RecensionCruella

Sköna infama Cruella!

En dekadent Emma Stone gör rebooten av 101 dalmatiner till ett rent nöje.
Karakter
Komedi
Cruella
forfatter

Walt Disney har hittat en guldgruva i att filmatisera sina mest kända tecknade klassiker. Men i stället för en ren live-remake är Cruella historien bakom en av Disneys mest kända skurkar, i ett slags reboot av 101 dalmatiner.

 

Från animering till live action

Nyinspelningarna som live action-versioner av Lejonkungen, Aladdin och Alice i Underlandet ligger samtliga på topp 50-listan över världens mest inkomstbringande filmer genom tiderna. Disney har vid det här laget gjort en lång rad sådana filmer, som alla är säkra kort på bio – och numera på strömningstjänsten Disney+.

Det kom faktiskt en liveversion av 101 dalmatiner (med Glenn Close i huvudrollen) redan 1996, men den filmen var nästan en ren kopia av den tecknade filmen från 1961.

Let the show begin! Aladdin i live action är (nästan) lika kul som den tecknade versionen.

Till Cruella har Disney och manusförfattarna (Dana Fox och Tony McNamara) inspirerats av den tecknade klassikern och dess persongalleri när de bjuder på bakgrundshistorien om den ondskefulla, arroganta skurken som mest av allt i hela världen vill ha en päls av dalmatinerskinn. Inte olikt vad filmbolaget gjorde med en annan ärkeskurk, där Angelina Jolie spelade rollen som Maleficent.

Cruella (Foto: Walt Disney)

Swinging London

Den ursprungliga filmen släpptes och utspelades 1961. Med den pulserande brittiska huvudstaden som kuliss förflyttas den här gången till slutet av 1960-talet/början av 1970-talet i dekadenta swinging London och början på den brittiska punkrörelsen.

Cruella genomsyras av prålig stil och livlighet, med ett häftigt punkrock-ljudspår, grälla färger och en Emma Stone som konstant kör på alla cylindrar. Underbart karikerat och överdrivet – och oerhört underhållande.

Ett häftigt visuellt uttryck som matchar Stones infama karaktär och det bombastiska ljudspåret. Tonen är ganska o-disney-aktig, med en tuff, mörk och nästan sarkastisk komik.

I centrum av handlingen finns den slående självcentrerade Cruella som precis har börjat skapa, och utforska, sin skruvade personlighet.

Emma Stone gnistrer i ”Cruella” (Foto: Walt Disney)

Tragedi

Den unga flickan Estellas liv börjar sorgligt och tragiskt. När hon går i skolan är hon mobbad och för att skydda sig från hatet skapar hon ett alter ego: Cruella.

Den driftiga och lite hyperaktiva flickan får en tuff start på sin resa när hon av misstag tar livet av sin mamma. Det ena leder till det andra, och hon hamnar i en småkriminell miljö på Londons bakgator tillsammans med småskurkarna Jasper (Joel Fry) och Horace (Paul W. Hauser).

Med ett förfalskat CV får hon tillträde till primadonna The Baroness (Emma Thompson) främsta modehus. På dagen är hon den lydiga och duktiga modedesignern Estella, men på fritiden gör hon, som Cruella, upp en plan för hur hon ska stjäla modehegemonin från The Baroness.

Emma Thompson, ”Cruella” (Foto: Walt Disney)

Cruella: En hyllning

Som en subtil hyllning till originalfilmen bakas många bekanta och älskade element och karaktärer (fast i nya roller) från originalfilmen in i handlingen. Vi nickar uppskattande åt TV-galna dalmatier och enfaldiga skurkar, men huvudsakligen får vi se en ny historia i en fantastisk inpackning.

Samspelet mellan Stone och Thompson är perfekt och en mer dekadent och arrogant modeikon har vi inte sett sedan Meryl Streep härjade i Djävulen bär Prada.

Stone är definitivt filmens säkraste kort, hon hanterar elegant ärkeskurkens delade personlighet, från osäker och nördig till djävulsk och sprudlande av självförtroende.

Cruella lyckas med något så sällsynt som att tillföra något nytt modernt till en gammal historia, samtidigt som den behåller essensen och charmen från originalfilmen.

Sammantaget är Cruella faktiskt en bättre och mycket mer underhållande film än 101 dalmatiner, fast helt annorlunda. 5 stjärnor.

Cruella_12 Cruella_10 Cruella_3 Cruella_1 Cruella_6 Cruella_4 Cruella_8 Cruella_9
<
>
Cruella (Foto: Walt Disney)

Corona och alternativa distributionsformer

Efter att koronapandemin drabbade filmindustrin hårt har den varit nere för räkning och filmbolagen har letat efter nya och alternativa distributionsformer för sina största filmer.

Många premiärer har skjutits upp gång på gång (som James Bond 25 och Black Widow), medan fler och fler släpps exklusivt på strömningstjänster.

Med Cruella har Disney, precis som de gjort med Mulan och Raya och den sista draken, valt en hybridlösning där de släpper filmen samtidigt på de biografer som är öppna och på deras egen strömningstjänst Disney+. Observera att man måste betala extra för filmen på Disney+ (utöver det fasta abonnemangspriset), så kallad ”Disney+ premier access”.

Cruella har världspremiär den 28 maj.

Cruella (Foto: Walt Disney)

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
Fakta
  • Disney+
  • Release: 28 maj 2021
  • Regi: Craig Gillespie
  • Med: Emma Stone, Emma Thompson, Joel Fry, Paul W. hauser, Mark Strong, Kirby Howell-Baptiste, Kayvan Novak, Ed Birch
  • Genre: Komedi
  • Land: USA
  • År: 2021
  • Längd: 2:14
  • Betyg: 5
IMDB Rating
Cruella (2021) 134min | Comedy, Crime | 28 May 2021 (USA) Summary: A live-action prequel feature film following a young Cruella de Vil.
Countries: USA, UKLanguages: English

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Ljud & Bilds dedikerade filmrecensent och VD. Tor har arbetat på L&B sedan 2005. Under 2003–2005 ägde han och en partner ett tidningsförlag med bland annat en filmtidning i portföljen, ett intresse han har tagit med sig till L&B. Tor har en cand.polit-utbildning från UiO men känner sig väldigt hemma bakom ratten på ett medieföretag.