Audiofly AF180

Perfekt balans

Vårt första möte med Audiofly blir garanterat inte det sista. Här får du ett ljud med perfekt balans.
Ljud & Bild tycker
Audiofly har byggt en monitorpropp som förutom att vara ärlig faktiskt lyckas engagera.
Musik som låter platt och livlös från början får ingen draghjälp.
Specifikationer

Audiofly AF180
Princip: 4-vägs
Element: 4 balanserade armaturer
Frekvensområde: 15–25 000 Hz
Impedans: 18 ohm
Känslighet: 108 dB
Mikrofon/fjärr: Nej/nej
Pris: 5 500 kr
Webb: www.audiofly.se

forfatter

Australiensiska Audiofly är en ny bekantskap för oss. Inte så konstigt kanske, märket har haft en begränsad distribution i Skandinavien. Men det hoppas importören Solipi kunna ändra på nu – inte minst med AF180, den näst dyraste modellen i sortimentet.
Audiofly har lyckats få plats med hela fyra element i huset, alla av typen balanserad armatur. Många tillverkare använder sådana till diskantregistret på grund av snabbheten och den låga massan, men det är egenskaper som passar bra även längre ner i frekvensregistret. Åtminstone så länge elementen inte blir överbelastade, de tål nämligen inte lika mycket stryk som vanliga dynamiska element. Det här problemet har Audiofly löst genom att dela upp det hörbara frekvensregistret i flera områden och mata varje element med ett begränsat register.
AF180 har en behaglig impedans på 18 ohm och en känslighet på 108 dB, vilket innebär att de går fint att driva med en mobiltelefon. Men dyra och fina hörlurar – även proppar som AF180 – förtjänar en musikspelare med riktigt bra ljud. Eventuellt en hörlursförstärkare.
I paketet ingår en adapter till stor jack-kontakt samt en dubbel-minijack till flygplan. Hela nio par toppar ingår också. Audiofly har för övrig det största fodralet vi har sett till öronproppar, det ser stiligt ut men går inte ner i byxfickan.

Ljudkvalitet
Det här är proppar som är avsedda för proffs och musiker, precis som förväntat låter AF180 neutralt och detaljerat. Men där RHA låter för vasst i toppen för min personliga smak så finns det en nästan helt perfekt balans med Audiofly. Ta till exempel David Bowies ”Lazarus”. Bastrumman har tyngd och tryck och basgitarren återges med stor attack. Det smäller om gitarrsträngarna och blåsinstrumenten markeras ordentligt i ljudbilden. Bowies röst är klockren, allt är otroligt snyggt och upplöst.
Precis som både RHA och ACS återger Audiofly musiken ärligt och opolerat. Ändå är AF180 lite mindre sterila, precis tillräckligt för att de ska kännas mer musikaliska. De är lite mjukare och lenare i klangen, precis tillräckligt för att man inte ska sitta och bara lyssnar efter brister i varje inspelning. I stället sitter man och lyssnar på musiken. Propparna är fortfarande ärliga nog för att man ska kunna använda dem som monitorer på scen.

Slutsats
Audiofly gör proppar för professionella musiker, vilket inte borde krocka med vad audiofiler vill ha. Men det gör det ofta, eftersom musikälskare brukar föredra ett lite fylligare ljud än vad ljudtekniker kan tillåta sig att jobba med. Audiofly AF180 har ingen tillgjord fyllighet någonstans utan återger musiken på ett neutralt sätt. Och tack vare en strålande dynamik låter det ändå inte tråkigt och man sitter och lyssnar på musiken i stället för att hänga upp sig på svagheter i varje inspelning.
Audiofly har skapat ett sanningsserum. Men sanningen berättas inte på samma skoningslösa uppriktighet som med RHA och ACS – och för musikälskare är det bara positivt.

Också i detta test:

RHA CL1

I mesta laget

Allt med RHA andas kompromisslöshet. Ljudet också. Men det har lett till att priset blivit i styvaste laget.

Med rätt utrustning får RHA CL1 fram alla detaljer i musiken på ett otroligt övertygande sätt.
Kostsam teknik i kombination med krav på renodlad förstärkare svider i plånboken. Ljudet är extremt analytiskt.

ACS Evolve Studio Universal

Om sanningen ska fram

Propparna från ACS avslöjar sanningen i varje inspelning. På gott och ont.

De här propparna är ett precisionsverktyg som gör att du hör exakt vad som finns i varje inspelning.
För vanlig musiklyssning är ljudet i överkant neutralt och ärligt, eftersom man sitter och retar sig på dåliga inspelningar.

Sony XBA-N3AP

Den bästa basen

Att Sony-lurarna är testets billigaste är omöjligt att höra.

Häftig djupbas och ett fylligt och saftigt ljud, utan att det sker på bekostnad av detaljer.
Gillar du helt neutralt ljud kommer du att tycka att basen är i fylligaste laget.

AKG N40

Skräddarsytt välljud

N40 går att skräddarsy med tre olika filter. När de låter som bäst är de ytterst upplösta och musikaliska.

Det fylliga ljudet engagerar, speciellt platta inspelningar får nytt liv. Ljudet går att fintrimmas med tre utbytbara filter.
Mellanbasregistret kan bli i svulstigaste laget och emellanåt känns detaljerna i övertonerna överdrivna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.