TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
L&B:s Julkalender 2024 Delta här!

Nyhet

Här är Hyundais nya flaggskepp IONIQ 9

Hyundai tar upp kampen med Tesla Model X och BMW iX med sin nya toppmodell IONIQ 9. Den rymliga familjebilen har en räckvidd på upp till 620 kilometer.

Av / 2024-11-26 - 10:47
Här är Hyundais nya flaggskepp IONIQ 9

Hyundai har äntligen presenterat sin största och mest påkostade elbil hittills. Med IONIQ 9 går koreanerna rakt på premiummärkenas strupe med en stor SUV som erbjuder både avancerad teknologi och en rejäl dos lyx.

Hyundai_IONIQ_9_2024_exterior_V2L_Shot
Stor bil. Foto: Hyundai

Smarta lösningar

IONIQ 9 har en böjd panoramaskärm som kombinerar en 12-tums instrumentpanel med en lika stor infotainmentskärm. Bilen kan också utrustas med digitala dörrspeglar, som var och en visar bilden på en 7-tums OLED-skärm inne i kupén.

AI från ChatGPT

IONIQ 9 får en avancerad röstassistent som drivs av generativ AI. Pressmeddelandet säger inte vilken typ, men på den engelska webbplatsen står det att tekniken kommer från ChatGPT. Hittills har undertecknad bara upplevt en ofärdig version av tekniken, under lanseringen av Peugot E-3008. Men vi förväntar oss att när den mognar kan man göra stora saker med den. Med möjligheten att ha naturliga konversationer om allt från reseplanering till tekniska frågor. Föreställ dig möjligheten att säga: ”Kör mig till Geilo, men jag skulle vilja stanna till någonstans där det finns både god thaimat och en lekplats för barnen” – och få intelligenta rekommendationer baserade på både tillgänglighet, öppettider och användarrecensioner.

Läs också Den mest galna SUV vi någonsin har testat Med Tesla Model X Plaid – världens snabbaste SUV – kan du ta med hela familjen och massor av bagage när du blir av med körkortet ...

Röstassistenten kommer att vara som en artificiellt intelligent reseguide som hjälper dig med allt från att hitta närmaste parkeringsplats med laddningsmöjligheter till att föreslå spännande omvägar längs din rutt. Den kan också kontrollera väderförhållanden och föreslå vad du bör packa för din resa, eller hitta aktiviteter i närheten av planerade laddningsstopp.

Det här är första gången ChatGPT integreras i en Hyundai-bil, och markerar ett betydande steg framåt jämfört med traditionella röststyrningssystem. Här får du en intelligent samtalspartner som både kan förklara bilens funktioner på ett pedagogiskt sätt och hjälpa dig med praktiska uppgifter längs vägen. Det vill säga om det fungerar som vi hoppas.

Annons
Hyundai_IONIQ_9_2024_interior_Swivel_Seat_In-car_theater_16x9 copy
Lounge-känsla. Koppla in en bärbar projektor om du vill. Det finns gott om eluttag. Foto: Hyundai

Praktisk teknologi

100 W USB-C-portar på alla tre sätesraderna gör det enkelt att ladda både bärbara datorer och surfplattor. Funktionen Vehicle-to-Load (V2L) gör att du kan använda bilbatteriet som strömkälla för elektrisk utrustning via en vanlig stickkontakt.

Säkerhetspaketet innehåller det senaste inom förarassistanssystem, inklusive adaptiv farthållare, autobroms med fotgängar- och cyklistigenkänning samt filhållningsassistent. Ett nytt terrängkontrollsystem använder AI för att känna igen vägytan och välja det optimala körläget.

Aktiv bullerdämpning i kupén, tillsammans med fokus på aerodynamik och ett relativt lågt luftmotstånd på 0,269 Cd, ska resultera i en mycket låg bullernivå.

Hyundai_IONIQ_9_2024_interior_All_3_Rows_02_16x9 copy
Den sexsitsiga bilen har kaptensstolar även på den andra raden. Foto: Hyundai

Imponerande räckvidd

Tack vare ett batteripaket på 110,3 kWh kan den bakhjulsdrivna versionen med en motor på 160 kW köras upp till 620 kilometer på en enda laddning (WLTP). Det är betydligt längre än släktingen Kia EV9 (563 km WLTP). Under idealiska förhållanden ska batteriet kunna snabbladdas från 10 till 80 procent på 24 minuter.

IONIQ 9 finns i tre versioner: En med bakhjulsdrift och två med fyrhjulsdrift. Toppmodellen får 160 kW motoreffekt både fram och bak, medan Long Range-versionen kombinerar en 160 kW motor bak med en mindre 70 kW motor fram. Hjulbasen på 3,13 meter är den längsta någonsin på en Hyundai-modell.

Läs också Herregud en sådan bil! En sumobrottare kan inte vara världens snabbaste sprinter. Eller? Möt BMW iX M60.

Lyxig interiör

Interiören är utformad för att ge en luftig loungekänsla med elliptiska designelement och dämpade färger. Ett stort panoramatak släpper in rikligt med naturligt ljus. Kupén kan beställas med antingen sex eller sju säten, där den sexsitsiga kupén har bekväma kaptensstolar på andra raden.

Med den tredje sätesraden nedfälld rymmer bagageutrymmet 1 323 liter. Dessutom har bilen ett lastutrymme på upp till 88 liter i den bakhjulsdrivna versionen (52 liter med fyrhjulsdrift). Släpvagnsvikten är hela 2,5 ton.

Hyundai_IONIQ_9_2024_exterior_Rear_Quarter_2_16x9
Foto: Hyundai

Kommer troligen nästa sommar

IONIQ 9 lanseras först i Sydkorea och USA under första halvan av 2025, för att senare rullas ut i Europa. De exakta lanseringsdatumen för de enskilda europeiska marknaderna har ännu inte tillkännagivits.

Priserna kommer att meddelas i början av det nya året och det ska bli spännande att se hur de står sig i jämförelse med släktingen Kia EV9, som börjar på 807 900 kronor.

Hyundai satsar också på en hållbar profil med omfattande användning av miljövänliga material i interiören, inklusive ekologiskt behandlat läder, återvunnet PET-tyg och biobaserade material. Till och med lacken innehåller inslag av återvunnet däckavfall.

Med sin kombination av lång räckvidd, premiuminteriör och avancerad teknologi kan IONIQ 9 bli en stark utmanare på den växande marknaden för stora eldrivna familjebilar. Det återstår att se om den kan konkurrera med etablerade premiummodeller som BMW iX och Tesla Model X. Och inte minst, hur den står sig i jämförelse med EV9 – som vi var mycket entusiastiska över när vi testade den i våras.

Mer info: hyundai.com

Läs också Kia EV9: Vilken SUV! Med sin hittills största och mest ambitiösa elbil utmanar Kia EV9 de etablerade premiummärkena i el-SUV-segmentet.

Geir Gråbein Nordby
(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Här är Xiaomis nästa elbil

CarPlay 2: Så här kommer framtidens "Apple-bil" att se ut

Hyundais nya super-SUV är klar

Bentleys klassiska veteranmodell återvänder som elbil

Är ny kinesisk elbil snabbast i världen?

Suzuki och Toyota samarbetar kring el-SUV

Batmobilen är till salu

Ioniq 7 blir Ioniq 9 - här är bilderna

Audis eldrivna kombi avtäckt - kommer 2025

Avtäckt: Folkets SUV Skoda Elroq

700 km räckvidd!

Bättre Teslabatterier kommer 2026

Ljud & Bild