TESTLinn Majik DSM

Bekymmerslös strömningsförstärkare

Integrerade Linn Majik DSM låter som en dröm tack vare rumskorrektion och har allt man behöver inbyggt.
Karakter
Linn Majik DSM
Ljud & Bild tycker
Effektiv rumskorrektion, silkeslent och dynamiskt ljud. Välutrustad och användarvänlig.
Inte all världens kraft för tungdrivna högtalare. Rumskorrektionen är genial, men komplex.
Specifikationer
  • Typ: Integrerad förstärkare
  • Effekt: 2 x 50 watt i 8 ohm, 100 watt i 4 ohm
  • Teknik: Klass D
  • Anslutningar: 4 HDMI in, HDMI ut, analog/phono in, analog ut, optisk, koaxial, USB
  • Skivspelaringång: MM
  • Hörlursuttag: Ja
  • DAC: 24 bit/192 kHz
  • Nätverk: Wifi, Bluetooth, Ethernet
  • Strömning: Spotify Connect, Tidal, Qobuz, Roon, AirPlay, TuneIn
  • Dynamik: 106 dB
  • Övrigt: Fjärrstyrning, app-styrning, Space Optimisation-rumskorrektion
  • Mått/vikt: 35 x 10 x 35 cm/4,1 kg
  • Webb: linn.co.uk
forfatter

De är inte många, men de finns. De små allt-i-ett-lösningarna som på elegant sätt förenar ett litet fotavtryck med seriöst bra ljud. Och, låt mig tillägga, utan att kosta en förmögenhet.

Många av oss tänker direkt på Naim Atom när en kompakt anläggning ska utökas med strömning. Men det finns även liknande lösningar från NAD, Technics, T+A och Devialet, för att bara nämna några av de mest kända.

Det är kanske inte lika allmänt känt att Linn också ställer upp i den här kategorin, med en kompakt, integrerad strömningsförstärkare som bara behöver ett par bra högtalare för att bli en fullfjädrad stereoanläggning.

Familjevänliga Majik DSM påminner lite om en Naim Atom och har allting inbyggt, men skiljer sig från nästan alla aktuella konkurrenter – utom NAD M10 – genom att den även har inbyggd rumskorrektion: Space Optimisation. Men mer om den senare.

För oinvigda ser Majik DSM ut som vilken modern förstärkare som helst. Med ett fotavtryck på 35 x 35 cm är den ingen stor låda, och avsaknaden av kylflänsar och stora potentiometrar på fronten hintar om att detta är något annat de konventionella, analoga, integrerade förstärkarna som de flesta förknippar med en stereo.

Det är en korrekt iakttagelse. Linn Majik DSM kombinerar en tvåkanalsförstärkare med analoga och digitala ingångar – inklusive HDMI för TV och PlayStation/ Xbox, strömning via Bluetooth, wifi eller Ethernet – samt har hörlursuttag och ingång för skivspelare med MM-pickup.

Med andra ord: allting som de flesta behöver i en förstärkare med strömning i dag, plus lite till.

Foto: Linn

Användarvänligt gränssnitt

Den lättmöblerade designen gör det enkelt att sätta ihop en anläggning med Majik DSM i centrum. Förstärkaren kan ställas vid TV:n, som kopplas in via HDMI med ARC så att man styr ljudet med fjärrkontrollen till TV:n.

Ett par stativ- eller golvhögtalare som passar smaken och budgeten kompletterar anläggningen, som även kan anslutas till husets skivspelare om man har en liten LP-samling stående.

Då får man en stereo som är lätt att använda för hela familjen. Via Bluetooth kan vem som helst strömma musik från mobilen och de som både gillar musik och är intresserade av ljudkvalitet kan strömma lossless-musik i hög upplösning från Tidal eller Qobuz, via wifi eller Ethernet.

Allt styrs från en app i mobilen eller med fjärrkontrollen som ingår.

Foto: Linn

Själva enheten har knappt några knappar, men längst upp på kanten av fronten sitter sex stycken som går att konfigurera som man vill. På så sätt kan familjemedlemmar lägga in sina egna preferenser – en tryckning kan starta TuneIn och favoritradiostationen eller sätta på en spellista på Spotify.

Majik DMS stöder Spotify Connect, Tidal, Qobuz och är förberedd för Roon för avancerade strömmare. Den har också AirPlay-stöd – och AirPlay 2 med multiroom ska vara på gång, detsamma sägs om Tidal Connect.

En PC kan kopplas in via en USB-ingång på baksidan och förstärkarens digitalomvandlare (DAC) stöder upp till 24-bitars ljud med 192 kHz-sampling.

Space Optimisation

Hittills låter Majik DSM som ”vilken strömningsförstärkare som helst”, men den har ett äss i rockärmen som kan ge bättre ljud än konkurrenterna: Space Optimisation.

Något förenklat är det rumskorrektion som bygger på trycket i rummet samt högtalarnas bestyckning och placering. Korrektionen använder sig inte av data från mätmikrofoner eller mätningar av högtalarna, som andra system gör, utan korrigerar efter hur rummet ser ut – höjd, bredd, längd, typer av ytmaterial, placering av fönster och dörrar.

Det är en ganska komplex process som du inte behöver oroa dig för. En Linn-specialist ställer in förstärkaren och rumskorrektionen åt dig. Efter det behöver du inte tänka på något annat än vad du är sugen att lyssna på.

Lagrade korrigeringar i Space Optimisation kan anpassas om man till exempel köper nya högtalare, möblerar om eller helt enkelt bara vill ha en liten annan klang.

Men processen går till så att rummet mäts med data om allt från väggar, tak och så vidare. Sedan matas informationen in i en användarprofil där man anger högtalarnas placering och modellbeteckning – sedan beräknas korrigeringen efter en databas som Linn har gjort, ända ner till en centimeter precision. Informationen laddas upp till en server för beräkningen och ett par minuter senare har man en korrigerad profil för rummet.

Man kan göra så många profiler man vill, de kan också ändras om man till exempel vill ha lite fetare bas, och det tar bara ett par sekunder att välja önskad profil.

Skulle man ändå gå vilse kan man kontakta Linn-butiken och dela med sig av sina profiler via nätet, så kan de göra nödvändiga rättelser och korrigeringar av profilerna.

På detta sätt kan man alltså anpassa ljudet i nästan vilket rum som helst, eftersom Space Optimisation tar hänsyn till om du bor i en timmerstuga med trägolv och små fönster eller i en studiolägenhet med gipsväggar och stora fönster.

Mer om Space Optimisation finns i vårt test av Linn Klimax DSM och i den här videon:

Space Optimisation Explained från LinnVimeo.

Det fungerar!

Det går utmärkt att använda Majik DSM utan rumskorrektion, men det är som att köra en bil med mindre roliga hjulvinklar. Har du väl investerat i en Majik-förstärkare bör du definitivt använda rumskorrektionen.

Men det kan vara en liten utmaning. Då tänker jag inte på själva installationen, den tar andra hand om, men i Linns databas hittade jag, förutom alla högtalarna de har gjort själva, relativt gamla modeller från andra tillverkare.

Eftersom vi främst omger oss med nya modeller var det svårt att hitta högtalare på lagret som kunde testas med Linns Space Optimisation.

Först ut var Bowers & Wilkins 702 SE Signature, en vacker högtalare som inte fanns i databasen. Men det gjorde 702 S2, som har samma bestyckning, basport och höjd över golvet. Och det räcker väldigt långt. Linn mäter nämligen basenergin från basporten, avståndet från golvet upp till det nedersta baselementet samt enbart frekvenser under 80 Hz. Exakt samma data för 702 S2 och 702 S2 Signature innebar att det inte borde finnas några skäl till att inte använda Signature-versionen.

Bowers & Wilkins 702 S2 Signature. Foto: B&W

För ordningens skull provade jag även med högtalare från Martin Logan, Audiovector och JBL – med och utan Space Optimisation – och slutsatsen var tydlig.

Med högtalare som redan låg i Linns databas fanns det en hörbar skillnad till fördel för Space Optimisation. Med högtalare som inte gjorde det var skillnaderna mindre, men ändå märkbara. Personligen föredrog jag ljudet med Space Optimisation, oavsett vilken högtalare som var inkopplad. Utom Martin Logan Electromotion ESL X, som inte finns i Linns databas. Men där var nog problemet att förstärkarens egenutvecklade klass D-utgångssteg inte tyckte att branta fasvinklar och låga impedanser var så kul. Det sprudlade aldrig om musiken med Martin Logan-högtalarna, de fungerar mycket bättre med Devialets SAM-korrektion.

Martin Logan Electromotion ESL X. Foto: Martin Logan

Men sprudlade om musiken gjorde det med Audiovector R1 Arreté, för att inte tala om JBL L82 Classic. Utan rumskorrektion lät det rent och snyggt. Lite tamt i basen, men väldigt korrekt. Med Space Optimisation fick basen ett lyft och sträckte ut sig nedåt. Och den dynamiska kontrasten blev märkbart bättre. Inte för att den var dålig från början, detta är trots allt två av de livligaste högtalarna som finns där ute.

Stråkar och sångröster kommer fram bättre i ljudbilden med Space Optimisation och den kompakta förstärkaren är både lekfull och seriös när det behövs. Man får mer djup i ljudet med korrektionen och ljudbilden känns större med den aktiverad.

Foto: Audiovector

Man kan när som helst ändra lite i inställningarna på Linn-kontot som är kopplat till Majik DSM och dra skjutreglaget från neutralt till en klang som är mer framåt, men någonstans närmare neutralt passade bäst i mitt rum.

NAD M10 är ett billigare alternativ som också har rumskorrektion. Den använder sig av Dirac Live med en mätmikrofon och en app, men är inte lika exakt som Space Optimisation. Precis som Majik DSM är M10 inte någon kruttunna, båda har för lite muskler för att orka få fart på tungdrivna högtalare på festvolym i ett stort rum.

Det har Naim Atom också. Den har inte rumskorrektion, men låter som om den är dubbelt så kraftfull som den egentligen är. Vare sig NAD eller Naim har dock skivspelaringång.

Slutsats

Den komplexa rumskorrektionen ska inte vara avskräckande, tvärtom bidrar den till att göra Linn Majik DSM till ett oerhört relevant alternativ, särskilt för de som har ett lite krävande rum att placera högtalarna i. Rumskorrektionen ställs ändå in av återförsäljaren, och när det väl är gjort kan hela familjen bara välja och vraka bland musiken som strömmas genom anläggningen och Majik DSM. Förstärkaren låter bra direkt ur kartongen, men det är Space Optimisation som gör den till en av prisklassens bästa strömningsförstärkare. Men se till att dina högtalare finns i Linns Space Optimisation-databas, då fungerar det allra bäst.

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Lasse Svendsen

Chefredaktör. Lasse har jobbat på Ljud & Bild sedan 1999. Han har också skrivit om fotografi i tidningen Fotografi och om hifi i tidningen Audio Video samt har jobbat som biljournalist på tidningen Drive. Allt började 1980 med en Garrard-skivspelare, en Tandberg-förstärkare och ett par Jamo-högtalare. Han har också lång erfarenhet av hifi-industrin och skriver i dag mycket om hifi, foto, datorer och ljud men även om bilar.