NyhetTa kontroll över kameran

Ta kontroll över kameran

Solens värmande strålar är inte alltid fotografens bästa vänner. Här får du lära dig hur du undviker dem – och fyra andra saker som förstör dina bilder.
forfatter

Ljus är helt nödvändigt när man fotograferar. Men det kan bli för mycket av det goda. I en del fall blir bilderna inte särskilt lyckade. Hårda skuggor, färgstick och motljus är de vanligaste problemen.

Här är fem tips som hjälper dig att undvika dåliga påskbilder.

1. Se upp för motljus

Om du tar bilder med mobilen så använder den sig av avancerad bildbehandling med artificiell intelligens för att ta avgöra hur bilden ska exponeras. Det fungerar inte alltid lika bra. Och precis som en större kamera kan mobilen ha svårt för att lysa upp motivet där du helst vill att det ska vara ljust.

Motljus kan alltså ge mörka, underexponerade bilder. Men det undviker du genom att göra så här:

I mobilen väljer du fokus och ljusmätning genom att trycka på skärmen där du vill att bilden ska exponeras korrekt. Om du har en mobil med mer avancerade bildinställningar så leta efter symbolen som visar punktmätning och välj den innan du tar bilden.

Annons

Praktiskt taget alla riktiga kameror har punktmätning, så här är det lättare att kompensera för motljus. Ett extra tips kan vara att programmera en av knapparna på kameran för att välja ljusmätning. På så sätt är du bättre förberedd för svåra ljusförhållanden.

Ögonblicksbild av Natalya. Den vänstra bilden är tagen med vanlig ljusmätning och den högra med punktmätning. Foto: Lasse Svendsen

2. Använd blixt

Blixt i solen? Javisst. Blixt är det enklaste sättet att lysa upp skuggor, använd den gärna i bilder av människor. I solljus sätter varken mobiler eller mer avancerade kameror på blixten automatiskt, så du måste aktivera den själv. Om kameran har en så kallad upplättningsblixt (fill-in) så kan du välja den för att lysa upp skuggor utan att blixtljuset blir för starkt.

Välj Upplättningsblixt från menyn i kameran eller mobilen. Foto: Lasse Svendsen

3. Lura vitbalansen med det här knepet

Alla har sett hur snö ändrar färg i bilderna. Det vackra, snötäckta landskapet med oändliga skidspår förstörs av en skarp blå ton som fanns där när bilden togs – och vad som är ännu värre är att ansikten får en sjukhusblå hudfärg som inte klär någon.

Om mobiltelefonen ger dig en möjlighet att välja vitbalans själv, vilket man kan på alla vanliga kameror, så väljer du en varmare färgtemperatur genom att titta på skärmen hur snön går från blått till vitt när du ändrar färgbalansen. På en kamera kan du själv mäta vitt genom att rikta kameran mot den vita snön och ta en bild som lagrar vitbalansen, eller genom att trycka på WB-knappen och vrida vitbalansen i rätt riktning.

Välj WB och justera vitbalansen för att undvika att snön blir blå. Foto: Lasse Svendsen

4. Gå närmare

Om du vill föreviga ett glatt gäng i solgasset vid stugan så bör du gå så nära att människorna dominerar bildytan. Så länge stugan inte är ritad av Frank Lloyd Wright är det inte väggen som är intressant, utan människorna i motivet. Samma sak gäller om du ska ta bilder av vårens första snödroppar, påskliljor eller andra små saker som lätt försvinner i bilden om du inte går tillräckligt nära.

Annons
Så nära som möjligt. Foto: Lasse Svendsen

5. Gå längre bort

Regeln om att gå närmare är till för att brytas. Till exempel när du ska föreviga barnets första hoppfulla skidtur. Då ser det bara konstigt ut om du går så nära att du inte får med skidorna eller landskapet i bilderna. Annars blir det inte lätt att se var någonstans bilden är tagen och utsnittet blir för snävt. Gå längre bort så får du med landskapet, landmärken och miljön kring motivet. Då blir bilden genast mer intressant.

Skapa fina effekter i bilderna genom att gå lite längre bort från motivet. Foto: Lasse Svendsen

Läs alla artiklar i en vecka för 19:-

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Läs också: