Tro det eller ej, men det går faktiskt att köpa CD-skivor. Inte begagnade, utan helt nya. Det är egentligen lite märkligt för ett format som åkte på en rejäl knock när streaming tog fart på allvar. Bekvämligheten med att ha musiken liggande i mobiltelefonen, och att direkt kunna komma åt nästan all inspelad musik, trumfade snabbt de fysiska formaten.
Men nu är skivbutikerna tillbaka. Där hittar man inte bara nya LP-skivor, som länge har haft ett slags renässans. Faktiskt så länge att vi mycket väl skulle kunna kalla det för en nyetablering av en marknad som nästan försvann.
För den oinvigde är CD-skivor små 12 cm stora silverfärgade plastskivor som såg dagens ljus för så länge sedan som 1982. Med andra ord har de varit borta från marknaden så länge att många yngre inte ens har någon aning om vad en CD är.
De som gör det är alla de som köpte CD-skivor när de var det bästa formatet för musik och som har byggt upp en liten eller ansenlig samling skivor. Den andra gruppen är de som har upptäckt att ljudet från CD-skivor fullständigt krossar streaming via Bluetooth – på sociala medier kan man läsa att folk är helt chockade över att de inte har hört talas om CD-skivor förut. Så mycket bättre tycker många att ljudet från CD-skivor är att Bluetooth-streaming bara är något man gör med öronproppar. Ingenting annat.
Oavsett om man redan har en samling CD-skivor, eller precis har börjat samla, behöver man någonstans att spela de små silvriga skivorna. Men det behöver man inte oroa sig för. CD-spelare tillverkas fortfarande. Några av dem är riktigt bra, och vissa är helt fantastiska.
Som den här.
Den kommer från ett anrikt japanskt företag som har hållit på med ljudutrustning för både proffs och oss vanliga dödliga i mer än 70 år. TEAC, som är en förkortning för Tokyo Electro Acoustic Company, har inte bara tillverkat CD-spelare, förstärkare, bandspelare, kassettspelare och högtalare för hemmabruk, de har faktiskt också fler patent på CD än de flesta märken.
VRDS
TEAC är kanske mest kända för sin VRDS-mekanism. Som är en uppspelningsmekanism de kom på på nittiotalet och som även blev populär hos andra tillverkare som köpte mekaniken från TEAC och använde den i sina egna spelare. Med mycket goda resultat.

Vibration-free Rigid Disc-clamping System, som bokstäverna står för, bygger på idén att en CD-skiva som snurrar utan vibrationer och i perfekt rotation runt axeln ger bättre ljud än en konventionell CD-mekanism. Rent mekaniskt bygger VRDS på en flytande upphängning som dämpar vibrationer. Luckan man matar in skivan genom vilar ovanpå denna och en stabilisator läggs försiktigt över skivan och följer CD-skivans rotation under uppspelning. Detta isolerar uppspelningen från vibrationer och störningar. Den isolerande mekanismen har ett servo som styr hastigheten så att skivan har en perfekt rotation och är stabil både i det horisontella och vertikala planet.
Det har länge varit allmänt känt bland recensenter och kunde att TEACs VRDS-mekanism är bland de bästa på marknaden. Och i dag, när det knappt inte tillverkas bra CD-mekanik är VRDS ledstjärnan för perfekt mekanisk konstruktion.
Samma mekanism används även i TEACs extrema highend-produkter som säljs under det separata märkesnamnet Esoteric.
DAC-ingång
Det är inte bara mekaniken som är byggd enligt högsta standard. VRDS-701 ser ut som om den är huggen ur ett stycke granit. Den väger mer än man tror och jämfört med en Denon DCD-3000NE ser TEAC-spelaren helt enkelt liten ut.
Allt man rör vid eller vrider eller trycker på verkar vara byggt för att hålla. Och om man lyfter på den för att titta på baksidan så märker man att det rasslar om de tre fötterna på undersidan. Det beror på att de tvådelade fötterna har en flytande fjädring som kopplar bort chassit från underlaget.
Utgångarna är dubbla, vilket innebär att det finns både balanserade och obalanserade utgångar. De kan antingen styras från volymkontrollen på framsidan – som också styr volymen i hörlursuttaget – eller så kan man gå in i menyn, antingen från framsidan eller på fjärrkontrollen, och välja att utgångarna ska ha en konstant utgångsspänning (Fixed).
Det finns en uppsättning ingångar och utgångar för extern DAC, eller externa digitala ljudkällor. På så sätt kan den inbyggda digitalomvandlaren fungera som en DAC för en streamer med optisk eller koaxial utgång.
Delta Sigma
På baksidan finns en USB-C-ingång också, som stöder PCM-filer med upp till 32 bit/384 kHz-upplösning. Och så finns det MQA-avkodning, även från CD-skivor med MQA-filer.

DSD-skivor i 22,5 MHz går också, och det är värt att notera att den interna Delta-Sigma DACen kan konvertera samplingsfrekvensen från PCM upp till åtta gånger, eller 1-bits DSD. Inställningar för PMC eller DSD, uppsampling och DSD-lågpassfilter finns i inställningsmenyn. Alltså något som påminner om vad man hittar för SACD. Men TEAC-spelaren kan inte spela SACD alls. Den möjligheten har man inte med någon av TEACs modeller. Inte ens med VRDS-701T, som är samma spelare som VRDS-701 fast utan utan inbyggd DAC och därmed avsedd för anslutning till en extern DAC.
USB-streaming
USB-C-ingången används om man kopplar in en Mac eller PC. Då kan man streama musik från Qobuz, Spotify eller Tidal via USB-C-ingången på baksidan. Det finns också en klient som heter TEAC HR Audio Player som kan laddas ner gratis till Windows och macOS och som fungerar som en avspelare för ljudfiler från exempelvis Tidal. Just denna fick jag faktiskt aldrig att fungera, och det är kanske lika bra eftersom de dagar då laptopen fungerar som en avspelare kanske är över.
För övrigt provade jag den inbyggda hörlursutgången. Den är verkligen så bra att vi nästan snackar om att man inte behöver någon dedikerad hörlursförstärkare om man har en VRDS-701. Ja, jag vet att det är en överdrift, men vi brukar inte vara bortskämda med så här bra ljud från hörlursuttagen på CD-spelare.

10 MHz extern klocka
Bredvid de analoga utgångarna, som för övrigt är helt balanserade, diskret byggda som två symmetriska monokanaler, hittar man en 50-ohms BNC-kontakt, märkt 10 MHz IN. Den används om man vill synka klockfrekvensen i spelarens digitala signalbehandling.
Då behöver man den separata klockgeneratorn TEAC CG-10M (X), som är en fristående klocka med fyra BNC-kontakter. Den kommer mer till sin rätt om man ska synka CD-spelaren med en extern DAC. Det har vi också provat och det kan du läsa mer om i ett kommande test av TEAC UD-701N, som är en seriös DAC med inbyggd streaming.
Här ska det främst handla om hur lysande TEAC-spelaren faktiskt är. Den sveper in som en frisk fläkt på premiummarknaden för CD-spelare.
Lyssning
Efter att ha haft spelaren tillgänglig i ett par månader slutade jag sakna SACD-skivor (de flesta har trots allt ett PCM-spår) och om man inte har en renodlad SACD-samling så kommer den här spelaren att öppna upp ljudet från skivsamlingen på ett sätt som åtminstone förvånade mig.
Om TEAC-spelaren har en ljudsignatur är nyckelorden kontroll, transparens, dynamisk kontrast och upplösning. Man kan lugnt säga att den spelar musiken utan några stora gester eller någon charmerande glöd.
Jämfört med exempelvis Denon DCD-3000NE – som även spelar SACD – ger TEAC-spelaren musiken en högre grad av upplösning och klarhet. Den har inte Denon-spelarens värme och naturligt behagliga klang, men den har en stramare baskontroll och ett grepp om basdynamiken som inte är lätt att hitta i den här prisklassen.
Ljudet från TEAC-spelaren lät aldrig vasst, kantigt eller skarpt. Vi snackar om ett naturligt, organiskt flyt som lyfter musiken och breder ut den i en stor ljudbild. Som att titta ut genom ett nyputsat fönster.
Pianostycken, stråkkvartetter, heavy metal-rock eller mjuka ballader, det spelar egentligen ingen roll: Den här spelaren klarar allt. Som redan nämnts saknar kanske ljudbilden Denon-spelarens – och för den delen även Marantz SACD 30n:s – tilltalande och varma glöd, men inte ens i Scarlattis K 406-sonat i C-dur saknade jag särskilt mycket mer fyllighet än vad jag fick från TEAC-spelaren.
Vi tar det viktigaste först. När jag lyssnade på Jan Gunnar Hoffs piano, som känns som en varm omfamning på albumet Home (MQA CD), var jag tvungen att nypa mig själv i armen. Det finns ett ovanligt tydligt djup i pianots lägsta oktaver, som här betonar spelarens enastående egenskaper i basen. Det känns verkligen som om man lyssnar på en mycket dyrare CD-spelare. Samma sak gäller sångröster, som Kari Bremnes i 2015 års version av Spor. Takten i låtens dansrytm lägger sig tungt i rummet och basen är fysisk med ett bestämt tryck som känns i magen. Samma sak händer med James Browns Gut Bucket, där den funkiga rytmen hamras ut ur högtalarna som en slagborr.
Här finns inte bara dynamik och djup, det finns också insikt. Spelaren skalar Bon Ivers album med samma namn från 2011 som en lök. Lager på lager av information presenteras med en precision som varken Denon eller Marantz kommer i närheten av. Hegel Viking är den enda spelaren – fast i en annan prisklass – som kan åstadkomma samma sak som TEAC VRDS-701. Men Viking saknar som bekant allt annat än ren CD-avspelning.
Liveinspelningen My Foolish Heart, från Montreux 2001 med Keith Jarrett, Gary Peacock och Jack DeJohnette, låter uppfriskande och intim. Man sitter på första parkett och den dynamiska kontrasten är påfallande realistisk. Slagverket driver rytmen framåt på Miles Davis Four, och fingrarna som löper över kontrabasen är en kristallklar kontrast till Jarretts sublima pianospel. Ett kort bassolo är så markant fokuserat och tydligt markerat att det efterföljande trumsolot får mig att utbrista ett tyst f-n. Det svänger något enormt och VRDS-701 får fram inspelningens energi och atmosfär med en realism som är ovanlig.
Det är verkligen enastående hur transparent den här spelaren är med all musik.
Slutsats
Bortsett från att TEAC VRDS-701 inte spelar SACD finns det inte mycket att kritisera den för. Den är byggd som en pansarvagn och rikligt utrustad med de in- och utgångar man kan behöva. Med digitala ingångar och USB dessutom har man också möjligheten att koppla in andra ljudkällor, till exempel en separat streamer. Det finns också en anslutning för en extern klockgenerator, för den som vill synka klockorna i två separata enheter med maximal precision.
Men det som är allra viktigast är som alltid ljudet, och här går det inte att hitta något att kritisera. Självklart spelar musiksmaken roll, och om man föredrar en varmare klang och fylligare bas är Denon DCD-3000NE ett bättre val. Men om man har en stor eller växande CD-samling och vill ha det objektivt bästa ljudet från skivorna så kommer vi inte på någon bättre spelare i den här prisklassen än TEAC VRDS-701.

Läs hela artikeln med LB+
Erbjudande - 1 månad 10:-
Prova LB+ i en månad för 10:-
LB+ Total 12 månader
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 12 månader
LB+ Total 6 månader!
Full tillgång till allt innehåll på Ljud & Bild och L&B Home i 6 månader
- Tillgång till fler 7 800 produkttester!
- Nyhetsbrev varje vecka med de senaste nyheterna
- Bra rabatter hos våra samarbetspartner i LB+ Fördelsklubb
- Tidningen i digitalt format – nytt nummer varje månad
- L&B TechCast – en podd från L&B
- Inaktiverade annonser
- L&B+ Video – häng med L&B-redaktionen bakom kulisserna på de stora teknikmässorna och mycket mer!