Kia är först med att testa ett digitalt batterikort som kontrollerar varje enskild battericell i elbilar. Systemet ger bilägare löpande statusrapporter och möjliggör mer precisa reparationer. Detta bör innebära längre batterilivslängd och därmed högre andrahandsvärde.
Överträffar EU:s krav
Det digitala batterikortet överträffar EU:s kommande krav på batteridokumentation. Istället för att bara visa batteripaketets totala hälsa övervakar Kias system varje enskild cell. Detta ger mer exakt information om batteriet under hela dess livslängd.
Systemet har testats i en Kia EV3, som skickades från Korea till Europa i februari. Bilen använder ett Dukosi cellövervakningssystem, som skickar realtidsdata om varje enskild cell till det digitala batterikortet.

Att reparera enskilda celler sparar pengar
Till skillnad från dagens system, där hela batterimoduler ofta måste bytas ut när problem uppstår, kan verkstäderna nu identifiera och byta ut endast de defekta cellerna. Detta minskar både tiden och kostnaden för reparationer och gör det möjligt att upptäcka och åtgärda problem tidigare.
Kan öka andrahandsvärdet
För köpare av begagnade bilar är osäkerheten om batteriets skick ofta ett problem. Med Kias batterikort får både säljaren och köparen en korrekt bild av batteriets faktiska skick.
Systemet uppdateras automatiskt efter varje reparation, så att hela batteriets historik finns tillgänglig på ett och samma ställe. Det är inte orimligt att tro att begagnade elbilar med bra batteritillstånd kan säljas till ett högre pris.
Batterikortet ansluts till bilens infotainmentsystem, vilket gör informationen lättillgänglig för ägare, mekaniker och myndigheter.

Europeiskt samarbete
Bakom batterikortet ligger ett europeiskt forskningsinitiativ som undersöker hur EU:s kommande batterikrav kan implementeras i praktiken. Projektet genomförs i samarbete med det EU-finansierade projektet DATAPIPE och ARN, den nederländska organisationen för ansvarsfull hantering av bilar och batterier.
Tekniken har utvecklats så att den kan användas i andra bilmärken och till och med i helt andra branscher.
Kia ligger före kraven
Kia har inrättat en separat intern organisation för att utveckla företagets batterikortstjänst tillsammans med partners från hela värdekedjan för elfordonsbatterier.
Planen är att erbjuda batterikortet för alla el- och hybridbilar som säljs i Europa från februari 2027, i enlighet med EU:s kommande batteriförordning. EU:s batterikort förväntas innehålla över 100 olika datakategorier.



