TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

BMW iX1 eDrive20 crossover

Blir BMW:s billigaste elbil.

Av / 2023-09-28 - 23:07
BMW iX1 eDrive20 crossover

Den kompakta crossovern från BMW är ett tilltalande alternativ för de som gillar SUV-stilen och trivs bäst med att sitta lite högre upp från marken. Även om den inte tillhör BMW:s sportigaste modeller är den rolig att köra och erbjuder en fin kombination av komfort och dynamiska köregenskaper.

Den finns nu i en billigare version med framhjulsdrift istället för fyrhjulsdrift. BMW iX1 eDrive20, som den heter, erbjuder i övrigt samma funktioner som iX1 xDrive30 med fyrhjulsdrift.

Läs också Raffinerad lyx i premiumklassen BMW iX1 xDrive30 är ett givet val för alla som uppskattar körglädje men även behöver praktiska egenskaper.

Räckvidden med bilens 64,8 kWh-batteri uppges vara 475 km. Beroende på utrustningsversion anger BMW förbrukningen till mellan 15,4 och 17,2 kWh/100 km, så räckvidden är någonstans mellan 430 och 475 km enligt WLTP-standarden. Snabbladdning är möjlig med upp till 130 kW, och BMW säger att man kan ladda från 10 till 80 procent på 29 minuter. Om hastigheten håller vad den lovar bör du kunna ladda 120 kilometers räckvidd på 10 minuters snabbladdning.

Foto: BMW

Snabbladdare är lätta att hitta på navigationsskärmen, och när man har valt en lämplig laddstation förvärms batteriet för att maximera laddningseffekten när bilen är inkopplad.

Foto: BMW

BMW blir ingen racerbil, men 0–100 km/h på 8,6 sekunder är respektabelt för en kompakt familje-SUV, som har en elmotor med en effekt på 150 kW/204 hk och ett vridmoment på 250 Nm. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 170 km/h.

Annons
Foto: BMW

Instegsmodellen är utrustad med BMW:s förarassistanssystem, klimatanläggning med dubbla zoner, navigation och kommer att finnas tillgänglig i tre utrustningsnivåer: Charged, som också har adaptiva strålkastare med helljusassistent, trådlös mobilladdning, rattvärme, dragkrok och möjlighet att köpa till BMW:s mer avancerade Driving Assistant Plus i appen.

Läs också Volvo EX30 uppvisad Se bilderna på Volvos nya baby.

Charged Plus är nästa steg på utrustningsfronten och har även elektrisk stolsinställning med minne och massage i förarsätet. Harman Kardon ljudanläggning ingår här, liksom Live Cockpit med head-up display och mer avancerad parkeringsassistent.

Foto: BMW

Fully Charged är den version som även kommer med Driving Assistant Plus inkluderat, samt M Sport designdetaljer både in- och utvändigt.

Priserna börjar på 599 000 kronor. iX1 eDrive20 kan beställas nu, med produktionsstart i november.

Läs också Lyx i premiumklassen Den ser kanske inte lika spännande eller tuff ut, men EQA 250 är en njutning på insidan.

 

Lasse Svendsen
Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Bättre Teslabatterier kommer 2026

Nya Peugeot E-408

Kompakta Skoda Elroq redo för den svenska marknaden

Dyr el-MTB ska matcha dyr el-SUV

Elsparkcykel för terrängen

Nissan ska tillverka elektrisk GT-R

Vad hände med elbilsrevolutionen?

Äntligen: Handsfree-körning i Europa

750 km räckvidd och inbyggd ChatGPT

Nissan trimmar Ariya

Tesla Cybertruck till din tjänst!

Från drönare till elcyklar