TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik

Nyhet

VW ID. Buzz kämpar med låg efterfrågan

Volkswagen har stoppat produktionen av den elektriska skåpbilen vid sin fabrik i Hannover. Högt pris och begränsad räckvidd anses vara orsaken till de nedslående försäljningssiffrorna.

Av / 2025-10-24 - 09:03
VW ID. Buzz kämpar med låg efterfrågan

Volkswagen Nutzfahrzeuge har stoppat produktionslinjerna vid sin fabrik i Hannover-Stöcken i minst fem dagar på grund av fallande efterfrågan på den eldrivna VW ID. Buzz och den förbränningsmotordrivna Multivan.

Produktionsstoppet, som inleddes i veckan, är en direkt reaktion på den svaga försäljningen i både Europa och USA, enligt tyska medier. Det faktum att L&B Home utnämnde VW ID. Buzz Pro till Årets Bästa elbil redan 2023 har uppenbarligen inte bidragit till att öka efterfrågan.

Läs också TEST: Volkswagen ID. Buzz Pro Den moderna versionen av folkvagnsbussen är en riktig fullträff – bortsett från ett problem.

Fabriken i Hannover har en årlig produktionskapacitet på 130 000 bilar, men försäljningen har varit långt ifrån detta. I Tyskland har knappt 6 400 nya ID. Buzz-bilar registrerats hittills i år, medan den amerikanska marknaden endast sålde 2 469 bilar under tredje kvartalet 2025.

Detta motsvarar en fabriksutnyttjandegrad på mindre än 30 procent baserat på siffrorna för 2023, då cirka 35 000 ID. Buzz-fordon såldes globalt. De berörda anställda använder nu tiden för att ta ut ledighet i stället för övertid, och Volkswagen har lämpligt nog planerat produktionspausen så att den sammanfaller med höstlovet i delstaten Niedersachsen.

Läs också Nyhet: Volkswagen överger sin egen mjukvaruutveckling till förmån för Rivian och Xpeng Efter år av problem med sin mjukvarudivision Cariad köper Volkswagen nu teknologi från amerikanska Rivian och kinesiska Xpeng istället för att utveckla den själv.

Ett särskilt problem i USA: För dyr för räckvidden

ID. Buzz har ett startpris på knappt 50 000 euro i Tyskland, medan den amerikanska modellen kostar från cirka 61 500 dollar. Detta placerar den elektriska skåpbilen i samma prisklass som premium-SUV:ar, även om specifikationerna inte nödvändigtvis motsvarar varandra.

Annons

Den amerikanska miljöskyddsmyndigheten (EPA) anger räckvidden till mellan 231 och 234 miles (372-377 km), men oberoende tester visar att den faktiska räckvidden på motorväg vid 75 mph endast är 190 miles (306 km). Som jämförelse erbjuder dess direkta konkurrent, Kia EV9, en räckvidd på motorvägen på 240 miles med ett lägre ingångspris på cirka 56 400 dollar. ID. Buzz är också cirka 50 procent dyrare än Volkswagens egen ID.4, som börjar på cirka 41 000 dollar.

För köpare som vill ha en större batterikapacitet stiger priset snabbt till över 60 000 Euro, och det höga priset i förhållande till den begränsade räckvidden har visat sig vara ett hinder för många potentiella köpare. Särskilt på den amerikanska marknaden, där långa körsträckor är normen, har den låga räckvidden på motorvägar slagit hårt.

Volkswagen ID Buzz with cousin scaled 1 1920x1080 1
(Foto: Volkswagen)

Hög tillfredsställelse bland köpare

Paradoxalt nog rankades ID. Buzz högst i kategorin minibussar i konsultföretaget J.D. Powers årliga APEAL-undersökning för 2025. Undersökningen mäter ägarnas emotionella anknytning till och entusiasm för sin bil, och ID. Buzz fick särskilt beröm för sin exteriördesign, elektriska drivlina och användarvänliga interiör.

Ägarna är alltså nöjda med bilen, men priset och räckvidden verkar avskräcka många potentiella köpare.

Medan Volkswagenkoncernens totala försäljning av eldrivna skåpbilar i Europa ökade med 73 procent under första halvåret 2025 och koncernens globala leveranser av BEV ökade med nästan 47 procent, har ID. Buzz har inte lyckats hänga med.

Den svaga utvecklingen mitt i en annars stark tillväxt för eldrivna skåpbilar tyder på att problemen är specifika för ID. Buzz och inte ett allmänt marknadsproblem.

Läs också Nyhet: Tesla Model S och Model X uppgraderas – men kan det rädda försäljningen? Tesla uppgraderar Model S och Model X med bättre bullerdämpning, luftfjädring och längre räckvidd. Men med höga priser överskuggas flaggskeppen fortfarande av Model 3 och Model Y.

Ny plattform lovar förbättringar

Volkswagen planerar att lansera nästa generation av ID. Buzz på den uppdaterade MEB+-plattformen 2026. Enligt tillverkaren lovar den nya plattformen, som också kommer att användas för den kommande eldrivna VW Polo, förbättrad räckvidd, kortare laddningstider och effektivare produktion.

Det är dock ännu inte beslutat om den nuvarande modellen kommer att få en teknisk uppdatering i mitten av livscykeln eller om Volkswagen kommer att vänta på den stora modelluppdateringen.

(f. 1973): Chefredaktör L&B Home. Peter har arbetat för Ljud & Bild sedan 2012. Han har varit aktiv som teknikjournalist i många medier sedan 1998, bland annat som chefredaktör för prylmagasinet GEAR och som journalist för tidningarna PC World och Privat Computer. Peter skriver om mobiltelefoner och andra bärbara enheter samt om teknisk innovation, inklusive 5G, elektrisk mobilitet och smarta hem.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Ny elbil från Kia för cirka 300 000 kronor

Den billigaste Teslan någonsin

BYD ökar batterigarantin avsevärt

Den här kommer långt

Google uppgraderar Android Auto med Gemini

Elektriska Porsche Cayenne har 1 156 hk

Över 3 500 nya snabbladdare på väg

Porsche slopar laddkabeln

Tesla arbetar med CarPlay

Ford får grönt ljus för självkörning i hela Skandinavien

Kia utmanar VW ID. Buzz

Honda lanserar elmotorcykel i Europa