Däcken är den enda kontakten mellan bilen och vägen. De har en enorm inverkan på säkerhet, komfort och, inte minst, räckvidd. Trots detta är det många som inte inser att elbilar ställer andra krav på däcken än traditionella bilar med förbränningsmotor.

Tyngre bilar ställer högre krav på däcken
Elbilar väger mer än motsvarande fossilbilar. Batteripaketet ger en låg tyngdpunkt och högt vridmoment från stillastående. Det innebär att däcken måste tåla mer vikt och större påfrestningar vid acceleration. Om du väljer fel däck kommer du att uppleva snabbt slitage, sämre grepp och ökad risk för överhettning.
Den tysta drivlinan avslöjar också ljudet från däcken. Rullmotståndet påverkar hur långt du kan köra på en enda laddning. Därför bör du inte bara hoppa på det första erbjudandet du ser.
Det här bör du tänka på
Lastindexet måste vara godkänt för bilens totalvikt – kontrollera registreringsbeviset och välj minst motsvarande eller högre index. Testfakta och Vi Bilägare har visat att rena «eco»-sommardäck kan ge betydligt längre bromssträcka på våt väg än mer balanserade premiumdäck.

Behöver du ”elbilsdäck”?
Flera däckproducenter märker nu utvalda modeller som särskilt anpassade för elbilar. De har förstärkta slitbanor och sidoväggar för hög vikt och mönster som är anpassade för lågt rullmotstånd och låg bullernivå.
För stora och tunga el-SUV:ar kan sådana däck vara ett klokt val. Du behöver dock inte nödvändigtvis ”elbilsdäck” så länge däcken har rätt belastningsindex, bra testresultat och balanserar rullmotstånd mot grepp.
Dessutom används lägre rullmotstånd för att öka räckvidden. Om detta är för lågt kan det påverka både bromssträckan och väggreppet på våt asfalt.
Sommardäck
För en tung elbil bör du prioritera våtgrepp och stabilitet först, och låta räckvidd komma som bonus. Svenska tester har dokumenterat att vissa eco-däck ger märkbart längre bromssträcka på våt asfalt. Byt gärna vid 3-4 mm mönsterdjup, vänta inte till lagens minimum på 1,6 mm.

Vinterdäck: nordiska eller kontinentala?
För elbilar står valet mellan nordiska dubbfria vinterdäck, kontinentala vinterdäck och dubbdäck. Nordiska dubbfria är anpassade för kyla, is, snö och slask – sådant vi känner igen från stora delar av Sverige. De har mjuk gummiblandning som håller sig flexibel i sträng kyla, och mönster med mycket lameller för att bita på is och hårdpackad snö. Dessa däck passar bäst om du kör mycket där det verkligen är vinter: Norrland, inlandet eller fjällområdena.
Kontinentala vinterdäck är designade för mildare vinterförhållanden med mycket bar asfalt och sporadisk snö. De har hårdare gummiblandning, mindre lamellering och bättre stabilitet på våt asfalt. Dessa passar främst för elbilsägare som bor längs kusten i södra Sverige eller i storstadsområden där vägen oftast är bar och saltad.
Dubbdäck är fortfarande kung på ren is och polerad is i backar. För tunga elbilar i områden med ofta isbelagda vägar kan det vara ett bra säkerhetsval. Nackdelen är mer buller, som blir extra hörbart i elbil.
Rätt tryck och lugn körstil
En tung elbil i kombination med för lågt lufttryck orsakar extremt slitage, sämre räckvidd och sämre stabilitet. Kontrollera trycket oftare på vintern. Brutal acceleration sliter ut däcken på tunga elbilar förvånansvärt snabbt. En jämn körstil ger både längre livslängd på däcken och bättre räckvidd.
Några av våra rekommendationer för bildäck
| Däck | Styrka | EV-relevans |
|---|---|---|
| ☀️ Sommardäckk | ||
| Pirelli Scorpion | Gott motstånd mot vattenplaning (Motor ’25) | God blanding av grepp och komfort, lugna under press |
| Continental PremiumContact 7 | Extremt grepp på torrt/vått underlag | Adaptiv blanding tål EV-vikt utan att mista grepp |
| Michelin Primacy 4+ | Marknadsledande livslängd | «EverGrip» säkrar trygghet under hela däckets livslängd |
| ❄️ Vinterdäck – nordiska (dubbfria) | ||
| Nokian Hakkapeliitta R5 | Referensen för nordisk vinter | Mjukt gummi och lameller ger grepp från stillastående på is |
| Continental VikingContact 8 | Bäst isgrepp i test (Motor ’25) | Lågt rullmotstånd och stabil stomme för tunga bilar |
| Pirelli Ice Friction | Bäst mot vattenplaning | Viktigt för breda EV-däck som lätt flyter på slask |
| 🌧️ Vinterdäck – kontinentala (dubbfria) | ||
| Conti WinterContact TS 870 P | Testvinnare, bäst på våt asfalt | Styvt mönster ger stabilitet i hög fart med tung bil |
| Goodyear UG Performance 3 | Miljövänligt allrounddäck | Lågt slitage (mikroplast) och lågt rullmotstånd |
| Bridgestone Blizzak 6 | Lång körsträcka (AutoBild) | «Enliten»-teknologi reducerar roterande massa |
| 🔩 Dubbdäck | ||
| Nokian Hakkapeliitta 10 SUV | Bäst vintergrepp (is/snö) | Aramid-sidaväggar tål tung vikt och gropar i vägen |
| Goodyear UG Arctic 2 SUV | Bra grepp, lägre ljudnivå | «SoundComfort» dämpar dubbljud i tysta elbilar |
| Continental IceContact 3 | Bra på snö och bar asfalt | Vulkaniserade dubbar sitter fast trots högt EV-moment |
Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total år!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!


