Lucid Motors kommer att införa laddning från bil till hem i sina elbilar. Detta har bekräftats av företagets tillförordnade VD Marc Winterhoff, men han håller korten nära kroppen när det gäller detaljerna.
– Jag vill inte avslöja för mycket ännu. Vi kommer att offentliggöra detta inom en snar framtid, sade Winterhoff nyligen i en intervju med nyhetswebbplatsen Axios.
Tekniken, som kallas ”vehicle-to-home” eller V2H, gör det möjligt för elbilägare att använda bilens batteri som strömkälla för sitt hem. Ett typiskt elbilsbatteri kan förse ett genomsnittligt hem med ström i två till tre dagar under ett strömavbrott.
Kan spara pengar på elräkningen
Systemet kan också användas för att sänka elräkningen. Ägaren kan ladda bilen när elen är billig på natten och använda batteriet för att driva huset när elen är dyr under dagen. Nackdelen är att det vanligtvis kostar tiotusentals kronor att installera de nödvändiga tvåvägsladdningsenheterna. Frågan är också om det extra slitaget på batteriet uppväger besparingarna, men svaret på det får vi först när tekniken blir mer utbredd.
Winterhoff gjorde uttalandet under ett besök i Washington, där företaget tillkännagav ett samarbete med Nvidia om avancerad självkörningsteknologi. Målet är att Lucids kommande medelstora elbilar ska uppnå nivå 4-autonomi – där bilen kan köra helt utan mänsklig inblandning i de flesta situationer. Som vi vet arbetar bland annat Tesla redan hårt med detta.

Har förberett tekniken under lång tid
Lucid har faktiskt redan lagt grunden för funktionen bil-till-hem. På företagets hemsida beskrivs deras hemanslutna laddstation som utrustad med ”inbyggda tvåvägsfunktioner” som snart kommer att göra det möjligt att driva hemmet.
I slutet av 2023 lanserade Lucid också ”RangeXchange”, en funktion som gör det möjligt för flaggskeppet Air sedan att ladda andra elbilar direkt med upp till 9,6 kilowatt effekt.
I konkurrenternas fotspår
Med bil-till-hem-laddning ansluter sig Lucid till ett stadigt växande område. Volkswagen började erbjuda funktionen i sin ID-serie 2023, medan Ford har haft den på den amerikanska versionen av pickupen F-150 Lightning sedan lanseringen 2022. General Motors lade till V2H i flera modeller förra året, däribland Chevrolet Blazer EV och GMC Sierra EV.
De koreanska tillverkarna Hyundai och Kia erbjuder funktionen på modeller som Ioniq 5, EV6 och EV9, även på den amerikanska marknaden. Här hemma väntar vi dock fortfarande på tekniken.
Tesla, som säljer energilagringslösningar tillsammans med sina bilar, har nyligen utökat sin V2H-funktion ”Powershare” från Cybertruck till att även omfatta den nya modellen Model Y Performance som lanserades i USA tidigare denna månad. Samma bil här hemma stöder äntligen V2L (ström till verktyg och småelektriska apparater), men V2H är ännu inte tillgängligt.
Europeiskt samarbete med nya återförsäljare
Samtidigt som Lucid arbetar med nya funktioner förändrar företaget också sin försäljningsmodell i Europa. Istället för att sälja exklusivt till konsumenter förhandlar de nu med externa återförsäljare.
Utställningslokalerna kommer fortfarande att ha ”Lucid-känslan”, men kommer inte att ägas av biltillverkaren själv. Detta är ett sätt att lägga till nya försäljningskanaler, förklarar Winterhoff, och en möjlighet att samarbeta med människor som har etablerade kontakter på olika marknader.
Den europeiska marknaden är fortfarande liten för Lucid, som nästan uteslutande säljs i USA, men det är en växande marknad för tillverkaren.
Mer info: lucidmotors.com



