Har du en Tesla Model S Plaid och tror du är kungen på gatan? Det kommer knappast att vara länge, om BYD får som de vill.
Kinesiska BYD är världens största tillverkare av elbilar och vill nu tydligen också bli den snabbaste. Den nya Yangwang U9 Track Edition erbjuder nämligen svindlande 3 019 hästkrafter (2 220 kW) – en siffra som får resten av gänget att blekna.

Tre gånger så kraftfull som originalet
Standardversionen av U9 är redan den en häftig superbil med hela 1 290 hästkrafter. Track Edition tripplar nästan detta tack vare fyra uppgraderade elmotorer som var och en levererar 755 hästkrafter. Dessa är av en ny generation TZ240XYA permanent-magnetmotorer, som kan nå hastigheter på över 30 000 varv per minut. Det räcker att veta att det är extremt.
Den enorma kraften fördelas till alla fyra hjulen genom BYDs egen e⁴-plattform, som ger oberoende kontroll av vridmomentet till varje hjul. Detta är avgörande för bilens stabilitet och smidighet under extrema körförhållanden.
Toppfarten anges till 350 km/h i de officiella dokumenten, men detta är troligen en elektroniskt begränsad hastighet för att uppfylla vägtillståndet. Den vanliga U9 har redan testats till 391,94 km/h på en testbana i Tyskland, och Track Edition bör kunna gå ännu snabbare.

Extremt fjädringssystem
Sedan har vi fjädringssystemet. Det nya intelligenta styrsystemet DiSus-X övervakar och korrigerar bilens vertikala rörelser på millisekundnivå, så att bilen kan utföra spektakulära manövrar som att ”dansa”, ”hoppa” eller till och med köra på tre hjul!
Det här är inte bara cirkustrick. Förmågan att kontrollera vertikala krafter i varje hörn av bilen är helt avgörande för att hantera extrema G-krafter vid höghastighetskurvor och inbromsningar. DiSus-X kan sänka U9 Track Edition vid höga hastigheter för bättre aerodynamik och väghållning, medan systemet kan höja karossen vid låga hastigheter för att hantera ojämnheter eller hinder. Systemet återvinner till och med energi från hjulens rörelser över gupp.
Samma batteri – blixtsnabb laddning
Överraskande nog använder Track Edition samma 80 kWh litium-järnfosfat (LFP) Blade-batteri som standardmodellen. Med tredubbel effekt kommer räckvidden på banan att förkortas (även om man naturligtvis inte använder hela effekten hela tiden), men BYD har en lösning: ett ultrasnabbt 800-volts laddningssystem.
Bilen stöder snabbladdning på upp till 500 kW och kan laddas från 30 till 80 procent på bara 10 minuter. Track Edition kan därmed köra korta, intensiva pass på banan följt av snabba laddningsstopp – perfekt för rekordförsök på Nürburgring.

Direkt svar på konkurrentens rekord
BYD U9 Track Edition är ett direkt svar på ett nytt konkurrensmässigt tryck. I juni 2025 satte Xiaomi SU7 Ultra nytt banrekord för elektriska produktionsbilar på Nürburgring med tiden 7:04.957 och slog därmed både Rimac Nevera och standard Yangwang U9 från tronen. Den senare hade tiden 7:17.900.
Detta har satt BYD under enorm press, och Track Edition är deras vapen för att ta tillbaka förstaplatsen. Med sin enorma effektökning är det tydligt att BYD siktar på att slå alla rekord för elbilar på den legendariska, tyska banan.
Jämfört med konkurrenterna är siffrorna imponerande. Rimac Nevera R har ”bara” 2 107 hästkrafter, Lotus Evija 1 972 hästkrafter och Xiaomi SU7 Ultra 1 548 hästkrafter. Track Edition har alltså över 900 hästkrafter mer än sin närmaste konkurrent.

Kommer till Europa
Yangwang U9 Track Edition är en viktig strategisk pjäs i BYDs globala ambitioner. Företaget har bekräftat planer på att introducera Yangwang-märket i Europa 2026, vilket gör dem till den första kinesiska biltillverkaren i Europas toppskikt av lyxbilar.
Track Edition blir ett teknologiskt skyltfönster för BYD:s mest avancerade system och är utformad för att övervinna den negativa uppfattningen av kinesiska märken på västerländska lyxmarknader. Genom att sätta nya rekord på Nürburgring, Europas mest prestigefyllda bana, kommer BYD att sända ett kraftfullt budskap: kinesisk ingenjörskonst kan inte bara konkurrera med, utan även överträffa europeiska märken på deras egen hemmaplan.

BYD Yangwang U9 Track Edition: Pris och tillgänglighet
Standardversionen av Yangwang U9 kostar 1,68 miljoner yuan (cirka 2,4 miljoner kronor) i Kina. Track Edition förväntas kosta betydligt mer, troligen väl över 3 miljoner kronor.
För europeiska kunder kommer priset att bli ännu högre på grund av importtullar på upp till 17 procent och eftersom vi dessutom har högre moms än Kina. Lägg till att det också kostar mycket pengar att genomföra säkerhetstester genom Euro NCAP, och det är lätt att se att priset kommer att öka dramatiskt när bilen når europeiska marknader.
BYD har inte bekräftat exakt lanseringsdatum, men Track Edition förväntas bli tillgänglig i Kina först, innan den når Europa som en del av Yangwangs expansion 2026.
Källa: Forbes
Mer info: byd.com



