Marshall är ett namn som bör klinga välbekant för musikälskare. Från legendariska gitarrförstärkare till bärbara högtalare har Marshall utmärkt sig med ett ljud man både hör och känner i hela kroppen. Så när de nu gör debut med sin allra första Dolby Atmos-soundbar kan man lugnt säga att förväntningarna är höga. Men fallhöjden är också stor, för prisklassen kring 10 000 kronor är full av potenta biorivaler från Samsung, Sonos och JBL, för att bara nämna några. Med det i åtanke går ridån upp för Heston 120!
Heston 120: Ikonisk Marshall-design i brett format

När vi packar upp den rockiga förpackningen är det ingen tvekan om vem som är avsändaren. Heston 120 är klart inspirerad av andra Marshall-högtalare, med en design som präglas av läder, mässingsdetaljer och en metallgrill med Marshall-loggan. Vi lägger genast märke till de fysiska reglagen på ovansidan, med steglös justering av volym, bas och diskant, precis som på en analog högtalare.
Med sina 110 centimeter är Heston 120 en relativt stor soundbar, gjord för att fungera fint ihop med TV-skärmar från 55 tum och uppåt. Själva formfaktorn är tillräckligt smal för att passa under de flesta TV-apparater, men Heston 120 trivs bäst när den har lite luft omkring sig – på grund av de sidomonterade surroundhögtalarna och Atmos-höjdkanalerna på ovansidan.
Byggkvaliteten känns stabil och Marshall betonar också att alla viktiga delar är lagerförda, så att de kan bytas ut om något mot förmodan skulle gå sönder i framtiden.
Fullt ös – utan subwoofer
På insidan döljer det sig elva aktiva element och fyra passiva basar, som tillsammans ska ge ett kraftfullt ljud ner till 40 Hz. Enligt Marshall är detta fullt tillräckligt för att man ska klara sig utan en separat subwoofer. Det är ett påstående vi har hört många gånger förr. Om du inte är övertygad är det bra att veta att Marshall planerar att släppa en trådlös aktiv subwoofer – Heston Sub 200 – under hösten.
Anslutningsmöjligheterna är generösa, med HDMI eARC och en extra ”HDMI passthrough”-ingång med stöd för 4K/120 Hz. Intressant nog finns det också en analog RCA-ingång, förutom USB-C.
På den trådlösa sidan hittar vi Bluetooth LE Audio, Wi-Fi och naturligtvis stöd för streaming via AirPlay, Spotify Connect, Tidal Connect och Auracast. Allt kan styras via den uppdaterade Marshall-appen, som också ger tillgång till rumskorrektion, EQ och andra ljudjusteringar. Installationen gick snabbt och vi hade inga problem med att få streamingtjänsterna att fungera. Vi hade däremot lite problem med att spara våra egna EQ-inställningar, vilket kan bero på en tidig version av appen.
Ljudkvalitet: Övertygar med musik

De flesta soundbars låter bra med filmljud, men kommer ofta till korta när musik i stereo ska återges på ett övertygande sätt. Det är helt enkelt svårt att återge stereoljud från en enda högtalare. Men Marshall verkar ha knäckt koden.
Heston 120 imponerar omedelbart med en stor och bred stereoljudbild som ger en känsla av att ljudet breder ut sig i rummet – snarare än att vara ett smalt streck rakt framför oss. Detta är ett område där många soundbars misslyckas, men Heston har en ljudkaraktär som faktiskt kan påminna om en riktig stereoanläggning.
Vi ska inte påstå att Marshall har upphävt fysikens lagar – men de har på något sätt lyckats få fram en ljudbild som sträcker sig bortom själva högtalaren, med bra separation och precis placering av instrument och sång. Mellanregister och diskant tas också om hand väl, med fin klarhet och gott om detaljer.
Basen är ett kapitel för sig. Här får vi både kvalitet och kvantitet, med fyllighet, slagkraft och separation mellan tonerna som är imponerande för en soundbar.
Basen går förvånansvärt djupt – ner till 40 Hz – och ger musiken en extra växel, oavsett om spellistan innehåller rock, house eller hiphop. På låtar som London Grammars Hey Now uppvisar Heston 120 både djup och kontroll där många konkurreranter kollapsar i röriga basrytmer. Marshall behåller lugnet – och lockar dig att vrida upp volymen.
Även på högre volymnivåer bevaras ljudkvaliteten intakt. Metallicas The Day That Never Comes trycker till med övertygande tyngd i gitarr, trummor och sång, samtidigt som allt är väldefinierat och kontrollerat. Vi hörde till och med fysiska resonanser i rummet – möbler och väggar vibrerade i takt, det säger mycket om vilka krafter som sattes i rörelse.
Allt detta, och mer därtill, kan upplevas när vi växlar till musik i Dolby Atmos-format, som flera streamingtjänster har. Då får de bästa ljudmixarna en tredimensionalitet som även många stereoanläggningar har svårt att kopiera.
Men filmljud då?
Hur är det då med det som Heston egentligen är gjord för – nämligen TV och film? Riktigt bra, faktiskt. Vi testade Heston 120 kopplad till en LG OLED G5 via HDMI eARC och kunde snabbt konstatera att Marshall har lyckats överföra de musikaliska kvaliteterna till filmljudet. Dialogen är lätt att följa i Mission Impossible: Dead Reckoning på samma gång som vi hör filmmusiken tydligt i bakgrunden. Och när actionscenerna rullar igång levererar Marshall massor av dynamik och detaljer.
Heston 120 lyckas verkligen suga in oss i handlingen och hålla oss kvar. Den har en fokuserad och detaljerad ljudbild som har förmågan att engagera. En tydlig och stark röståtergivning i kombination med ett lågt brusgolv och kraftfull dynamik bidrar till fängslande ljudupplevelser.
Men detta är däremot inte den soundbar som ger den mest massiva surroundkänslan. Även om den stöder Dolby Atmos och DTS:X finns det en gräns för hur långt ljudbilden sträcker sig i höjden och på djupet. I Top Gun: Maverick flyger inte jetplanen ”över huvudet” på oss lika mycket som med Sonos Arc Ultra eller Samsungs HW-Q995. Den senare har god hjälp av sina egna surroundhögtalare och subwoofer. Så om du vill frigöra Marshalls fulla potential i hemmabion kan det vara värt att komplettera med ett par trådlösa bakhögtalare när de kommer.
Å andra sidan kan vi inte säga att dessa konkurrenter spelar musik med samma raffinerade klang som Marshall. Sonos har inte samma breda stereoljudbild och Samsung kan inte riktigt mäta sig med den skarpa upplösningen i diskant och mellanregister. Så om du vill ha en soundbar som är lika bra för musik som för film, och som kombinerar kraft med precision, då är Marshall Heston 120 mitt i prick!
Slutsats
Marshall Heston 120 är en fräsch nykomling i soundbar-världen och gjord för dig som vill ha bättre ljud när du tittar på film – men som inte vill gå miste om musikglädjen. Heston 120 spelar både högt och fylligt med en bas som går förvånansvärt djupt utan subwoofer. Röster och dialog är klara och tydliga och de virtuella höjdeffekterna ger en fin känsla av rymd, även utan dedikerade topphögtalare. Men det är ändå med musik som Heston 120 verkligen kommer till sin rätt. Den spelar varmt, engagerande och rytmiskt – med bra dynamik och tryck med alla musikstilar. Faktum är att det finns en god chans att du hoppar över filmkvällen och i stället sitter och lyssnar på musik halva natten …

Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!