annons
annons
Sommarerbjudande: Prova Ljud & Bild i 4 veckor för 0 kronor! Prova Ljud & Bild
annons
annons
annons

Maxad bild på miniavstånd

Du måste inte ställa projektorn fem meter bort, de här tre kan stå alldeles under filmduken! Otroligt användarvänligt – men hur är det med bilden?

Sugen på stor bild i hemmabion men har ingen möjlighet att placera projektorn tillräckligt långt bort från duken eller väggen – och vill inte heller täcka väggen med en stor TV på 80 tum?

Då är en projektor med ultrakort projektionsavstånd – eller ”Ultra Short-Throw” (UST) – en spännande lösning.

Med hjälp av speciell optik med extrem projektionsvinkel kan en Ultra Short-Throw-projektor stå helt eller nästan intill väggen den ska projicera på och fortfarande ge en bild på mellan 60 och 100 tum. Definitivt tillräckligt stort för att ge en bra hemmabiokänsla.

Fördelar

Fördelarna är uppenbara. För det första behöver du inte dra långa kablar från videokällan till projektorn. Och det blir mycket enklare för de som bara vill plocka fram projektorn vid speciella tillfällen. Ställ bara fram den på en bänk intill en vit vägg och ta bort den efteråt. Å andra sidan befinner vi oss i en prisklass som nog passar dem bäst som vill använda projektorn en hel del.

En annan viktig fördel är den här: alla som har tittat på film med en projektor vet hur irriterande det är när någon reser sig ur soffan och går framför projektorn så att stora skuggor kastas på duken. Med en sådan här projektor kan man aldrig blockera bilden.

Nackdelar

Det finns flera nackdelar. För det första är det stor skillnad på avståndet från linsen till den nedre och övre delen av bilden. Detta måste optiken kompensera för, så att skärpan blir korrekt i hela bilden. Även geometrin kan lätt bli helt fel. En vanlig projektor skulle ge en trapetsformad bild om den stod alldeles intill väggen och projicerade bilden snett uppåt. I en UST-projektor måste optiken ta hänsyn till detta. Men det räcker inte med optik som kompenserar perfekt för en sned projektion av bilden. Ytan som bilden visas på måste också vara helt slät. Varje liten knöl eller ojämnhet orsakar synliga snedvridningar. Detta beror på att bilden projiceras med en så extrem vinkel att den minsta ojämnhet i väggen förstoras många gånger. Alltså bör du ha en helt slät, vit vägg. Helst målad med dukfärg. Ska du ha en riktig filmduk så måste den vara ramspänd eller en solid skiva – inte en nedrullningsbar ”rullgardin”, den är för slak och ojämn för sådana här projektorer.

Tre projektorer

Ursprungligen gjordes sådana här närfältsprojektorer för installationsmarknaden, men man kan konstatera att samma behov även finns för hemmabruk. Därför går det numera att hitta ett urval av UST-projektorer som passar i vardagsrummet. Vi har hittat tre stycken, alla med Full HD-upplösning (1080p).

DLP

Optoma och BenQ har var sin DLP-projektor i den överkomliga prisklassen upp till 15 000 kronor. DLP-tekniken har fördelen att nästan vara underhållsfri, eftersom den inte använder färgfilter eller luftfilter. I stället är det ett färghjul som snurrar i hög hastighet och som med hjälp av tusentals små speglar – en för varje pytteliten pixel – reflekterar en primärfärg (RGB) åt gången. Eftersom allt går så fort luras hjärnan att tro att alla färger visas samtidigt och inte växelvis. Man blir bara påmind om det när plötsliga färgsjok i rött, grönt och blått dyker upp hastigt och sedan försvinner lika fort igen. Detta händer framför allt när man flyttar blicken över vita föremål mot en svart bakgrund. Vit text mot en mörk bakgrund kan vara en riktig mardröm för personer som är känsliga för denna så kallade ”regnbågseffekt” som DLP-tekniken lider av.

LCD och laser

Epson har lösningen för regnbågskänsliga ögon: LCD-projektorn EH-LS100. LCD-tekniken visar alla primärfärger samtidigt, genom ett färgfilter, och har därför ingen regnbågseffekt. LCD har dessutom fördelen att var och en av färgerna har full ljusstyrka, medan DLP-projektorer ofta har lägre intensitet i färgerna än i vitt ljus eftersom DLP-färghjulet även har ett vitt segment för att öka ljusstyrkan. LCD uppfattas därför ofta som mer färgsprakande. Men LCD har ett luftfilter som bör rengöras regelbundet och bytas ut efter 2 000–3 000 timmar.

Epson LS100 kostar dubbelt så mycket som Optoma HD31UST och BenQ W1600UST, bland annat för att den har en avancerad och dyr laserdiod som ljuskälla i stället för en kvicksilverlampa. Fördelen med lasern är att den är extremt stabil över tid, till skillnad från en kvicksilverlampa som kan degraderas ojämnt i färgspektrat och därför ge felaktig färgbalans efter en längre tid. Laser har dessutom en enormt lång livslängd. Mer än 20 000 timmar betyder nästan 20 års användning om du tittar på film tre timmar om dagen – varje dag. Det är stor skillnad mot 3 000–4 000 timmar för en normal kvicksilverlampa, som då ger 3–4 år om den används lika ofta. Men även om en ny lampa kostar ett par tusenlappar så är det inte på egen hand en anledning till att priset fördubblas. Epson-projektorn bör också ha en synligt bättre bild!

Produkter i testet
Färgklick med svagheter

Med de starka färgerna från Optoma HD31UST får du mycket bild för pengar på kort avstånd. Fast du får leva med ett par småbrister.

Optoma HD31UST är en ganska så användarvänlig närfältsprojektor av typen DLP. Menysystemet är överskådligt och det finns svenska menyer.

Bildjustering

Projektorn korrigerar automatiskt för geometriska fel om den inte står helt intill väggen. Men undersök ändå om du kan göra det bättre för hand

Bio-färgläget ger de mest naturliga färgerna och mot en vit vägg märkte vi att ljusstyrka på -10 och kontrast på +2 återgav skuggor och högdagrar mest korrekt. Absolut svärta är godkänd, även om Optoma inte är med och slåss i toppen på något sätt. Men projektorn har en bra ANSI-kontrast, eftersom svärtan och ljusstyrkan funkar i scener som har både skuggor och högdagrar. Den upplevda kontrasten är därför bra.

Färgglad bild

Wonders of the Universe är en astrofysikserie som på Blu-ray har imponerande skärpa och djup i galaxer, stjärndamm och många andra godsaker. Optoma HD31UST får galaxerna att glänsa mot en svart bakgrund. Röda dvärgstjärnor har intensiva färger och det gula ljuset runt galaxens mitt skiner friskt. Färgerna är livligare än hos BenQ W1600UST. Men inte lika nyanserade. BenQ avslöjar att en mörk himmel går från mörkblått till lila, medan den ser mer knallblå ut med Optoma.

När vi justerar färgmättnaden en aning blir den mer lik BenQ, men ändå med färre färgfasetter. Bleka ansikten i Skönheten och Odjuret bli dessutom väl gula, medan mörkhyade människor nästan ser röda ut. I den här filmen har de dragit extra hårt i färgkurvorna, och då kan det bli i mesta laget med Optoma.

Tittar vi på testmönstren ser vi tecken på kromatisk aberration, alltså att färgerna är något förskjutna i förhållande till varandra. Vit text på svart bakgrund har en tydlig rosa underkant. Vi lägger också märke till att bilden är beskuren, så kallat ”överskannad”, vilket gör att yttersta kanterna av bilden är bortklippta. Och när man ställer in skärpan i mitten av bilden så blir det inte fullt lika skarpt överst och nederst. Det beror på att optiken inte kompenserar helt och hållet för den extrema projiceringsvinkeln. Det låter kanske illa, men när man tittar på film är det inget man hänger upp sig på.

Slutsats

Fördelarna med en närfältsprojektor är uppenbara med Optoma HD31UST. Här får du en 60-tums bild tätt intill väggen och 90 tum från bara 25 cm. Bilden målas upp med god kontrast mellan svart och vitt, särskilt i scener där det finns mycket av båda två kommer DLP-tekniken till sin rätt. Det finns gott om färger och även om det saknas en del nyanser så fungerar projektorn bra med filmer och TV. Vi gillar också den tysta fläkten.

Bland nackdelarna finns en viss kromatisk aberration, bilden är inte riktigt lika skarp ut mot kanterna som i mitten av filmduken och bilden är något beskuren.

picture2picture3
<
>
HD31UST har två HDMI-ingångar och lägg märke till ljudutgången med 3,5 mm minijack-kontakt. Foto: Optoma

BenQ ÄR Nära sanningen

BenQ W1600UST ger alla fördelarna med att stå nära duken, men få av nackdelarna.

Bland de rimliga projektorerna har BenQ ofta utmärkt sig med det bästa. Till exempel W2000, som fortfarande är vår favoritprojektor under 15 000 kronor (ja, då inkluderar vi billiga 4K-projektorer med pixelskifte).

W1600UST är den första närfältsprojektorn vi testar från BenQ och den kan skapa en 100-tums bild från mindre än 10 centimeter från väggen! Vi ställde den så nära väggen vi kunde, vilket var ungefär 7 centimeter på grund av att strömkabeln stack ut. På det avståndet fick vi en bild på komfortabla 90 tum.

Bildjustering

BenQ har en överskådlig skärmmeny där man enkelt hittar rätt inställningar. I den här prisklassen bryr vi oss inte om mätutrustning och färgkalibrering, utan hittar helt enkelt färgläget som ger de mest trovärdiga färgerna (Cinema), sedan ställer vi in kontrast och ljusstyrka med hjälp av testbilder. I BenQ:s fall räckte det med att sänka ljusstyrkan två steg från mitten och höja kontrasten nio steg. Vi hade inte haft något emot direktknappar på fjärrkontrollen för de här inställningarna, men BenQ är långtifrån ensamma om att ha flyttat dem till menysystemet.

Geometrisk kompensering (keystone) finns, men vi behövde inte använda den eftersom W1600UST gav en helt rektangulär bild på väggen.

Korrekt, skarp bild

Färgerna uppfattas som mycket neutrala. När Brian Cox tittar på stjärnhimlen i Wonders of the Universe ser man himlen med alla sina schatteringar av mörkblått och lila. Färgerna är mer detaljerade än med Optoma, däremot är de inte lika mättade och energiska. Men de håller fortfarande måttet i den disciplinen också. I Skönheten och Odjuret har Belles ansikte mer djup och nyanser hos BenQ, och den mörkhyade bibliotekarien ser mer naturlig än med den röda tonen som Optoma ger honom.

BenQ imponerar med fin skärpa, som är likadan över hela bildytan, kanske den skarpaste vi har sett från en Ultra Short-Throw-projektor. Kontrasten är också bra, med en svärta i klass med Optoma, kanske till och med ett snäpp mörkare.

Testmönster uppvisar lite kromatisk aberration, primärfärgerna är välplacerade ovanpå varandra. Liten vit text på svart bakgrund är dessutom skarpast på någon av testdeltagarna, BenQ-projektorn är verkligen imponerande skarp. Fläkten hörs däremot väldigt tydligt. Växlar man till Eco-läge tystnar den, men då tappas också mycket av trycket i bilden.

Slutsats

BenQ W1600UST har alla fördelar med ett ultrakort projiceringsavstånd och få av nackdelarna. Om man bortser från lite lite färgmättnad så är färgerna både välnyanserade och bilden oerhört skarp på hela filmduken. Kontrasten är också bra, här är det bara att njuta av film och TV. Bilden blir ännu större tätt intill väggen än med konkurrenterna. Vilket betyder att BenQ kräver ännu lite mer av väggen – ytan måste vara Slät med stort S! Hur man än vänder och vrider på saken så är detta den bästa närfältsprojektorn vi har testat hittills.

picture2picture3
<
>
I en sådan här projektor är det praktiskt att ha en ljudutgång, och det finns minsann på BenQ W1600UST. Och två HDMI-ingångar så klart. Foto: BenQ

Vi förväntade oss mycket mer

Med laser som ljuskälla hade vi hoppats på något spektakulärt från Epsons första UST-projektor för hemmabio.

När många andra gör DLP-projektorer insisterar Epson på LCD. Det har fördelen att alla färger återges samtidigt, DLP-teknikens regnbågseffekt är fullständigt borta. LCD är dessutom ofta mer färgsprakande än DLP. Eftersom ljuset alltid passerar genom färgfiltret, medan DLP har ett särskilt vitt segment på färghjulet.

En nackdel är ofta en något blekare svärta. Speciellt när bilden har ungefär lika stora andelar mörka och ljusa områden. LCD-skärmen brukar däremot ha mer ljusstyrka än DLP, vilket kompenserar för ljusare svärta.

Laser

EH-LS100 är Epsons första Ultra Short-Throw-projektor för hemmabruk, med Full HD-upplösning. Den använder en laserdiod i stället för en vanlig kvicksilverlampa. Fördelen med laser är att man ”aldrig” behöver byta lampan eftersom den håller i 20-30 år om man använder projektorn tre timmar varenda dag. Lasertekniken är också mycket stabil över tid, så man behöver inte kalibrera om färgerna efter ett par år, vilket man annars bör göra.

Bildjustering

Det finns inget hokus-pokus med Epsons menysystem. Föga överraskande har Cinema-läget bäst färger och sedan går vi in i menyn och ställer in kontrasten till 44 och ljusstyrkan till 43. Det ger mörkast skuggor utan att de gror igen, plus vitast högdagrar utan att de bränner ut. Geometrin måste justeras en smula, vi ställer in vertikal keystone till 4.

Projektorn ger ungefär 60-tums bild tätt intill väggen, man behöver dra ut den en halvmeter för att få 100 tum.

Tjusiga färger, dyster svärta

Det går inte att klaga på LS100:s färgåtergivning. Mättnaden är mycket bra, utan att ansikten glider iväg mot rött eller gult. Den extremt färgbehandlade Skönheten och Odjuret ser levande ut, utan att Belle blir gul i ansiktet eller att den mörkhyade bibliotekarien blir rödmosig som hos Optoma.

Det som plågar oss är svärtan. Eller snarare bristen på svart. Natthimlen är grå och blek, och det hjälper inte mycket med hög ljusstyrka – det räcker inte för att få stjärnorna att stråla från den grå bakgrunden.

Bilden ger inte den nödvändiga känslan av djup. Dessutom är gråskalan en aning skev. De ljusaste områdena bränner ut samtidigt (över steg 235) och mörkgrått blir för ljust i förhållande till det svartaste. Detaljerna är tydliga, men det ser inte riktigt rätt ut. Den här projektorn bör därför kalibreras av ett proffs.

Slutsats

Epson EH-LS100 är en oerhört spännande projektor. Kort projiceringsavstånd gör att den kan stå tätt intill väggen den ska visa film på, och tack vare laser behöver du knappast byta lampan under projektorns livstid. Den är dessutom superstabil över tid, till skillnad mot kvicksilverlampor.

Däremot är det en besvikelse att konstatera att LS100 inte ger en bättre biobild än sina konkurrenter som kostar hälften så mycket. Att byta lampa på dem är inte dyrt, så vi vill ha mer än bara bra färger men blek svärta.

picture2picture3
<
>
Precis som sig bör har Epson EH-LS100 en ljudutgång. Två HDMI-ingångar är helt standard. Foto: Epson

    Läs också

    Sony HT-ZF9

    Sony HT-ZF9

    Sonys soundbar är bland de bästa i sin klass och kan byggas ut med trådlösa bakhögtalare.

    Lägg till som favorit
    6 bärbara projektorer

    6 bärbara projektorer

    Man behöver inte stanna hemma för att titta på film. Man behöver inte ens vara inomhus. Allt som behövs är en fickprojektor.

    Lägg till som favorit
    Allians i lyxklassen

    Allians i lyxklassen

    Steinway Lyngdorf och Samsung har en anläggning för dig som har vunnit på Lotto en gång till. Lägg till som favorit
    Hemmabio på 12 kvadratmeter

    Hemmabio på 12 kvadratmeter

    Finns det hjärtrum så finns det stjärterum, burkar man säga. Och finns det stjärterum så finns det bannemej plats för en hemmabio också! Lägg till som favorit
    Projektorduell

    Projektorduell

    Den ena har marknadens mörkaste svärta. Den andra har den högsta upplösningen som finns. Allt är dukat för en projektorduell i mästarklassen!

    Lägg till som favorit
    Denon AVC-X8500H

    Denon AVC-X8500H

    Denons nya flaggskepp är ett monster i hemmabion och tack vare hela 13 kanaler skapar den rumskänsla med stort R.

    Lägg till som favorit
    Se så liten den är

    Se så liten den är

    Hemmabio i bakfickan? Javisst. Sonys platta projektor är så liten och bärbar att den kan tas med vart som helst. Lägg till som favorit
    Stäng meny

    LJUD & BILD
    Läsarundersökning
    SVARA OCH VINN
    KYGO Hörlurar

    Vi vill alltid bli bättre – och nu vill vi veta vad
    DU tycker om oss!
    Klicka här för att vara med
    close-link