annons

Recension:
Thor 3 – Ragnarok

Thor 3: Sarkastiska superhjältar

Ironin och sarkasmen går som en röd tråd genom vårt tredje möte med åskguden – och det funkar.

Thor 3 – Ragnarok

Av alla de extremt mångsidiga superhjältarna i Marvels universum är det faktiskt en av ”våra egna” superhjältar som har blivit en av de mest omtyckta. Den nordiske guden Tor har i Chris Hemsworths skepnad tagit filmvärlden med storm. Kombinationen av pojkaktig charm, ge-fan-i-allt-attityd, snabba repliker, gudomlig kropp och stabilt skådespeleri har visat sig vara ett vinnande recept för Marvel.

I den tredje filmen med Thor i huvudrollen är det dags för en gammal hederlig familjefejd. Relationen mellan den gode asen Thor och hans milt sagt ondskefulle bror, Loke (Tom Hiddleston), har inneburit trubbel ända sedan barndomen. På sin dödsbädd – i Norge! – försöker deras far, Odin (Anthony Hopkins), förena bröderna. Och en förbrödring är i allra högsta grad aktuellt när deras über-elaka storasyster, Hel (Cate Blanchett), dyker upp och hotar med Asgårds undergång: Ragnarök!

Direkt från första scenen har filmen en lekfull, humoristisk och ytterst självironisk ton – ackompanjerad av färgsprakande scenografi. Det är en stil som eskalerar när våra hjältar gör entré på den absurda planeten Sakaar, som leds av den excentriske Stormästaren (Jeff Goldblum i en paradroll). Det är ingen tvekan om att manusförfattarna har låtit sig inspireras av den härliga humorn i Guardians of the Galaxy.

Thor 3 bjuder på bra och förlösande humor, när den i princip försöker skoja med sig själv och sin egen, ofta pompösa, genre. Med det sagt så finns det fortfarande många element från ”klassiska” superhjältefilmer – på ont och gott. Det blir för många, och för långa, mega-strider där den ena oövervinnerlig försöker ha ihjäl den andra oövervinneliga, karaktärerna är fortfarande stereotypa och ytliga, handlingen en lövtunn soppa – och så hade filmen med fördel kunnat klippas ner en halvtimme. En kul men lite väl högdragen tredje film om hjälten från Asgård ror iland 4 stjärnor.

BD-utgåvan har en superb bildkvalitet där alla grälla färger kommer till sin rätt. Ljudspåret (DTS 7.1) är komplext och detaljerat och levererar på de flesta områden. Vi saknar däremot ordentligt tryck i djupbasen i de häftigaste actionscenerna. Bonusmaterialet innehåller bland annat kommentatorsspår, utelämnade scener, bloopers och fem minidokumentärer.

<
>
annons

Release: 19 mars 2018

Regi: Taika Waititi

Med: Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Cate Blanchett, Idris Elba, Tessa Thompson, Karl Urban, Mark Ruffalo,

Genre: Action

År: 2017

Längd: 2:10

Film
Extra
Ljud
Bild
Har du något att tillägga?
Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Vad tycker du?

Subscribe
Notify of