TESTER Bil & Elfordon Datorer Sport & Träning Gaming Mobil Smart hem Teknik
Prova LB+ för 10:-

Nyhet

Räckvidden är inte direkt viktigast

Fast du kan knappast köpa den.

Av / 2020-04-25 - 12:00
Räckvidden är inte direkt viktigast

Puritanerna kommer att säga att det är precis så här en riktig Mustang ska se ut. Även om den inte har någon V8 under huven. Åsikterna var delade när Ford släppte Mustang Mach-E, elbilen som ärligt talat inte hade så mycket med Mustang att göra. Bortsett från baklamporna.

Den här är däremot en tvättäkta Mustang, även om den är elektrisk. Väldigt elektrisk.

Mustang CJ 1400 04 scaled

Från Fords pressmeddelande: ”The battery-powered Mustang Cobra Jet 1400 prototype is purpose-built and projected to deliver over 1,400 horsepower and over 1,100 ft.-lbs. of instant torque to demonstrate the capabilities of an electric powertrain in one of the most demanding race environments.”

Mustang Cobra Jet 1400 har flera referenser till Fords inblandning i motorsport, som man kan se mycket av i den briljanta filmen Ford v. Ferrari. Fast just den här modellen skulle nog inte Carroll Shelby ha tänkt på på 60-talet – men om han hade tillgång till elektisk kraft så skulle han ha använt den, allt som går snabbare är värt att använda.

Annons

Den här går snabbt som bara den. Enligt Ford toppar Mustang Cobra Jet 1400 på 270 km/h på en 402 meter lång sträcka, och då inser de flesta att det handlar om dragracing.

Mustang CJ 1400 03 scaled

El-Mustangens 1400 hästkrafter och 1500 Nm lär ge en rasande snabb acceleration (kloka hjärnor räknar nog redan på den …). Exakt hur bra det fungerar får vi kanske inte reda på förrän senare i år, när Mustangen gör debut i drag racing.

Köpa? Allt går att köpa så länge man har tillräckligt med pengar, men Mustang Cobra Jet 1400 görs bara i ett exemplar och Ford säger ingenting om någon serieproduktion av en helt elektrisk Mustang. Men det vill vi naturligtvis ha. Carroll Shelby skulle säkert hålla med.

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tesla kör själv genom Rom

Hyundai Ioniq 9: Priset överraskar

När kommer kraftmonstret från Lucid till Sverige?

Videoappar kommer till Android Auto

Hyundai: Studentens elektriska drömbil

Så undviker du att en självkörande elbil förstör din mobilkamera

Genesis tar upp kampen med Tesla

Volvo först med Android Auto-nyheter

Så enkelt är det att hacka din bil

Peugeot: Populär elbil får kraftig uppdatering

Elektrisk terrängbil för nordiska förhållanden

Hjärnan älskar bilkörning mer än musik