Nyhet

Fords elektriska pickup är stenhård

Lika praktisk som tuff: 70 000 personer har redan förbeställt det helt elektriska råskinnet Ford F-150 Lightning. Ljud från B&O får man också.
2022 Ford F-150 Lightning Lariat
forfatter

Ford kan svepa förbi Tesla och vinna kampen om vem som släpper den första el-pickupen. Och inte med vad som helst, utan en elektrisk version av världens mest sålda bil: Ford F-150.

2022 Ford F-150 Lightning
Elektriska F-150 Lightning är Fords starkaste pickup hittills. Foto: Ford

Störst vridmoment

F-150 Lightning får det högsta vridmomentet någonsin för en F-150: 1050 Nm. Med sina 563 hästkrafter river den av 0–100 km/h på 4,5 sekunder! Inte illa för en bil på 3 ton! Det betyder att den kan ta sig fram ”överallt” och kan dra tunga laster. 4 500 kilo, närmare bestämt. Dessutom kan den ha en nyttolast på 900 kilo, fördelat på flaket och lastutrymmet fram (”frunken”) – som rymmer imponerande 400 liter och är godkänt för över 180 kilos last. Och eftersom batteripaketet är fördelat över större delen av fordonets undersida får den elektriska pickupen en lägre tyngdpunkt och därmed bättre köregenskaper än dess fossila syskon.

2022 Ford F-150 Lightning Lariat
Ford F-150 Lightning kan driva alla verktyg och till och med hela hytten. Foto: Ford

Mobilt nätaggregat

Pickupen har så många smarta lösningar ombord att vi verkligen hoppas att den kommer till Sverige. Då vill vi också ha en! Lastbilskort måste man ha, men det är en petitess.

Vad sägs om en strömkälla på 9,6 till elverktyg och andra strömdrivna apparater när du inte är i närheten av ett vägguttag? I det vattentäta, dräneringsbara utrymmet under huven hittar du fyra 120-volts uttag på sammanlagt samt två USB-portar. Som tillval kan du få ytterligare 7,2 kW med fyra 240 V-uttag på baksidan av flaket plus två inuti kupén.

2022 Ford F-150 Lightning Lariat
Infotainment-systemet är centrerat kring en 15,5-tums skärm. Precis som i Mustang Mach-E. Foto: Ford

Nytt infotainmentsystem och automatiska uppdateringar

Ford F-150 Lightning har det nya infotainment-systemet som Ford kallar SYNC4A och om du väljer Lariat-versionen av bilen får du en 15,5-tums pekskärm. Detta är samma infotainment-system som i Mustang Mach-E, fast med ett par extrafunktioner som är skräddarsydda för pickupen. Till exempel information om last och axeltryck och backhjälp för släpvagnar. Med tiden anpassar sig Infotainment-systemet efter förarens vanor och ger på så sätt mer exakt information om återstående körsträcka etc. Apple CarPlay och Android Auto finns också på plats, tillsammans med andra SYNC AppLink-appar.

2022 Ford F-150 Lightning
Tack vare batteripaketet längs hela undersidan får F-150 Lightning en låg tyngdpunkt. Foto: Ford

Ljud från Bang & Olufsen

Lariat-versionen av pickupen är utrustad med ett enkelt ljudsystem från Bang & Olufsen som består av åtta högtalare och en subwoofer. Och 640 watt förstärkareffekt. Till skillnad från i Mustang Mach-E finns det ingen centerhögtalare. Den fossildrivna versionen av nya F-150 finns med ett 18-högtalarsystem som heter Bang & Olufsen Unleashed, men det verkar inte som om det är ett alternativ i den elektriska pickupen.

2022 Ford F-150 Lightning
Appen ger full koll på last och balans. Foto: Ford

Kör själv

Pickupen har en rad avancerade tekniker som gör den lika användbar som cool. Till exempel fullständig självkörning utan användning av ratt på mer än 160 000 km godkända vägar i USA och Kanada. Bilen har också en inbyggd digital våg så att du kan se i appen hur mycket vikt fordonet är lastat med. Och fördelningen av lasten mellan fram- och bakaxlarna. Detta gör att du enkelt kan se om du behöver omfördela lasten för att få bilen i balans. Allt detta är dock extrautrustning.

2022 Ford F-150 Lightning Lariat
Foto: Ford

Nästan 500 km

F-150 Lightning kommer i fyra olika versioner och med två olika batteripaket som räcker till 370 km eller 480 km enligt den amerikanska EPA-mätmetoden, som är strängare än den europeiska WLTP.

– Den är snabbare än F-150 Raptor, har fyrhjulsdrift som standard, har en oberoende bakhjulsupphängning, har en stor frunk, har tillräckligt med ström för ditt hus i tre dagar och kommer att förbättras kontinuerligt med hjälp av OTA-uppdateringar. F-150 Lightning kommer att byggas på Rogue-fabriken där Henry Ford förändrade världen och där min farfar stämplade in varje dag. F-150 Lightning representerar allt vi kan åstadkomma i USA när vi blickar framåt, säger VD och koncernchef för Ford Motor Company, Jim Farley.

2022 Ford F-150 Lightning
Digital instrumentpanel ger en modern känsla. Foto: Ford

Ford F-150 Lightning: Tillgänglighet och priser

Ford F-150 Lightning är till en början avsedd för den amerikanska marknaden och kommer att släppas 2022.

Startpriset för den mest nedskalade versionen med det minsta batteriet är ungefär detsamma som för en vanlig fossil F-150 med liknande konfiguration: cirka 40 000 dollar (före statliga bidrag). Men det är XLT-versionen som förväntas bli storsäljaren. Den börjar på cirka 53 000 dollar med minsta batteriet och motorn (426 hk), men kommer också att finnas med största batteriet och motorn. Om du vill ha alla coola tillbehör är det här varianten som kan skräddarsys med dem.

Vill du däremot ha Bang & Olufsen-ljud och den stora infotainment-skärmen så måste du välja Lariat. Något pris på denna finns dock inte.

Låt oss hoppas att den här pickupen kommer till Europa!

2022 Ford F-150 Lightning Lariat 2022 Ford F-150 Lightning Platinum 2022 Ford F-150 Lightning Platinum 2022 Ford F-150 Lightning XLT 2022 Ford F-150 Lightning Lariat F-150 Lightning Public Charging 8
<
>
Foto: Ford

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.