TESTEPOS GTW 270 Hybrid

Liten och snabb

EPOS har gjort ett par true wireless-öronproppar till spelare som inte nöjer sig med Bluetooth.
Karakter
EPOS GTW 270 Hybrid
Ljud & Bild tycker
Riktigt bra ljud. Aptx ger nästan CD-kvalitet. Fördröjnings- och förlustfritt ljud via USB-dongel.
Ingen elektronisk brusreducering. Mikrofonen är inte lika bra som i fullvuxna gaming-headsets.
Specifikationer
  • Typ: In-ear, helt trådlös
  • Plattform: Nintendo Switch, Android, PC, PS4
  • Element: ingen uppgift
  • Frekvensomfång: 20–20 000 kHz
  • Brusreducering: Nej
  • Batteritid: 5 timmar (20 timmar extra i fodral)
  • Anslutning: Bluetooth 5.0 (aptX HD), USB-dongel
  • Röststyrning: Google Assistant, Amazon Alexa, Siri
  • App: Epos Gaming Suite
  • Vikt: 6,5 g/st
  • Webb: eposaudio.com
forfatter

När vi pratar om gaming-hörlurar så brukar det vara stora och tunga over-ear-modeller. Men det finns undantag.

EPOS GTW 270 Hybrid är de första helt trådlösa öronpropparna speciellt gjorda för spel som jag har sett. Den stora skillnaden är den medföljande USB-C-dongeln, som ger en förlustfri anslutning utan den ljudfördröjning som är vanlig med Bluetooth. Även Bluetooth stöds naturligtvis, så att propparna kan användas för musiklyssning med mobilen. Och då stöds det ”hifi-vänliga” aptX-protokollet, vilket är ovanligt i den här prisklassen.

Om man inte behöver snabbt gaming-ljud finns det också en ren Bluetooth-version, som bara heter EPOS GTW 270 och är några hundralappar billigare.

EPOS GTW 270 Hybrid är lite fyrkantigare än de flesta helt trådlösa öronproppar och gjorda helt av svart plast. Det enda som sticker ut i designen är EPOS-loggan.

Som till andra True Wireless-proppar ingår ett transportfodral med ett inbyggt batteri för laddning. Fodralet används även för Bluetooth-parkopplingen. Öronpropparna ligger väl skyddade i fodralet, men tyvärr finns det ingen plats för USB-adaptern, som man ju vill ha med sig överallt.

Batteritiden är fem timmar och laddfodralet ger ytterligare 20 timmars frihet från vägguttag. Fem timmar är inte den längsta batteritiden vi har sett i ett par true wireless-proppar. Men aptX och förlustfri trådlös anslutning kan nog tänkas kosta lite extra strömförbrukning.

EPOS GTW 270 Hybrid levereras med ett transport- och laddningsfodral som ger 20 timmars extra batteritid. Mest spännande är dock USB-adaptern, som också ingår. (Foto: EPOS)

Krånglig användning

Styrningen är alltid en kompromiss på öronproppar där det inte finns plats för en uppsättning tryckknappar. En enda knapp på vänster öronpropp är allt som finns och man kan – med svårigheter – styra musiken och hantera mobilsamtal med den. Men det är enklare att använda mobilen, som ju ändå finns i närheten. Man kan också använda röststyrning med Google Assistant eller Siri, men då måste man fortfarande fumla med den enda knappen för att aktivera den.

USB-dongeln fungerar helt problemfritt. När den är i USB-porten och öronpropparna sitter på plats blir det omedelbart en anslutning och den är precis så snabb som den ska vara. Eftersom dongeln ska passa i Nintendo Switch och i Android-telefoner så kräver den en USB-C-port, vilket fortfarande är mindre vanligt på PC-datorer än gamla USB-A, men alla nödvändiga adapterkablar ingår.

Den senaste tiden har vi sett flera true wireless-proppar med automatisk brusreducering (ANC), bland annat Jabra Elite 85t. Men EPOS GTW 270 Hybrid får nöja sig med passiv ljuddämpning genom en tättsittande ”packning” i form av silikontoppar i fyra storlekar.

Och de sluter tätt. När man skruvar in GTW 270 Hybrid i hörselgången får man den välkända ”ostkupeeffekten”, när världen stängs ute. Känslan av övertryck är dock tillfällig och propparna satt stadigt i öronen under hela testet. Det var inte heller något problem att åstadkomma den täthet som behövs för att få bra basåtergivning.

Gaming-headsets brukar gå att känna igen på mikrofonen, som är avgörande viktig i lagspel. Av uppenbara skäl kan det inte sitta någon svanhalsmikrofon på en trådlös öronpropp, så man får nöja sig med mikrofonerna inuti propparna. De klarar sig utmärkt, men passar ändå bäst för mobilprat via Bluetooth.

EPOS GTW 270 Hybrid är de första helt trådlösa öronpropparna vi har sett som är gjorda speciellt för spel. (Foto: EPOS)

Ljudkvaliteten

EPOS förnekar inte sitt släktskap med Sennheiser i ljudkvaliteten. För den är strålande.

Huvudintrycket är samma som med ett headset med neutralt ljud, fast med lite extra värme längst ned. Mellanregistret är rent och riktigt upplöst. Det betyder mycket för musiken, där fina nyanser i Sinead O’Connors ”Scarlet Ribbons” framträder tydligt. Och det betyder allt i skjutaspel där man kan urskilja allting som händer. Vi befinner oss inte helt i samma avslöjande klass som Audeze Penrose. Fast det är ju en prisklass och en teknologisk skillnad mellan de två. Och det låter fortfarande bra.

Bas och öronproppar har ingen tradition av att gå väl ihop, men när överföringen är helt hermetiskt tillsluten så kan det fungera, och det saknas inte alls bas i GTW 270 Hybrid. Den djupa änden har i själva verket lite extra tryck jämfört med andra tonregister. Och det fungerar fint för gaming, där explosionerna faktiskt känns som vibrationer i huvudet.

Festen tar dock slut när man vrider upp volymen, eftersom de små elementen bara kan spela begränsat högt. EPOS anger maxljudtrycket till 100 dB. Som jämförelse kan ovan nämnda Audeze Penrose (med 100 gånger större membranarea!) leverera 140 dB i hörselgången, om man tillåter dem!

Ljudkvaliteten bedömdes via både Bluetooth/aptX och den trådlösa USB-anslutningen.

Foto: EPOS

Slutsats

EPOS GTW 270 Hybrid är ett par ovanliga gaming-hörlurar på grund av sin storlek. Och ett par ovanliga helt trådlösa öronproppar på grund av den trådlösa USB-anslutningen. Och de fungerar riktigt bra i båda roller. För långa spelsessioner föredrar jag fortfarande ett headset av full storlek på grund av både komfort och mikrofon, men för bärbar gaming är EPOS enastående. Ljudet är tillräckligt tydligt och exakt för att man ska hänga med i spelen. Och tillräckligt varmt för att det ska vara kul att spela. ANC hade varit ett plus, men för de här pengarna kan man inte förvänta sig allt. Särskilt inte som man dessutom får aptX. Fast en funktion som skickar igenom ljudet från omgivningen borde ha varit möjlig att fixa.

forfatter

John Hvidlykke

(f. 1964): Journalist. John har arbetat för Ljud & Bild sedan 2013. Han skriver om hifi, högtalare, datorer, spel och teknikhistoria. John har ägnat sig åt teknikjournalistik sedan 1982(!) och har arbetat för många olika tidskrifter i olika roller, bland annat GEAR, High Fidelity, Computer för alla, Illustrerad vetenskap, Ny elektronik, PC World och Privat Computer. Han har också skrivit många böcker och utbildningsprogram om IT.