Europeiska biltillverkare har länge legat efter sina asiatiska konkurrenter när det gäller teknologi. Inte minst när det gäller att använda elbilen som en mobil strömstation. Nu tar Opel ett efterlängtat grepp med uppdaterade Astra Electric, som äntligen får V2L-funktion.

Elbilen blir strömkälla
V2L, eller Vehicle to Load, låter dig använda bilens batteri för att ge ström till externa enheter. Det kan vara elcykeln som behöver laddas efter turen, campingutrustningen i bergen eller elverktyg i stugan utan elnät. Med ett batteripaket på 58 kWh har Astra Electric tillräcklig kapacitet för att vara riktigt användbar i sådana situationer.
Funktionen har länge varit standard på koreanska elbilar som Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6, men europeiska tillverkare har varit långsamma med att följa efter. Att Opel nu inkluderar V2L i en kompakt elbil till ett relativt överkomligt pris är ett tecken på att tekniken äntligen sprider sig nedåt i modellhierarkin. Och att Europa har vaknat.

Större batteri ger 454 km
Tillsammans med V2L-funktionen kommer ett något större batteri. Det nya paketet på 58 kWh ersätter det gamla (54 kWh) och ger en angiven räckvidd på 454 km enligt WLTP-standarden. Det är 34 km mer än tidigare, och även om Astra Electric fortfarande inte är bland de mest uthålliga kompaktbilarna, bör du inte lida av någon räckviddsångest på grund av detta.
Elmotorn levererar fortfarande 115 kW, motsvarande 154 hästkrafter. Långt ifrån vissa, men mer än tillräckligt för vardagskörning och svenska motorvägsfarter.

Förbättrad infotainment
Interiört behåller Astra Electric de två 10-tums skärmarna från föregångaren, men Opel lovar att användargränssnittet har blivit mer överskådligt och intuitivt.
Mer konkret är att de ergonomiska Intelli-Seats-sätena nu ska vara standard på alla utrustningsnivåer. Tidigare var dessa förbehållna de dyrare versionerna. Sätena kan specificeras med uppvärmning i flera zoner, elektrisk korsryggstöd, massagefunktion och minnesinställningar.
Skärpt utseende
Exteriört har Astra fått en uppfräschad front. Den karakteristiska Opel Vizor-grillen har fått bredare LED-element som ramar in den upplysta Opel-logotypen.
Frontstötfångaren är också ny, med blanka svarta detaljer mellan luftintagen. Profil och bakparti är i stort sett oförändrade, men nya 17- och 18-tumsfälgar ska ge ett fräschare helhetsintryck. Astra finns fortfarande både som femdörrars kombi och som den något större Sports Tourer kombin.
Hård konkurrens
Kompaktbilsegmentet i Europa är ett krävande område. Astra Electric måste mäta sig med bland andra Peugeot e-308 och de billigare och något mindre VW ID.3 och Renault Megane E-tech Electric.
Intressant nog är Peugeot e-308 direkt besläktad med Astra – båda byggs på en gemensam plattform från Stellantis-koncernen. Konkurrensen mellan dem handlar därför mer om varumärkespreferenser och prissättning än om grundläggande tekniska skillnader.

Opel Astra Electric: Pris och tillgänglighet
Den uppdaterade Opel Astra har världspremiär på bilmässan i Bryssel den 9 januari 2026. Priser och tillgänglighet för den svenska marknaden är ännu inte bekräftade, men vi räknar med att få information närmare lanseringen.
Mer info: opel.se



