Vi såg nyligen en dokumentär där en av grundarna av Tinder intervjuades. Han fick bland annat frågor om fenomenet ghosting, den mentala barriären som dejtingappar skapar och om han tycker att utvecklingen går i en positiv riktning.
Dinesh Moorjani svarade:
”Tinder har bidragit till att förändra det sociala beteendet och hur människor interagerar med varandra. Många människor behöver teknik för att kunna kommunicera med varandra. Jag undrar om det är olyckligt för samhället. Världen var förmodligen bättre på 1980- och 1990-talet, innan mobiltelefonerna dominerade våra liv. Kontakten mellan människorna var bättre och folk var generellt sett lyckligare. Samhället var också mindre polariserat.”
En person som definitivt inte växte upp på 1980-talet är 31-åriga Amanda (Carla Sehn). Hon bor i Malmö, är singel och umgås bara med sin nära grupp av partykompisar och med sin frånskilda mamma och syster (som hon också jobbar ihop med). Hon känner ålderspaniken pressa på och letar desperat efter en pojkvän.
Hennes föga genomtänkta svar på livets utmaningar är att dejta halva Malmö – Tinder blir en viktig del av hennes sökande i jakten på ett ligg och en (potentiell) livskamrat. Det går sådär …
Netflix nya miniserie är baserad på Amanda Romares roman och är en ironisk inblick i dagens överdrivna och ytliga dejtingkultur, personlig osäkerhet, fokus på ett perfekt utseende och orealistiskt höga krav på en framtida partner.

På dagarna (och ofta sena kvällar) jobbar Amanda som eventplanerare och en sorts inredningskonsult tillsammans med sin hippiemamma och sin till synes perfekta syster. Men hennes mamma har en hopplös ny pojkvän (”Tigern”) och hennes systers fasad börjar spricka när ångestattackerna slår till med full kraft. Hennes väninnor är mest intresserade av fester, snabba ligg och speed dating, men Amanda intalar sig själv att hon är på jakt efter den stora kärleken – men gång på gång stångar hon huvudet i väggen efter ännu ett misslyckat Tinder-ligg.
Och de unga män som hon verkligen faller för visar sig vara egoistiska, lögnaktiga skitstövlar och/eller hopplösa fall.
Carla Sehn (Kärlek & anarki) är fantastisk i huvudrollen som den lite virriga, aningen osäkra och väldigt charmiga Amanda. Hon har en ovanlig förmåga att glida in i roller som helt vanlig tjej som sedan visar sig ha flera lager och ett komplext känsloregister. Hennes uttrycksfulla ansikte kan förmedla mer än hundra ord.
Amanda har ett ärrat förflutet med en smärtsam skilsmässa, en frånvarande far och ett ansträngt förhållande till sin familj och det motsatta könet. Saker som de flesta av oss kan känna igen delar av.
Serien blir lite väl repetitiv, där Amandas liv tycks gå i cirklar och hon är fast i sitt naiva (och ibland irriterande) beteendemönster. Hon är uppenbarligen en intelligent ung kvinna men gör samma misstag om och om igen och kommer aldrig vidare i livet. Grannpojken är den som genomskådar henne när han säger att han inte förstår varför hon inte har en fast partner, med tanke på att hon är så jävla framåt hela tiden. Spot on!
Än en gång serverar Netflix en bra och genuin samtida serie från Norden, med starka skådespelarprestationer, ett välskrivet manus och ett fascinerande karaktärsgalleri. Lite väl överdrivet, men stabilt charmigt. 4 starka stjärnor till Amanda & Co. En dramakomedi som är en hjärtevärmande ljusglimt nu när höstmörkret lägger sig.
Halva Malmö består av killar som dumpat mig har Netflix-premiär den 11 september, då alla sju avsnitten släpps. Recensionen är baserad på hela miniserien.
Fakta:
- Netflix
- Release: 11 september 2025
- Regi: Emma Bucht, Susanne Thorson
- Med: Carla Sehn, Moah Madsen, Dilan Apak, Malou Marnfeldt, Zahraa Aldoujaili, Ingela Olsson, Torkel Petersson, Isac Calmroth, Johannes Lindkvist, Adam Dahlström, Kit Walker Johansson, Victor Iván
- Genre: Dramakomedi
- Land: Sverige
- År: 2025
- Längd: 3:35
- Betyg: 4
- IMDb







