning (hände aldrig med S9an.

  12. Andreas Xavier

    Samma problem här… slänger snart skiten och skaffar mig något annat märke om inte det åtgärdas snarast…

  13. Har en s22 ultra,stora problem med telefoni ringer upp någon flera signaler går de försöker svara men jag hör inget.folk ringer till mig men jag får ingen signal.

  14. Stefan Eriksson

    Jag och min fru har exakt samma problem. Inget ljud när man ringer eller blir uppringd vid flertalet tillfällen.
    Jag har ständiga problem med nätet när jag surfar från mobilen. Den tappar helt kontakten. Jag får tillfälligt lösa det genom att sätta telefonen i flygplansläge och sedan ta bort samma läge. Men oftast blir det ändå problem med att surfa.

  15. Jag har liknande problem med min S22. Tappar kontakten med nätet och går ner på lägre hastighet. Kort efteråt tappar jag kontakten igen och den hoppar upp på högre hastighet. Har aldrig haft 5G-mottagning, inte ens i centrala Göteborg och centrala Stockholm.

  16. Samma problem här som alla ovanstående. Nyinköpt s22 ultra.
    Kommer det komma en lösning på problemet?

    1. Har samma problem med Samsung S 22 ultra 512gb(inköp november 2022) och blir tvungen att starta om telefonen rätt ofta.
      Nu använt telefonen mest via WiFi nätverket men tycker att det är när mobildata är aktivt som problemet är större. Skall testa med att be om ett nytt simkort ifall det hjälper.

  17. Annette Ris

    S22 köpt för två veckor sedan. Har behövt en adapter för usb c för mina hörlurar. Rädd att jag snart blir döv. Tappar ljudet i radion och ut kommer öronbedövande sprakningar. Det händer kort men gör ont i öronen. Otrevligt. Har det med växling 4G 5G att göra?

  18. Har problem också med min s22 plus,den tappar kontakten helt med nätet får starta om den ca 4 gånger i månaden

  19. Lena Larsson

    Har haft min s22 ultra i 11 månader. Det är de senaste 3 veckorna som jag blir nerkopplad i samtalen eller att ljudet försvinner som många skriver.
    Sjukt irriterad .

  20. Min s22 gör samma.
    Nätet bara försvinner. Kan sitta på samma ställe. Allt bara dör. Otroligt irriterande för det laggar med sms och mail.
    Blir det ingen förbättring från samsung? Gillar telefonen i övrigt men detta är otroligt irriterande.
    När 23serien kommer nu lär de väl inte orka fixa detta med 22orna. Men sjukt störigt att en telefon för 10000 inte fungerar.

  21. Anneli Eriksson

    Har en Samsung s22 sedan i våras. Märkte direkt att täckningen blev sämre från min s9. Fortsatt mkt problem så jag funderar nu på om jag kan köpa annan utrustning som gör att täckningen blir bättre? Eller skall man kanske sälja skittelefonen och köpa en annan modell? Har senaste veckorna också haft problem med att samtalen bryts…så less!

  22. Har samma problem m min s22 ultra o haft den jag köpte den för drygt ett år sen. Bytte då från 3 till Telenor då har trott att det var abonnemanget. Har kontakt m Telenor nu men de verkar inte hitta något.

  23. Helene ahlqvist

    Jag har samma problem. Finns det en lösning på detta tro? Slänger sköt telefonen snart

  24. Lider av samma problem. Inte ens nödsamtal fungerar. Om någon skickar SMS under pågående samtal, så får jag dem först när samtalet avslutas. Enda lösningen på uppkopplingsproblemet är att hålla på med att starta om telefonen.

  25. Samma problem som ovanstående men lämnar samsung nu då , det är en såpass dyr telefon då får dom hålla kvalité därefter.

  26. Hej! Har en Samsung S21 som gör likadant typ halv är sedan. Telefonen var ny när jag köpte via Comviq. Första gång när jag har problem med Samsung telefon. Väldigt irriterande!! Bryt samtal efter 5 minuter, ljudet försvinner vid bth användning efter första samtal, när man lägger ned samtal då läggs den ned typ 5 sekunder efter. Slow motion kan hända offta. Startar om telefonen då funkar det igen allt en kort tag. Less på det! Sen ser jag er med ännu vassare och dyrare telefon. Vad ska man byta till??

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

OnePlus på väg med nya produkter

Tracker för Google Find My-nätverket

Heineken lanserar trist mobil

Årets Edge-serie är här

Billigare iPhone-reparationer

Spårningsbrickor för alla Androidmobiler

Fiffig kombiladdare för semestern

Vad visar Apple i juni?

Galaxy Tab S6 Lite uppgraderas

Designa din drömmobil

Blir det Google-AI i iPhone?

Lättare byta från iPhone till Android

0
Ljud & Bild
Rulla till toppen