annons
annons
annons
(Foto: Tillverkare)
annons

Guide till bra semesterbilder

Minns du hur det kändes när solen gick ner i havet på stranden i Grekland? Eller hur lukten av knattrande Vespor blandades med doften av espresso på caféet i Florens? Eller hur det doftade av fuktigt gräs och våta stenar när tältduken drogs undan den där morgonen ni vandrade i fjällen? För att inte glömma stämningen på torget i Bilbao när den baskiska paraden dundrade över kullerstenarna med färgglada kostymer och högljudd musik?

De flesta av oss har många minnen av resor vi har gjort, men få saker kan förstärka och förlänga upplevelserna – och minnena – som bilder och videofilmer.

Framför allt om de är bra.

Alla har vi tagit dåliga bilder. För de flesta av oss började det med att de flesta motiven blev dåliga. Men så småningom fick man koll, lärde sig kameran och blev mer kräsen med bildkvaliteten. Erfarna fotografer erkänner gärna att det tar ett tag innan man blir bra, många av dem har lagt ner ett hårt arbete innan de gjorde sig ett namn och skaffade sig ett yrke som de kunde leva på.

Men även för oss som inte ska bli yrkesfotografer kan det finnas mycket att lära av proffsen. Här har vi samlat några av de bästa tipsen på hur man gör för att bilderna ska bli bättre – i det här fallet handlar det om semester- och resebilder.

Lär känna kameran

Om du redan kan det mesta om kameran kan du hoppa över det här avsnittet. Om inte så är mitt tips att ladda batteriet först, ta fram bruksanvisningen och kameran och sedan gå igenom första halvan av bruksanvisningen. Det är där det mest grundläggande och viktigaste står.

Lär dig hur kameran beter sig när du ändrar bländare och slutartid. Läs om hur ljusmätningen fungerar, ta reda på hur du själv kan avgöra vilken typ av autofokus som passar bäst för motivet du har framför dig. Lär dig ett par grundläggande regler. Till exempel rule of thirds, eller det gyllene snittet. Moderna kameror kan visa ett rutnät på skärmen och i sökaren, som linjer man kan navigera efter. Använd dem. Allting behöver inte vara precis i mitten i alla bilder.

Hoppa över de mest avancerade funktionerna. Dagens kameror, till och med de billigaste, har alldeles för många funktioner och de flesta av dem behöver du ändå inte.

Glöm inte tillbehören

Ett par saker är extra praktiskt att ha med sig på resan. Ett extra batteri och ett extra minneskort är obligatoriskt. Det kan också vara klokt att ta med sig ett fickstativ till bilderna av solnedgången. En liten väska eller bag som rymmer allting är inte heller så dumt. Åtminstone om man planerar att ha med sig extra objektiv. Ta gärna med en mikrofiberduk för att torka av kameran och linsen på framsidan. Och glöm inte laddaren. Moderna kameror kan laddas via USB också, då kan man använda mobilladdaren för att ladda batteriet.

Flygplatser är en del av resan och ett bra ställe att hitta kontraster.
Flygplatser är en del av resan och ett bra ställe att hitta kontraster.

Ta många bilder, men överdriv inte

Ett 64 GB minneskort rymmer tusentals bilder och många timmars video. Men det är inte en uppmaning till att ta serier med 10 bilder/s hela tiden och av allt du ser. Kom ihåg att du kanske ska välja ut en tiondel av bilderna efteråt, de som blev riktigt bra. Men ta inte bort bilderna direkt i kameran. Vänta tills du har laddat upp allihop till din dator eller iPad. Det finns inget som är så dystert som den hemska känslan när man upptäcker att man tyvärr raderade allting på minneskortet, inte bara den där bilden som blev suddig.

Slutartid och bländare

De flesta bilder går utmärkt att ta med kamerans automatiska program. Då kan man koncentrera sig på innehållet och inte så mycket på det tekniska.

Men det kan dyka upp många situationer där det är smart att själv ta kontrollen. Porträtt kan till exempel bli väldigt fina med bländare mellan f1,4 och f2,8. Lite beroende på hur mycket av bakgrunden du vill ha skarp. Landskap och arkitektur, däremot, behöver en mindre öppning för att få stort skärpedjup. Börja med minst f8, upp till f16 för större djupskärpa.

Korta slutartider är att föredra till sport och action. Du får inga skarpa bilder av en örn som flyger med 1/60 sekund. Prova med 1/500 s eller ännu kortare. 1/60 s och till och med 1/30 s räcker ofta fint när motivet står still. Särskilt om kameran har bildstabilisator.

Längre slutartider än 1/60 s passar för att föreviga rörelser, till exempel en bäck eller ett vattenfall. Men även för gatufoto, om du vill ha rörelse i bakgrunden och följer motivet genom att panorera med kameran.

Staden

Ovanliga motiv finns överallt.
Ovanliga motiv finns överallt.

Enligt resebyråerna är det många som åker på semesterresor till städer. Inte bara på sommaren, utan hela året. Då är en normalzoom det perfekta allroundobjektivet. Det täcker vanligtvis från 24 eller 28 mm vidvinkel till 70 eller 80 mm brännvidd, vilket passar semesterfirare.

De flesta städer är en outtömlig källa till motiv. Om du till exempel är i Florens behöver du en vidvinkel, men kom ihåg att få med djupet i bilderna. Ett foto av katedralen taget rätt framifrån är jättetråkigt. Få med något i förgrunden, leta efter vinklar som visar måtten och dimensionerna och kom ihåg att det är trevligt att se något mellan för- och bakgrunden. Var inte rädd för att prova andra vinklar. Fäll ut pekskärmen och se om du kan hitta mer spännande bildvinklar.

Ta bilderna med solen i ryggen, eller ställ in blixten för att fylla ut ljuset om du måste ta bilder i motljus.

Ska du ta bilder av dina nära och kära så rada inte upp dem framför katedralen. Det är ju inget skolfoto. Gå inte för nära, då får du inte med något av bakgrunden. Leta efter färger i motiv som annars mest är grå och vita. Gatufotografer är bra på sådant. De letar efter det ovanliga i vanliga situationer. Gör samma sak.

Ta inte – inte! – bilder av maten hela tiden. För det första ser det väldigt korkat ut och för det andra är ingen intresserad av att se bilder på pizzan du åt på semestern. Ät upp maten, drick ur och ta sedan bilderna.

Alternativt objektiv:

En vidvinkel på 24 mm eller en vidvinkelzoom som täcker 15–30 mm är perfekt för städer.

Exempel på kamerainställningar:

Programautomatik, flerfältsljusmätning, utfyllnadsblixt, enkel autofokus och stillbild.

Förvänta dig alltid det oväntade.
Förvänta dig alltid det oväntade.

Stranden

Om du befinner dig på en offentlig strand så är det inte så lämpligt att gå runt med ett långt teleobjektiv. Det väcker uppmärksamhet och ser misstänkt ut. Välj hellre en normalzoom eller en vidvinkel om du har. Ska du ta bilder av barnen och sandslotten får du riktigt snygga bildvinklar med 25 till 50 mm. På stranden är solen ofta stark, ha den bakom dig och var inte rädd för att använda blixten för att lysa upp skuggor.

Det är inte många saker som är lika romantiska som strandpromenader efter middagen på kvällen. Ta med ett litet stativ och ta bilder när ljuset växlar från blått till rosa. Bilder på solnedgångar gör folk sömniga, så försök få med människor, båtar eller några intressanta föremål. Sand, vatten och en sol som doppar hakan i vattnet är tråkiga på egen hand.

Om du inte har en kamera som är vattens-
kyddad är det smart att ha den i en väska. Ta med oparfymerade våtservetter att torka ren kameran med. Använd dem inte längst fram på linsen, där tar du mikrofiberduken eller en objektivborste.

Alternativt objektiv:

Med ett makroobjektiv ser du en helt ny värld.
Med ett makroobjektiv ser du en helt ny värld.

En flexibel vidvinkelzoom som ovan nämnda 15–30 mm är ett praktiskt val, men normalzoomen räcker långt.

Exempel på kamerainställningar:

Programautomatik, flerfältsljusmätning, utfyllnadsblixt, enkel autofokus och stillbild. Prova att exponera manuellt och välja bländare och slutartid själv när du fotograferar solnedgångar.

Vägen

Om du är passagerare i bilen så lägg inte kameran i bakluckan. Det går nämligen att ta väldigt fina bilder från bilfönstret. Gärna i farten. Experimentera med slutartider, filma gärna men använd helst inte ett teleobjektiv. Det är svårt att få skarpa bilder med en 300 mm om det går undan. Håll dig till normalzoomen.

Stick inte ut kameran eller kroppen långt ifrån bildörren. Veva ner rutan och håll kameran på insidan så att vinden inte får tag i den.

När ni stannar, även om det bara är för att tanka, så passar det fint att ta lite bilder som kan dokumentera bilresan. Ta på byggnader, monument, landskap och människor som kan berätta var någonstans ni åkte. Fråga innan du tar bilder av människor, acceptera om de inte vill och rikta då kameran mot något annat i stället.

Alternativt objektiv:

Standardsvaret är som alltid en 15–30 mm vidvinkelzoom, men en ljusstark 28 eller 35 mm med avstängd autofokus kan vara ett mindre utmanande val. Då kan du fokusera själv och slipper att autofokusen jagar oavbrutet när motiven susar förbi.

Exempel på kamerainställning:

Bländarautomatik, slutartider över 1/500 s – eller under 1/60 s för rörelseoskärpa. Centrumdominerad ljusmätning, ingen blixt, manuell fokus och seriebilder.

Världen

Många globetrotters har rest jorden runt med bara en kamera och en enda brännvidd. Det kan du också göra, men har du med dig ett par extra objektiv, och kanske en extra kamera, så är du säker på att kunna föreviga allting. Nästan allting, åtminstone. Det finns egentligen inga speciella fotoregler för jorden runt-resenärer. I grund och botten gäller samma regler där som annars. Reser man runt i världen är man på Kinesiska muren ena veckan, på en strand i Thailand nästa och i Sydney veckan därpå.

Använd förgrunden för att skapa djup.
Använd förgrunden för att skapa djup.

Respektera att inte alla gillar att bli fotograferade. Ta kontakt och fråga, får du lov är det hövligt att visa bilden efteråt. Ta inte bilder av poliser eller soldater utan att fråga först. Om du får lov kan det hända att de älskar att bli plåtade. Men det kan man inte veta innan.

Om du behöver ta bilder av något som kan innebär att situationen blir obehaglig så var diskret och använd elektronisk slutare, vinkla ut skärmen och håll kameran bort från ansiktet.

Alternativt objektiv:

Även om man kan klara sig med 35 mm på en Fujifilm X100F så är en systemkamera ofta ett bättre val. Då kan en 24 mm vidvinkel och den obligatoriska vidvinkelzoomen passa. Med den har man så man klarar sig för landskap, gatubilder och arkitektur. En ljusstark vidvinkel eller ett normalobjektiv som 35 mm/f2 eller 50 mm/f1,4 är utmärkt på kvällen och inomhus, och en ljusstark 85 mm är perfekt för porträtt. En 70–200 mm eller 100–300 mm telezoom bör också ligga i väskan om man tänker fotografera djur i naturen.

Exempel på kamerainställning:

Slutarautomatik med valfri bländare, flerfälts-
ljusmätning, ingen blixt, enkel autofokus och stillbild. Spotmätning och bländare f1,4 till f2,8 i porträtt.

Fråga först, då är det trevligare att ta bilder av människor.
Fråga först, då är det trevligare att ta bilder av människor.

Fjällen

Packa lätt. Det är sällan någon poäng med att ta med all fotoutrustning man har på en vandring. Här kommer Olympus och Panasonics system-
kameror, men även Fujifilms X-serie, verkligen till sin rätt. De är små och lätta kameror med utmärkta zoomobjektiv som inte tar mycket plats eller väger mycket.

Ett knippe filter kan vara fint att ha med sig. Till exempel ett ND-filter för att dämpa ljuset så att man kan ta bilder med långa slutartider i starkt ljus. Kom ihåg att ett lättviktsstativ är väldigt praktiskt.

Förutom ND-filtret kan ett polariseringsfilter vara guld värt för att få större kontrast i himlen och dämpa reflektioner i bäckar och vatten. Ett graderat gråfilter är effektivt för att förmörka himlen utan att dämpa förgrunden. Om du vill ha varmare färger kan ett tonat filter vara fint.

Allt det här kan man inte bära runt i väska. Man behöver en ryggsäck med regnskydd. Till exempel från Lowe Pro, som gör några av de bästa, Think Tank eller Mind-
shift.

Ta bilder även i svagt ljus.
Ta bilder även i svagt ljus.

Alternativa objektiv

Vidvinkel, vidvinkel, vidvinkel. Landskap som förevigas med 18 mm eller mer kan se riktigt spektakulärt ut. En 100–300 mm eller en ljusstark 70–200 mm är given när man vandrar i fjällen. Upptäck en ny värld med ett makroobjektiv mellan 50 och 100 mm, helst med 1:1-förstoring.

Exempel på kamerainställning

Slutarautomatik med bländare f8 till f16, centrumdominerad ljusmätning, ingen blixt, enkel autofokus och stillbild. Välj kontinuerlig autofokus och seriefoto när du fotograferar vilda djur.

 

Gatufoto handlar om att hitta det ovanliga i vanliga situationer.
Gatufoto handlar om att hitta det ovanliga i vanliga situationer.
Du måste varea prenumerant för att läsa vidare.
Redan prenumerant Logga in
Stäng meny