test: Audiovector QR5

Audiovector QR5
Audiovector QR5

Den mest kompletta ­högtalaren

Audiovector QR5 levererar rytmen utan att tveka, ger musiken luft – och slår nästan undan benen på sina egna toppmodeller.

Plus
Ljudbilden är öppen, stor och dynamisk. Lyssna bara på övertonerna! Och de lättdrivna högtalarna kan sparka ifrån sig också.
Minus
Inte mycket.

Det har gått ett par år sedan jag testade Audiovectors billigaste golvhögtalare QR3, som överraskade med en oansträngd och lekfull spelstil, i kombination med mer luft och upplösning än de flesta. För 20 000 kronor är de rena fyndet, speciellt som de kan en del som den dyrare modellen SR3 Super inte kan. Sprödheten i de luftigaste lagren kan man bara få med en banddiskant, och även om den som sitter i QR-serien är enklare än den i SR-seriernas Avantgarde-modeller så är den väldigt bra.

Fabriksbesök: Audiovector – Handgjord passion

Trevägs

I SR-serien kan du köpa en billig version och uppgradera den längre fram med dyrare och bättre komponenter, men med QR är du låst. Men QR3 lät bra på alla sätt, det enda den egentligen saknade var energi i den djupaste basen. Därför har jag stora förväntningar på den nya storebrodern QR5.

QR5 är större än QR3. Det här är en äkta trevägshögtalare, där ett 6-tums mellanregister – monterat ovanför två lika stora baselement – sitter i en egen asymmetrisk kammare för att reducera förvrängning.

Under banddiskanten sitter ett 6-tums mellanregister, monterat i sin egen asymmetriska kammare. Foto: Audiovector

Byggd i Danmark

Liksom alla Audiovector-högtalare är QR-serien utvecklad och monterad i Danmark. Även om komponenterna är billigare än i SR-serien har högtalarna välkonstruerade kabinett, med rundade kanter. Vårt testexemplar är vitt, jag gillar att utförandet är matt i stället för den pianoblanka vitfärgen man får de dyrare serierna i.

Så får du bättre ljud från rummet

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Inte för tjocka kabinett

Kabinettet är inte klassens tjockaste och tyngsta. Men det är styvt och fodrat med blygummi ”på strategiskt riktiga platser”. Och i stället för att använda MDF har Audiovector valt HDF (high density fiberboard) som material, vilket ger högre massa och bättre styvhet.

Banddiskant

Precis som lillebror QR3 har QR5 en dragspelsformad Air Motion Transformer-banddiskant av i rymdteknik-aluminium. Diskantmembranet i QR5 har en större yta, vilket bör innebära högre effektivitet, bättre dynamisk tolerans och lägre förvrängning. Framför diskanten sitter ett galler som är överdraget av rosa guld för att kontrollera spridningen av övertoner och dämpa hårda s-ljud och andra sibilanter.

QR5 har en dragspelsformad Air Motion Transformer-banddiskant av rymdfarts-aluminium. Foto: Audiovector

De övriga elementen har ferrit-keramiska magneter men diskanten har neodym-magneter. En dubbelkammare ska dessutom ge låg kompression.

Test: Audiovector SR6 Avantgarde Arreté v2.0 – highend på rätt sätt

QR5 har en känslighet på hela 91 dB, vilket betyder att den klarar sig med en medelstark förstärkare. Med andra ord kan den sammanlagda prislappen bli riktigt angenäm. Högtalaren sträcker sig djupt ner i basen, enligt specifikationerna till 25 Hz (–6 dB).

Stramt, luftigt, bra

Jag börjar ofta med piano för att få en känsla av klangstruktur, attack och rymd. Bluebird med Alexis Ffrench är fin, och efter tag kommer det in stråkar också.

När Hegel H590 driver högtalarna och Roon agerar ljudkälla bevittnar man en imponerande tonstruktur. Jag lägger märke till snärten i varje tangent, samtidigt som övertonerna breder ut sig luftigt i rummet och målar upp en stor och stabil ljudbild. Fundamentet i botten är solitt. Snacka om bra första intryck! När stråkarna kommer in hittar de sina respektive platser i ljudbilden, utan att slåss om utrymmet.

Men även när vi går ner till den billigare H190-förstärkaren bevaras intrycket. Vaggvisan Bya Bya, sjungen a capella av Solveig Slettahjell, har en enorm klang, där varje nerv fångas upp av den nära placerade mikrofonen och flödar utan ansträngning och nästan magiskt ut ur högtalarna. Det här är sagolikt och vittnar om ett par högtalare som är både musikaliska och samtidigt ärliga nog att skildra sanningen som ligger i inspelningen.

Rock

Jag skulle aldrig betala trettiotusen kronor för ett par golvhögtalare som inte kan spela rock. In på spellistan kommer progmetallbandet Opeth och häftiga Eternal Rains Will Come. Och då händer det saker och ting! Elgitarrer, keyboard och avancerade trummor är väl markerade. De dundrar till med snabba växlingar i ett rytmiskt och häftigt samspel. Lekfulla cymbaler klingar snyggt och luftigt. Man kan formligen se glansen från de blankpolerade mässingscymbalerna framför sig. Och QR5 kan spela högt!

Det är inte ofta man hör Opeth med så bra ljud, och man får en påminnelse om att hård musik också förtjänar att återges med intakta detaljer.

Raw Surface

Med tanke på hur bra det låter blir jag väldigt nyfiken på hur mycket man egentligen blir av med om man jämför med dyrare högtalare. Och vilken jämförelse är väl bättre än Audiovectors egen toppmodell i SR3-serien: den fyra gånger så dyra Arreté Raw Surface?

De två högtalarna har fler likheter än skillnader. För det första är klangkaraktären i princip identisk. Den är neutral, med en mer accentuerad diskant än många andra högtalare. Men utan att uppfattas som ljus. Sonus faber Olympica III är för övrigt ett exempel på en mer mellanregisterfokuserad högtalare med en mörkare klangbalans.

Fler lager

Raw Surface stramar till ljudet ännu mer och får fram ännu fler klanglager – framför allt i övertonregistret kommer fler klangstrukturer fram och instrumenten är ännu mer fokuserade och bergfast planterade i rummet. Men skillnaderna ligger på detaljnivå, för QR5 gör mycket av samma sak. Ljudbilden är stor, luftig och tredimensionell. Basen trycker till fint och allting är stramt, detaljerat och musikaliskt. Och QR5 är ett litet snäpp känsligare. Vilket innebär att du klarar dig med en 70-watts förstärkare medan SR3 kräver en 100-wattare.

Du kan till och med klara dig med ännu mindre, jag föreställer mig att Naim Uniti Atom är ett otroligt spännande alternativ ihop med de här högtalarna. Om du inte föredrar den gigantiska, varma ljudbilden du får med Denon PMA-2500NE eller det supertighta ljudet som Hegel Röst ger.

En enkel högtalarterminal skiljer sig från SR-seriens trippel-wire-terminaler. Foto: Audiovector

Slutsats

QR5 är den största – och bästa – högtalaren i Audiovectors billigaste serie. En äkta trevägsmodell, större än den populära SR3 i alla dess varianter.

Basen är stabil och slår hårt när den behöver. Ljudbilden är ytterst sammanhängande, från topp till botten, med sångröster och instrument som verkligen glänser i mellanregistret.

QR5 är lika ärlig som den är musikalisk, och har du inte råd med SR3 i någon av dess versioner med banddiskant så kan du tryggt lägga pengarna på den här. En sagolik högtalare, som är mindre krävande för förstärkaren än många andra i sin klass. Rekommenderas!

<
>
Om du vill ha ett mer traditionellt utseende kanske mörk valnöt passar. Foto: Audiovector
Det har gått ett par år sedan jag testade Audiovectors billigaste golvhögtalare QR3, som överraskade med en oansträngd och lekfull spelstil, i kombination med mer luft och upplösning än de flesta. För 20 000 kronor är de rena fyndet, speciellt som de kan en del som den dyrare modellen SR3 Super inte kan. Sprödheten i de luftigaste lagren kan man bara få med en banddiskant, och även om den som sitter i QR-serien är enklare än den i SR-seriernas Avantgarde-modeller så är den väldigt bra. Fabriksbesök: Audiovector – Handgjord passion

Trevägs

I SR-serien kan du köpa en billig version och uppgradera den längre fram med dyrare och bättre komponenter, men med QR är du låst. Men QR3 lät bra på alla sätt, det enda den egentligen saknade var energi i den djupaste basen. Därför har jag stora förväntningar på den nya storebrodern QR5. QR5 är större än QR3. Det här är en äkta trevägshögtalare, där ett 6-tums mellanregister – monterat ovanför två lika stora baselement – sitter i en egen asymmetrisk kammare för att reducera förvrängning. [caption id="attachment_93231" align="alignnone" width="989"] Under banddiskanten sitter ett 6-tums mellanregister, monterat i sin egen asymmetriska kammare. Foto: Audiovector[/caption]

Byggd i Danmark

Liksom alla Audiovector-högtalare är QR-serien utvecklad och monterad i Danmark. Även om komponenterna är billigare än i SR-serien har högtalarna välkonstruerade kabinett, med rundade kanter. Vårt testexemplar är vitt, jag gillar att utförandet är matt i stället för den pianoblanka vitfärgen man får de dyrare serierna i. Så får du bättre ljud från rummet

Inte för tjocka kabinett

Kabinettet är inte klassens tjockaste och tyngsta. Men det är styvt och fodrat med blygummi ”på strategiskt riktiga platser”. Och i stället för att använda MDF har Audiovector valt HDF (high density fiberboard) som material, vilket ger högre massa och bättre styvhet.

Banddiskant

Precis som lillebror QR3 har QR5 en dragspelsformad Air Motion Transformer-banddiskant av i rymdteknik-aluminium. Diskantmembranet i QR5 har en större yta, vilket bör innebära högre effektivitet, bättre dynamisk tolerans och lägre förvrängning. Framför diskanten sitter ett galler som är överdraget av rosa guld för att kontrollera spridningen av övertoner och dämpa hårda s-ljud och andra sibilanter. [caption id="attachment_93230" align="alignnone" width="989"] QR5 har en dragspelsformad Air Motion Transformer-banddiskant av rymdfarts-aluminium. Foto: Audiovector[/caption] De övriga elementen har ferrit-keramiska magneter men diskanten har neodym-magneter. En dubbelkammare ska dessutom ge låg kompression. Test: Audiovector SR6 Avantgarde Arreté v2.0 – highend på rätt sätt QR5 har en känslighet på hela 91 dB, vilket betyder att den klarar sig med en medelstark förstärkare. Med andra ord kan den sammanlagda prislappen bli riktigt angenäm. Högtalaren sträcker sig djupt ner i basen, enligt specifikationerna till 25 Hz (–6 dB).

Stramt, luftigt, bra

Jag börjar ofta med piano för att få en känsla av klangstruktur, attack och rymd. Bluebird med Alexis Ffrench är fin, och efter tag kommer det in stråkar också. När Hegel H590 driver högtalarna och Roon agerar ljudkälla bevittnar man en imponerande tonstruktur. Jag lägger märke till snärten i varje tangent, samtidigt som övertonerna breder ut sig luftigt i rummet och målar upp en stor och stabil ljudbild. Fundamentet i botten är solitt. Snacka om bra första intryck! När stråkarna kommer in hittar de sina respektive platser i ljudbilden, utan att slåss om utrymmet. Men även när vi går ner till den billigare H190-förstärkaren bevaras intrycket. Vaggvisan Bya Bya, sjungen a capella av Solveig Slettahjell, har en enorm klang, där varje nerv fångas upp av den nära placerade mikrofonen och flödar utan ansträngning och nästan magiskt ut ur högtalarna. Det här är sagolikt och vittnar om ett par högtalare som är både musikaliska och samtidigt ärliga nog att skildra sanningen som ligger i inspelningen.

Rock

Jag skulle aldrig betala trettiotusen kronor för ett par golvhögtalare som inte kan spela rock. In på spellistan kommer progmetallbandet Opeth och häftiga Eternal Rains Will Come. Och då händer det saker och ting! Elgitarrer, keyboard och avancerade trummor är väl markerade. De dundrar till med snabba växlingar i ett rytmiskt och häftigt samspel. Lekfulla cymbaler klingar snyggt och luftigt. Man kan formligen se glansen från de blankpolerade mässingscymbalerna framför sig. Och QR5 kan spela högt! Det är inte ofta man hör Opeth med så bra ljud, och man får en påminnelse om att hård musik också förtjänar att återges med intakta detaljer.

Raw Surface

Med tanke på hur bra det låter blir jag väldigt nyfiken på hur mycket man egentligen blir av med om man jämför med dyrare högtalare. Och vilken jämförelse är väl bättre än Audiovectors egen toppmodell i SR3-serien: den fyra gånger så dyra Arreté Raw Surface? De två högtalarna har fler likheter än skillnader. För det första är klangkaraktären i princip identisk. Den är neutral, med en mer accentuerad diskant än många andra högtalare. Men utan att uppfattas som ljus. Sonus faber Olympica III är för övrigt ett exempel på en mer mellanregisterfokuserad högtalare med en mörkare klangbalans.

Fler lager

Raw Surface stramar till ljudet ännu mer och får fram ännu fler klanglager – framför allt i övertonregistret kommer fler klangstrukturer fram och instrumenten är ännu mer fokuserade och bergfast planterade i rummet. Men skillnaderna ligger på detaljnivå, för QR5 gör mycket av samma sak. Ljudbilden är stor, luftig och tredimensionell. Basen trycker till fint och allting är stramt, detaljerat och musikaliskt. Och QR5 är ett litet snäpp känsligare. Vilket innebär att du klarar dig med en 70-watts förstärkare medan SR3 kräver en 100-wattare. Du kan till och med klara dig med ännu mindre, jag föreställer mig att Naim Uniti Atom är ett otroligt spännande alternativ ihop med de här högtalarna. Om du inte föredrar den gigantiska, varma ljudbilden du får med Denon PMA-2500NE eller det supertighta ljudet som Hegel Röst ger. [caption id="attachment_93232" align="alignnone" width="989"] En enkel högtalarterminal skiljer sig från SR-seriens trippel-wire-terminaler. Foto: Audiovector[/caption]

Slutsats

QR5 är den största – och bästa – högtalaren i Audiovectors billigaste serie. En äkta trevägsmodell, större än den populära SR3 i alla dess varianter. Basen är stabil och slår hårt när den behöver. Ljudbilden är ytterst sammanhängande, från topp till botten, med sångröster och instrument som verkligen glänser i mellanregistret. QR5 är lika ärlig som den är musikalisk, och har du inte råd med SR3 i någon av dess versioner med banddiskant så kan du tryggt lägga pengarna på den här. En sagolik högtalare, som är mindre krävande för förstärkaren än många andra i sin klass. Rekommenderas! [gallery ids="93233,93234,93235,93236"]
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Audiovector QR5
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • Typ: 3-vägs golvhögtalare
  • Diskant: 2,5-tums Gold Leaf AMT 2
  • Mellanregister: 6-tums Pure Piston
  • Bas: 2 x 6-tums Pure Piston
  • Frekvensomfång: 25–45 000 Hz (–6 dB)
  • Känslighet/impedans: 91 dB/4 ohm
  • Delningsfrekvens: 400 Hz/3 kHz
  • Mått: 21 x 105,7 x 27 cm
  • Färg: Mörk valnöt, svart högglans eller matt vit
  • Webb: audio7.se
Audiovector QR5 produktside
Pris: 31500,-

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
test
Samsung QE65Q900R

8K mot 4K: ­Teknisk knockout

Är Samsungs minsta och billigaste 8K-skärm bättre än en vanlig, bra 4K-TV? Vi testar!

Mässbilder från Sound Society 2019

Även i vårt grannland Danmark finns det naturligtvis hifi-mässor. Här är bilder från en av dem!

Tidal ger studioljud i iPhone

Tidal-användare kan glädja sig åt att iPhone har fått MQA-stöd, och alltså kommer närmare ljudet från inspelningsstudion.

grupptest
5 trådlösa brusreducerande hörlurar

Tyst och skönt på flyget

Brusreducerande hörlurar motverkar trötthet och skonar hörseln på långa flygresor.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glödande klangmästare

En av de bästa rörförstärkare vi har testat raserar alla fördomar.

test
Audiovector QR5

Den mest kompletta ­högtalaren

Audiovector QR5 levererar rytmen utan att tveka, ger musiken luft – och slår nästan undan benen på sina egna toppmodeller.

test
ikko OH1

Glänsande ljud

Kinesiska ikko debuterar med stora ambitioner till små priser.

Recension
Triple Frontier

Greed is good…

Före detta amerikanska elitsoldater bestämmer sig för att råna en sydamerikansk knarkbaron. Det går inte riktigt som planerat.

test
RME ADI-2 DAC

Bästa ljudet vi har hört

Du hittar knappast en bättre DAC för pengarna än RME ADI-2 DAC.

test
Stax SR-009s

Detta är inte ljud – det är magi

Nu vet jag hur det känns att ha ett helt universum inklämt mellan öronen.

Recension
A star is Born

Gnistrande personkemi

Cooper och Gaga sjunger sig in i filmhistorien med en fängslande remake av motgångar-gör-dig-stark-klassikern.

test
IKEA Trådfri Set med uttag

På och av och mer

Gör dum elektronik lite smartare. Särskilt med Trådfri Gateway

test
IKEA Trådfri Gateway

IKEAs port till det smarta hemmet

Om du vill få ut det mesta ur dina Trådfri-enheter så klarar du dig inte utan en Trådfri Gateway.

test
IKEA Trådfri Set för dimning

Smart lampa för nybörjare

Det är enkelt att komma igång med de dimbara Trådfri-lamporna, men på egen hand är de inte så smarta.

MWC 2019: Nya datorer från Lenovo

MWC är inte bara en mobilmässa. Lenovo hade datorer för både lek och allvar.

test
Nikon Nikkor Z 50 mm f1.8 S

Nikons skarpaste 50 mm

Nikons bästa objektiv är en känslig 50 mm.

test
Pinell Supersound 701

Välljudande och kompetent stereo

Pinells kompakta anläggning är bäst i klassen.

Sigma släpper optik till Panasonic och Leica

11 nya Art-objektiv till fullformatkameror med L-fattning

Skarpare porträttobjektiv från Sony

Ljusstarka 135mm f1.8 är gjord för fullformatkamerorna.

10 mm ultravidvinkel för fullformat

Supervidvinkel för de största kamerorna.