Følg oss på

Sök efter tester, nyheter och recensioner...

Kenwood K-521

Kenwood K-521

Ljud & Bild tycker
Stöder många ljudformat. Lättanvänd. Klara toner.
Ont om bas. Behöver subbas.
Specifikationer

2 x 40 watt (10 % THD)
CD/USB (MP3, WMA, AAC)
iPod-docka
FM-radio
Subbasutgång
Pris: 4 500 kr

Kenwood K-521 är inte bara utrustad med CD-spelare utan också en USB-port som stöder ljudformaten MP3, WMA och AAC. På ovansidan av anläggningen sitter dessutom en krubba för iPod och iPhone. En speciell detalj med denna är att ljudet överförs digitalt i stället för analogt (vilket de flesta system använder). Resultatet är ett lite bättre ljud från iPod/iPhone.
Trots låg vikt har förstärkaren förhållandevis gott om kraft tack vare digital förstärkning. Kenwoods digitalförstärkning korrigerar dessutom för fas och frekvensrespons i högtalarna, för att ge en bättre spridning och en mer naturtrogen klang. Förutom två analoga aux-ingångar finns det en optisk digitalingång för spelkonsol, DVD-spelare och så vidare. Vi saknar däremot riktiga terminaler som klarar tjocka högtalarkablar, samt utbytbar nätkabel.

Ljudkvalitet
Det är i synnerhet med enkel singer/songwriter-musik som anläggningen visar sin styrka. Och då särskilt med kvinnliga röster. Ane Brun återges till exempel med mycket klar röst och hennes gitarr är tydlig och har bra attack. Det är nämligen i mellanregistret som den här anläggningen låter bäst. Övertonerna återges dynamiskt och tydligt, även om detta inte är den mest silkeslena diskant vi har hört. Det saknas lite nyanser här och där, vilket hörs särskilt tydligt på ljusa toner från ett piano eller en fiol.
Från nedre mellanregistret och nedåt händer det inte så våldsamt mycket. En gitarr har inte särskilt mycket kropp genom Kenwood-anläggningen. Leonard Cohen har inte heller så mycket pondus, det låter nästan som om han är tillbaka i tonåren på skivan ”Ten New Songs”. I själva verket är hans röst inspelad med mer bas än på någon annan inspelning, men det hörs inte med K-521.
Kenwood kan spela högre än exempelvis Philips lite dyrare MCM906, men den senare låter ändå betydligt tuffare. Hör bara på Rammsteins cover av Depeche Modes ”Stripped”. Till Lindemans röst går mycket djupare hos Philips, och medan man hos Kenwood knappt hör att det finns någon basgitarr återger Philips den med mycket mer kraft och tryck.
Oavsett musikstil kommer Kenwoods anläggning till korta mot Philips, som är mycket prisvärd. Fast tar vi en titt på prislappen så är K-521 inte dum alls. Kenwood har åtminstone inte gått i fällan och försökt klämma ut mer bas än vad anläggningen kan hantera, i stället kan man koppla in en subbas om man vill ha mer tyngd.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.

ingen bindningstid Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?
forfatter
Av

Vis kommentarer

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

Kontakt

Publish AS
Billingstadsletta 19 B
1396 Billingstad
Org. Nr 965 237 186
© 2020 Publish AS

Nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
© 2021 Publish AS – Ljud & Bild följer Pressombudsmannens etiska regler för press, TV och radio. Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut innehåll från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Du får inte använda innehåll, inklusive (men inte begränsat till) ikoner och utmärkelser, för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts. Obs! Artiklar som ligger utanför plustjänsten är ”friköpta” från betalväggen av tillverkaren/leverantören i fråga.