Det är smått otroligt att lilla Skandinavien har producerat tre av världens främsta barnboksförfattare.
Alla känner till den danske författaren Hans Christian Andersens fängslande, ofta lite skrämmande, kloka och rörande berättelser. För evigt odödliggjorda med Den lilla sjöjungfrun, Kejsarens nya kläder, Den ståndaktige tennsoldaten och Flickan med svavelstickor.
Astrid Lindgren (1907–2002) växte upp i Vimmerby, Småland, och gav oss ett av historiens mest imponerande författarskap. Att Nobelkommittén aldrig gav henne Nobelpriset i litteratur är ett förbiseende av drakoniska proportioner.
Och även om Roald Dahl inte direkt var född och uppvuxen i Norge, så var han till 100 procent av norsk härkomst– vilket också präglade hans säregna författarskap.
Världslitteratur
Alla tre skapade på sina egna unika och originella sätt världslitteratur som klassades som barnlitteratur. Men deras böcker var ofta så mångfasetterade och komplexa och hade en så djupare, subtil innebörd att de riktade sig till ett mycket bredare segment än barn.
Om du kan så visa mig en 40-åring som inte känner glädje, smärta och en djupare förståelse för livet efter att ha läst Bröderna Lejonhjärta.
Astrid Lindgren har förfört miljontals barn, tonåringar, vuxna och gamla med sina fascinerande och ärliga berättelser om Pippi, Emil, Bröderna Lejonhjärta, Madicken, Mio, min Mio, Vi på Saltkråkan – och en temperamentsfull, lockig rövardotter som heter Ronja.
Gravplundring
Merparten av hennes författarskap har filmatiserats, antingen som TV-serier eller filmer. Långfilmen baserad på Ronja Rövardotter (1981) hade premiär 1984 och gjorde Hanna Zetterberg till en ”världskändis” i Norden. Detta var Zetterbergs enda filmroll, men nu har Netflix (eller rättare sagt: Viaplay) väckt Ronja Rövardotter till liv igen.
Efter Viaplays formidabla implosion, i annus horribilis 2023, lades majoriteten av den nordiska streamingtjänstens serier (både gamla och opublicerade) ut till försäljning till högstbjudande.
Strax före jul förra året stod det klart att Netflix hade säkrat en del av Viaplays arvegods: den färdigställda serien Ronja Rövardotter. Och efter att ha sett hela del I kan vi konstatera att Ted Sarandos & Co har gjort ett riktigt fynd!
Godmodiga rövare
För de flesta är handlingen i boken, och serien, välkänd. Vi förflyttas tillbaka till medeltida Sverige, där anarki och laglöshet fortfarande delvis präglar samhället.
Djupt inne i de grönskande svenska skogarna hittar vi Mattisborgen. Här styr Mattis (Christopher Wagelin) över sin tolv man starka rövararmé. De försörjer sig på att råna resande handelsmän som (tyvärr) måste korsa Mattisskogen.
Tjuvgodset tar de muntra rövarna med sig tillbaka till den ointagliga Mattisborgen, där mamma Lovis (Krista Kosonen, Beforeigners) styr med fast hand.
Lyckan är fullständig när rånarparet föder sitt första barn, Ronja (Kerstin Linden). Men i samma ögonblick som Lovis föder sin förstfödda rämnar Mattisborgen i två delar under ett fruktansvärt åskväder.
Strax därefter kommer fienden, ledd av rövaren Borka, in som uppenbara ockupanter i den norra delen av slottet. Och helvetet bryter löst. Mattis är utom sig av raseri, förtvivlan och förödmjukelse. Hur ska han kunna leva med sin ärkefiende i sin närhet?
Saker och ting blir mycket mer komplicerade när Ronja blir bästa vän med Borkas son, skitungen Birk (Jack Bergenholtz-Henriksson).
Något moderniserad
När vi fick pressmeddelandet om att serien skulle vara en ”omfattande nytolkning” av boken, befarade vi det värsta. Och tänkte i våra stilla sinnen på förra årets förkastliga och historielösa förfalskning som Roald Dahls böcker utsattes för när det brittiska förlaget skulle ”modernisera” och ”uppdatera” hans romaner. Själva kännetecknen för hans sarkastiskt och bitska skrivande skulle raderas.
Lyckligtvis har serieskaparen Hans Rosenfeldt (Bron) inte gått i samma fälla med Ronja Rövardotter, utan har behållit grundessensen och den unika tonen i Lindgrens författarskap. Hans Rosenfeldt har skrivit det omsorgsfulla manuset och Lisa J. Larsson sitter stadigt i regissörsstolen.
Ronja är fortfarande en befriande envis, fräck och självständig tioåring som älskar skogen, djurlivet och den frihet som barndomen erbjuder. Några karaktärer har tillkommit, några av dem mer melaninrika än i originalversionen, utan att det påverkar berättelsen nämnvärt. Varken i positiv eller negativ bemärkelse..
Den hårda rövaren – med ett ömmande hjärta
Mycket tid har ägnats åt castingprocessen. Vi vet att så många som 4 000 barn provspelade för rollen som Ronja – och med Kerstin Linden har teamet bakom för en gångs skull slagit huvudet på spiken. Linden är ett fynd som Ronja och helt perfekt i rollen!
Det faktum att hon så eftertryckligt skickar in sin far i skamvrån för hans (hänsynslösa?) rån, och vägrar att själv bli en rövare, är en röd tråd i Ronjas strävan efter självständighet.
Linden har en unik busig blick, djärvhet, livsglädje och en nästan infam inställning till livet och sina medmänniskor, som hon förmedlar på ett förnämligt sätt. Till och med det mytomspunna ”vårskriket” tar hon på pricken, och hennes överdrivna självsäkerhet gentemot Birk Borkason är en fröjd att beskåda.
Med detta sagt bjuder serien på en mängd andra begåvade skådespelare också. Inte minst imponerar Christopher Wagelin som Ronjas komplexe far. Till synes en hård tuffing som försörjer sig på att skrämma folk, men som innerst inne har ett ömt hjärta som bara klappar för hans ”lilla duva” (Ronja) och som ständigt oroar sig för alla faror som den vilda lilla flickan utsätter sig för.
Legendariske Allan Edwall glänste i den ikoniska rollen som slottets äldste, den besserwisseraktige, lätt sarkastiske Skalle-Per i filmversionen för 40 år sedan. Men Johan Ulveson (Helt perfekt) gör verkligen inte skam på arvet. Han gör en trovärdig tolkning av den kloke gamle skallige mannen – en hedersman som ser allt som händer i borgen och som står Mattis-familjen nära.
Kosonen är ett tufft val som mamma Lovis, men har hittat sitt sätt att tolka den moderliga men bestämda karaktären på och hennes personlighet växer i takt med att serien fortskrider. Samspelet mellan henne och Wagelin utstrålar värme.
Om det är något vi verkligen inte förstår så är det att serieskaparna har valt den legendariska skådespelerskan Pernilla August i rollen som den nya karaktären Valdir.
Valdir är borgmästaren i den lokala byn och har som mål att bekämpa de två rövarbanden som härjar i stadens omgivande skogar. Men hennes karaktär förblir diffus, intetsägande och märkligt frånvarande. Snacka om bortkastad talang.
Inte heller de andra nya karaktärerna, med fogden och älvan, eller sidoberättelserna, tillför något speciellt till handlingen. De känns mer som något påtvingat för att man ”varit tvungen” att tänka lite nytt och modernt. Det görs dock försök att dra linjer bakåt i historien, något som eventuellt kanske utvecklas mer när vi kommer till del II.
Till glädje för nya generationer
Fotograf Frida Wendel tar oss vackert nära de fascinerande karaktärerna och låter kameran sväva runt dem och den mäktiga naturen. En vildvuxen natur som är en viktig del av berättelsen.
Även specialeffekterna håller övertygande hög kvalitet, och grådvärgarna och vättarna har aldrig sett mer skräckinjagande ut, medan rumpnissarna kommer att glädja små barnhjärtan.
För den uppväxande generationen, som ”äter” streamingserier till frukost, lunch och middag, kommer nyinspelningen av Ronja Rövardotter som en stor gåva.
Serieskaparna har varit trogna Lindgrens anda och unika berättarstil, samtidigt som de har kryddat berättelsen med ”moderna” inslag, men bevarat den unika skandinaviska stilen, kulturen och samhällsskildringen. Det är aldrig någon tvekan om att serien är en genuint skandinavisk produkt som inte skulle kunna återskapas på ett ”amerikaniserat” sätt.
Utan att tveka delar vi ut en Särskild rekommendation och 5 starka stjärnor till en serie som imponerar, underhåller och kommer att fortsätta att fascinera unga och gamla barnasinnen.
Miniserien är uppdelad i två delar, där del I har premiär på Netflix den 28 mars, medan de sex sista avsnitten släpps först till hösten.
Fakta:
- Netflix
- Release: 28 mars 2024
- Regi: Lisa J. Larsson
- Med: Kerstin Linden, Jack Bergenholtz-Henriksson, Christopher Wagelin, Krista Kosonen, Sverrir Gudnason, Maria Nohra, Johan Ulveson, Pernilla August, Vera Vitali, Lancelot Ncube
- Genre: Familj
- Land: Sverige
- År: 2024
- England: 4:20
- Betyg: 5
- IMDb