: Yamaha A-S1100

Musik av högsta klass

Den här förstärkaren från Yamaha är en mästare på att gräva fram musikaliska detaljer, men kräver en hel del av resten av anläggningen!
Januari 2016Yamaha A-S1100
Ljud & Bild tycker
Yamaha målar upp en stor och mäktig ljudbild, full av djup och detaljer, med större närvaro och engagemang än konkurrenterna i prisklassen.
Bristen på digitalingångar innebär att du måste ha en förstklassig signalkälla och/eller DAC för att utnyttja hela potentialen, vilket höjer totalpriset.
Specifikationer
  • Effekt: 2 x 90 watt 8 ohm
  • Ingångar: 4 analoga
  • Utgångar: 1 + hörlursuttag
  • Skivspelaringång: MM/MC
forfatter

A-S1100 är den senaste i raden av stereoförstärkare från Yamaha och tycks uppenbarligen vara inspirerad av toppmodellen A-S3000. Allting med A-S1100 andas kvalitet: den har ett tydligt retrostuk med klassiska VU-mätare och tidsriktiga omkopplare. Fronten finns i svart och silver och är gjord av borstad metall, med högglanslackade sidor av äkta trä.

Förstärkaren väger hela 23 kilo, med god hjälp från en kraftig ringkärnetrafo och symmetriska kretsar med MOSFET-transistorer. Yamaha anger effekten till 95 watt per kanal i 8 ohm och 160 watt i 4 ohm.

 

Musikalisk och raffinerad

– Wow! Här finns det mer klang i Adeles piano, utbrister Geir. Resten av testpanelen håller med: Yamaha-förstärkaren presenterar musiken med en helt annan skala än det övriga startfältet. Ljudet är varmt och förföriskt, mer engagerande. Adele kommer närmare och strålar ut ur högtalarna med en glasklar refräng, utan att det låter hårt eller vasst. Det är också lättare att höra vad Hozier sjunger om i ”Take Me to Church”.

Samma sak med Daft Punk: basen är mäktig och känns nästan som den går en oktav djupare än med de andra förstärkarna! A-S1100 har en imponerande kontroll över de sparsmakade Focal-högtalarna, och det är rent allmänt inte mycket som avslöjar att vi har att göra med en förstärkare som kostar en förnuftig summa pengar.

Annons
Baksidan domineras av kraftiga skruvterminaler och en hel drös med analoga ingångar. Yamaha-förstärkaren har både Rec In- och Pre Out/Main In-kontakter samt phono-ingång för skivspelare med MM/MC-pickup. (Foto: Tillverkare)
Baksidan domineras av kraftiga skruvterminaler och en hel drös med analoga ingångar. Yamaha-förstärkaren har både Rec In- och Pre Out/Main In-kontakter samt phono-ingång för skivspelare med MM/MC-pickup. (Foto: Tillverkare)

Leif Ove Andsnes orkester låter mycket mer raffinerad och detaljerad genom Yamaha-förstärkaren. Instrumenten urskiljs klarare från varandra och tonhöjderna är lättare att följa. Den berömda ”tystnaden mellan tonerna” är mer framträdande och ljudbilden känns mer precis. Det finns mer känslor och färger i Yamahas ljudbild än i Cambridges, som låter väl så korrekt men också lite plattare.

Allt välljud kommer dock med en reservation: man bör nämligen ha en separat musikspelare eller DAC i klass med Marantz NA-6005 eller ännu bättre för att kunna uppskatta skillnaderna.

 

Vår åsikt

– Det är ingen tvekan. Skulle jag ha lagt mina egna pengar på en förstärkare så måste det blir den här från Yamaha, säger Lasse.

Men Pioneer A-70DA är en stark utmanare. Efter upprepade lyssningstester kom vi fram till att Yamaha A-S1100 har den största ljudmässiga potentialen, men bara om den matas med en förstklassig analog signal från en mycket bra DAC eller musikspelare. Därför är Yamaha A-S1100 Bäst i test, medan Pioneer A-70DA förefaller vara det bästa köpet för många musik- och ljudfantaster.

Annons

Också i detta test:

Pioneer A-70DA

Välutrustat superljud

Här får du ett strålande ljud och påkostad digitalomvandling i ett elegant och robust kabinett.

Pioneer har tagit en redan utmärkt förstärkare och förbättrat den med fler digitalingångar och balanserade kretsar. Den låter alldeles briljant på alla ljudnivåer.
Somliga saknar nog lite värme och fyllighet i ljudbilden, Lite mer kraft hade också varit önskvärt.

Onkyo A-9070

En snäll bjässe?

Onky-förstärkaren är en riktig tungviktare, men vi hade velat att den slog ifrån sig hårdare ibland.

Massor av muskler och en behagligt varm klang som gör att Onkyo-förstärkaren passar utmärkt i många stereoanläggningar och med en rad olika högtalarkombinationer.
Ljudet kan kännas lite väl blankpolerat och snällt emellanåt, och har inte lika mycket dynamisk skjuts som de mest energiska rivalerna.

Audiolab 8300A

Klassikern

Få förstärkare har samma historia som den här från Audiolab. En gång en ikon, nu i en helt ny version.

Vacker klang och underbar röståtergivning i en välbalanserad ljudbild.
Aningen blek dynamisk kontrast gör att det saknas fart och fläkt.

Arcam A29

Behärskad elegans

Från Arcam kommer A29, ett lovande kraftverk som tyvärr har en lite för ”stiff upper lip” för vår smak.

Rikligt med kraft och en välkontrollerad, neutral klangbalans präglar den här ”snusförnuftiga” förstärkaren som dessutom har gott om ingångar.
Rent dynamiskt är detta inte den mest sprudlande och engagerande vi har hört, och den bleknar lite jämfört med konkurrenterna.

Cambridge Azur 851A

Klockrent ljud

Hos Cambridge Audio handlar det om att återge ljudet så rent som möjligt. 851A är ett praktexempel på det.

När det gäller att återskapa musiken på renast möjliga sätt, och med bra kontroll över dynamiken, är detta en av klassens bästa.
Vi saknar lite temperament, och en och annan digitalingång hade inte varit att förakta.

Naim Nait 5Si

Dynamit-dynamik

Naims lilla 5Si spelar så det ryker! Med den här blir du kung på dansgolvet!

Enastående engagerande förstärkare med tryck. Det sprutar av liv och dynamik, som ett permanent fyrverkeri.
Saknar en smula finess och det är ont om anslutningar.

Technics SU-C700

Det kortaste strået

Det kan verka som om Technics har satsat för mycket på tekniken och för lite på musiken.

Snyggt utförande och utseende! Vi gillar det kompakta formatet och VU-mätarna som vinkar i takt med musiken. Här finns generöst med digitalingångar och ljudet har bra diktion i röster.
Det saknas kontroll. Musiken går lite huller om buller, utom i de allra enklaste passagerna.
Har du den här produkten?
Sätt ditt betyg.
0 / 6

Your page rank:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

 

forfatter

Audun Hage

(f. 1981): Redaktionschef. Audun anställdes som journalist på Ljud & Bild 2004 och har spelat en aktiv roll i utvecklingen av L&B som tidning och webbplats. Audun är extremt kvalitetsmedveten och känd för sina kräsna öron och skarpa ögon. Som redaktionschef håller han ett öga på allt som journalisterna skriver. Han ansvarar också för Ljud & Bilds TV-tester.
Annons
Annons

Läs också