Recension: Zack Snyder’s Justice League

Tidernas största och mest lyckade remake

Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Annons
Annons
forfatter

Med storfilmen Justice League (2018) skulle Warner och DC Comics äntligen ta upp kampen med Disneykoncernens mycket större Marvel-universum.

Konstnärliga meningsskiljaktigheter

Det var många av Warner-cheferna som blev överraskade (och besvikna) över hur mörk regissör Zack Snyder gjorde tvekampen mellan DC-ikonerna Superman och Batman i hans första film för filmbolaget.

Stor oenighet mellan studiotopparna och regissören ledde till en lång och stökig inspelning av Justice League. När Snyder sedan, till råga på allt, råkade ut för en familjetragedi drog han sig omedelbart ur hela projektet.

 

Annons

I samband med nylanseringen sade filmens producent – och tillika Snyders hustru – Deborah, så här till Vanity Fair, efter att hon sett 2017-versionen för första gången:

It was just…it’s a weird experience. I don’t know how many people have that experience. You’ve worked on something for a long time, and then you leave, and then you see what happened to it.

Trots att det mesta av originalfilmen regisserades av Joss Whedon, som både radikalt skrev om och filmade om massor av scenerna, klistrade Warner Snyders namn på affischen – som regissör.

Läs också

Justice League

Resultatet var en märklig och helt oförlöst filmupplevelse. Fyra år och 600 miljoner senare får Snyder sin sköna revansch.

Zack Snyder’s Justice League (Foto: HBO)

Störst remake någonsin

Snyder hävdar envist att han aldrig har sett 2017-versionen av filmen, han sägs ha blivit ”varnad” av sin fru att han absolut inte borde se den. Det har vi svårt att tro, men nu har han under alla omständigheter gjort en helt ny film.

Vi har ett lite ambivalent förhållande till Snyders kvaliteter som regissör. Visst har han ibland en grymt läcker visuell stil (se till exempel Sucker Punch), en estetisk njutning blandat med läckert foto, koreografi, ljus, kostymer och ett häftigt musikspår, men det är väldigt ofta mycket mer stil än substans och handlingen drunknar lätt i glorifierade slow motion-scener och svallande muskler (till exempel i 300).

Annons

I Justice League 2.0 lyckas han balansera mellan polerade ”reklamfilm”-scener och en fängslande historia.

Visserligen var problemet med den första Justice League inte den visuella stilen, utan snarare en rörig berättelse, brist på riktning, karaktärer som kom och gick,plus en obearbetad historia som inte lyckades suga in oss in i handlingen.

Zack Snyder’s Justice League (Foto: HBO)

Historien ger mening

I remaken får vi en helt annan upplevelse, där berättelsen faktiskt ger mening, karaktärerna och deras motiv byggs upp och backar upp de spektakulära (fast fortfarande väl mycket datorspelsassocierande) actionscenerna.

Berättelsen verkar mycket mer episk, vi bryr oss om superhjältarna och till och med Jared Leto (som Jokern i mental obalans) kommer till sin rätt i en nästan postapokalyptisk epilog.

Till skillnad från Avengers-filmerna är tonen mycket mörkare här, allvarlig och nästan rensad från den lättsamma komik vi får se mellan Thor och Iron-Man i Marvels universum.

Annons

Det här är ensamma, opportunistiska och desillusionerade superhjältar, som har sett sina bästa dagar och föredrar ensamheten men som blir övertalade att samarbeta för att rädda jorden från Steppenwolf och hans armé av förvuxna ”flugor”.

Läs också
Vi utser den bästa strömningstjänsten I och med Disney+ har strömningskriget satt igång på allvar, men vilka av de stora MÅSTE du ha?

Mänsklighetens existens är hotad

I slutet av den pompösa – och alltför utdragna – Batman v Superman: Dawn of Justice var Superman (Henry Cavill) tvungen att offra sig. Varken Batman (Ben Affleck) eller den nyanlända Wonder Woman (Gal Gadot) kunde rädda honom.

När vi nu återser en sliten och lätt desillusionerad Batman är det en ny jättefiende, Steppenwolf, som hotar jordens existens. Lojale Batman tar sitt sociala ansvar på allvar och samlar ihop en elitstyrka av superhjältar för att besegra skurken. Batman, Aquaman, Wonder Woman, Flash, Cyborg och (förhoppningsvis) en avliden hjälte ska rädda mänskligheten från onda aliens.

Av hjältarna är det antagligen Gal Gadots rakt igenom godhjärtade Wonder Woman som lockar till sig mest uppmärksamhet, men remaken ger inte bara Snyder en klapp på axeln, utan är en stabil upprättelse till Ben Affleck i rollen som utskälld Batman. Här uppträder han, bokstavligen, med pondus, värdighet och trovärdig medmänsklighet. Vem hade väl kunnat tro det?

Rollen som filmens humoristiska inslag har tilldelats den unge och oerfarne datanörden Flash (Ezra Miller). Vilket bara fungerar sådär – ibland kul men lite konstlat. Henry Cavill som Superman är en renodlad posterboy, utan skådespelartalang och lika charmig som en gråsten.

Annons
Zack Snyder’s Justice League (Foto: HBO)

Intensiv och klaustrofobisk

Snyder presenterar remaken i klaustrofobiskt 4:3-format, vilket klär historien. Musikspåret (Junkie XL) är väsentligen nytt, massor av scener har plockats upp från golvet i klipprummet och nya har spelats in som både fördjupar och förbättrar historien. Och när det gäller regi och koreografi av actionscener är det få som behärskar konsten bättre än Zack Snyder.

Med remaken ger Snyder oss en i överkant lång film, som bäst kan identifieras som superhjältarna svar på Frodos långa marsch mot Mount Doom i Sagan om Ringen. Ett tätpackat manus, ja visst, men trots de fyra timmarna känns handlingen sällan utdragen och överflödig. All testosteron-action dämpas ibland behagligt av av känsliga scener med lysande Diane Lane och Amy Adams.

Med det sagt, trots alla kvaliteter är Zack Snyders Justice League definitivt inte filmen du ska börja med om du inte är ett fan av superhjältefilmer, den kommer inte att övertyga dig om att superhjälteuniversumet är ”din kopp av te”. Här får du se ett intensivt, ibland lite för upprepande, överflöd av slagskämpar på jakt efter att rädda universum ännu en gång – och deras nemesis är lika ihålig och ointressant som genren ”kräver”.

Zack Snyder’s Justice League _14 GP0180_COMP_V003086556.tif Zack Snyder’s Justice League _15 JUSTICE LEAGUE HARWOOD HARWOOD HARWOOD HARWOOD GP0240_COMP_V003086559.tif Zack Snyder’s Justice League _4 Zack Snyder’s Justice League _3 Zack Snyder’s Justice League _2
<
>
Zack Snyder’s Justice League (Foto: HBO)

Justice League som serie?

Vi kan dock inte förstå varför filmen, som släpps exklusivt på strömningstjänsten HBO, inte hellre lanseras som en miniserie på sex avsnitt. När allt kommer omkring har ju Snyder till och med delat in den i sex kapitel.

Är det här däremot din genre så kommer du att stortrivas i protagonisterna popcornunderhållande sällskap. 5 svaga stjärnor till Snyders efterlängtade epos.

Annons
Zack Snyder’s Justice League _17 Zack Snyder’s Justice League _18 Zack Snyder’s Justice League _19
<
>
Zack Snyder’s Justice League (Foto: HBO)
Vi uppskattar verkligen att du läser Ljud & Bild.
för att läsa vidare.

Prova Ljud & Bild i 30 dagar för 39 kr

Full tillgång till alla +artiklar, vårt testarkiv med tusentals produkter, Alla nyheter, recensioner och guider Se fler alternativ här
Fakta
  • HBO
  • Release: 18 mars 2021
  • Regi: Zack Snyder
  • Med: Ben Affleck, Gal Gadot, Jason Momoa, Ezra Miller, Ray Fisher, Henry Cavill, Jeremy Irons, Amy Adams, Diana Lane. J.K. Simmons, Jared Leto, Willem Dafoe, Amber Heard
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2021
  • Längd: 4:00
  • Betyg: 5
IMDB Rating
Summary:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.
Annons
Annons

Läs också

Samsungs nya tv-tjänst erbjuder direktsända tv-kanaler gratis.
Norska serien Welcome to Utmark: briljant svart komedi eller bara konstig?
I dag är det tio år sedan världens största TV-serie hade premiär.
Den danska storstjärnan har fått ytterligare en internationell mega-roll.
Serieversionen av filmsuccén levererar mer av samma sak, i ett halsbrytande men så småningom upprepande tempo.
Att 40 % av de spanska männen går på bordeller var en chockerande nyhet för oss – men bannemej om inte Álex Pina lyckas göra hejdundrande underhållning av tragedin.
April bjuder på mycket godis från strömningstjänsterna, nu kan du också titta på innehåll från nykomlingen Paramount+.
Påsken blir definitivt bättre med en riktigt bra thriller eller deckare!
Nykomlingen Paramount+ lanseras med Maisie Williams som snabbkäftad eremit som plötsligt släpps lös i det fria. Roligt, men lite oförlöst.
Disney+ bevisar att det fortfarande finns mer spännande material att förmedla från Marvels rikliga universum.
Många filmer har ”finputsats” i efterhand av missnöjda regissörer – men ingen lika omfattande som Justice League.
Den efterlängtade uppföljaren till fräscha Wonder Woman är årets största besvikelse.
En av 1980-talets stora komiker, Eddie Murphy, försöker stenhårt att återuppliva sin klassiska komedi – men åstadkommer bara en mycket mindre charmig kopia.
Uppföljaren går i samma fascinerande fotspår som första säsongen – och det är inte negativt.
New Orleans mest respekterade domare hamnar i klammeri med rättvisan.
Under årets första vårmånad får vi ljusare dagar, mindre snö och massor av spännande innehåll från strömningstjänsterna.
Tänk om det om var Sovjetunionen som hann först till månen?
Big Sky ett levande bevis på att även en av branschens mest erfarna och välrenommerade kan misslyckas.
Två personer ägnar en hel natt åt att göra sitt yttersta för att såra och förnedra sin partner. Sådant blir det filmkonst av.
Tom Hanks briljerar i sobert western-epos som har hjärtat på rätta stället.