Canon IXUS 980 IS

Tryggt och bra

IXUS har blivit ett begrepp – men det är inte nödvändigtvis samma sak som kvalitet.

Canon har välförtjänt lyckats skaffa sig ett namn med kompaktkamerorna i Ixus-serien, som började som APS-kameror på den tiden när film fortfarande användes. 980 IS kan många sätt och vis betraktas som Ixus-seriens toppmodell. Med sina rekordmånga megapixlar och välbekanta yttre är den nästan dömd att lyckas. Här får man en förutsägbar Canon-kvalitet rakt igenom, enkel och överskådlig skötsel och svenska menyer.

Bildkvalitet
Kameran har full ansiktsigenkänning och är snabb på att fokusera, och verkar inte det minsta trög att fotografera med. Till och med blixten har relativt bra räckvidd. Här får man dessutom manuella överstyrningsmöjligheter, om man till exempel skulle vilja ta kontroll över exponeringen. Den roterande inställningsratten på baksidan ger fotografen full kontroll över slutartid och bländaröppning.

När man tittar på bilderna på skärmen syns dock bristerna direkt. Ixus 980 IS är inget undantag från regeln om betydelsen av för många megapixlar. Objektivet störs bitvis av färgbrytningar (kromatisk aberration) men är skarpt och har en om än synlig så i alla fall obetydlig optisk förvrängning.

Färgåtergivningen är strålande. Många gillar lite extra intensitet i färgmättnaden och det får man här. Färgerna håller i sig ända tills ljuskänsligheten passerar ISO 800. Då sjunker färgbalansen som en sten och bilderna blir gryniga med störningar. Den inbyggda blixten når relativt långt när kameran är inställd på hög ljuskänslighet, men räkna med att se många röda ögon i bilderna.

Canon Ixus 980 IS är ett bra alternativ för alla som uppskattar snabb reaktion och enastående användarvänlighet. De extra megapixlarna gör emellertid ingen nytta för bildkvaliteten, men kamerans fina ljusmätning, färgåtergivning och konstruktionskvalitet gör detta till ett bra val i kompaktklassen.

Samsung NV 100HD

Två steg framåt…

Samsung har varit mer innovativa än de flesta, och den här gången lyckas de fint.